Kun kuski ei näe – ole tarkkana!

0

Oletko koskaan ajatellut, että kuorma-autosta ei välttämättä näe kovin hyvin ulos? Liikkujan viikon tapahtumassa Riihimäellä HAMKin ja HAMIn opiskelijat olivat esittelemässä muun muassa kuorma-auton kuolleita kulmia, eli katvealueita, joihin kuski ei näe. Koko perheen tapahtumassa pienemmille osallistujille oli tarjolla liikennepuistossa ajoharjoittelua ja liikennekasvatusta, joka kannattaa aloittaa jo ihan nuorena. Tätä mieltä ovat myös liikennesuunnittelijoiksi opiskelevat Johanna Leino, Teemu Aho ja Jotti Wadhwa, sillä teini-iässä liikennevalistus on jo paljon vaikeampaa.

Turvallisesti Hämeessä -hanke oli mukana Liikkujan viikolla Riihimäellä. Tämän vuoden Liikkujan viikon teemana on ”turvallista, terveellistä ja kestävää liikkumista”. Hämeen ammatti-instituutin Liikenneopettajan erikoisammattitutkinnon opiskelijat pitivät tapahtumassa HAMKin liikennesuunnittelun opiskelijoiden kanssa erilaisia rasteja.

 

Kuorma-auton katvealueen rastilla oli opiskelijoiden lisäksi myös Hyrian kuorma-auto sekä HAMIn kaasuauto. Rastilla esiteltiin kuorma-auton katvealueita, joita on useita: Etupuskurin edessä, kuorma-auton takana, auton sivuilla ja tuulilasin reunapilareiden takana. Henkilöauton kuski voi kääntää päätään moneen suuntaa ja samalla varmistua, ettei katveeseen jää ketään. Kuorma-auton kuskilla on aivan eri näkymä, sillä kuorma-autokuski näkee vain ohjaamon takaseinän ja sen mitä peileistä näkee. Muiden tiellä liikkujien kannattaa siis itse olla tarkkana aina, kun kuorma-auto on lähellä.

Hämeen ammatti-instituutin Liikenneopettajan erikoisammattitutkinnon koulutuskoordinaattori ja opettaja Harri Saartenkorpi esittelee yhtä kuorma-auton kuolleista kulmista. Jos henkilö seisoo maassa olevan nauhan lähellä, niin kuorma-auton kuski ei voi nähdä häntä peileistä eikä ikkunasta.

Liikkujan viikon tapahtumassa olivat mukana Hämeen ammattikorkeakoulun liikennesuunnittelijaksi opiskelevat Johanna Leino, Teemu Aho ja Jotti Wadhwa. Kysyttäessä miten nuorille pitäisi puhua liikenneturvallisuudesta oli kolmikolla selkeä näkemys siitä, että saarnaaminen ei auta.

–  Liikenneturvallisuudesta pitäisi puhua jo pienestä pitäen. Nuorille voisi turvallisuutta tuoda esille havainnoimalla ja laittamalla someen esim. kuvia siitä, jos kaatuu mopolla tai satuttaa itsensä muuten liikenteessä. Se ehkä havahduttaisi paremmin nuoret, Johanna, Teemu ja Jotti tuumailevat.

Liikkujan viikon tapahtumassa kuorma-auton kuolleet kulmat olivat hyvin esillä, mutta myös henkilöautoilijoiden pitäisi olla tarkempia liikenteessä.

–  Olen ollut itse moottoripyörällä kolarissa. Moottoripyörällä ajaessa huomaa selkeästi, että autoilijat eivät näe moottoripyöräilijää kovinkaan hyvin. Autossakin on kuolleita kulmia. Itse olen tosi tarkkana liikenteessä, kun tiedostan, että autoilijat eivät huomioi kunnolla pyöräilijää, HAMKin opiskelija Johanna Leino toteaa.

HAMKin liikennesuunnittelijaksi opiskelevat Johanna Leino (oik.), Teemu Aho (vas.) ja Jotti Wadhwa (keskellä) pitivät puuharastia Liikkujan viikon tapahtumassa Riihimäellä.
Riihimäen liikennepuisto

Turvallisesti Hämeessä -hankkeessa ovat mukana Hämeen ammatti-instituutti, Ammattiopisto Tavastia, Hyria Koulutus, Traficomin ja Riihimäen ajoharjoittelurata. Hankkeen tavoitteena on muun muassa edistää nuorten liikenneturvallisuutta 2. asteen oppilaitoksissa Kanta-Hämeessä.

Lisätiedot

teksti: Kirsi Sippola, Hämeen ammatti-instituutti

Dronella kuvatut ilmakuvat: Jouko Salonen, HAMK

Leave A Reply