PDP: Asiakaskokemusta kehittämässä monialaisen tiimin kanssa

0

Kestävän kehityksen opiskelija Anu Heinilä osallistui tuotekehitysprojektiin ja pääsi kehittämään englannin kielen taitojaan sekä kerryttämään kokemusta kehitysprosessista ja monialaisesta tiimityöskentelystä. Lopullinen tuotos nähdään maaliskuussa Final Galassa!

Mitkä olivat odotuksesi tai ajatuksesi PDP:n alussa? 

Olin innostunut ajatuksesta työskennellä tiimissä kansainvälisten insinööriopiskelijoiden kanssa, ja pian osoittautuikin, että erilaiset taidot ja näkemykset ovat uskomaton voimavara. Ryhmähenki auttoi haasteiden sietämisessä ja auttoi jopa ratkomaan näitä haasteita. Kuten arvelinkin, inssit toivat teknistä osaamista tiimiin meidän kahden keken seuraksi. 

Millaisen projektin kanssa työskentelet ja kuinka projekti on edennyt? 

Tehtävänämme oli suunnitella keinoja parantaa Hämeenlinnassa sijaitsevan Karanojan jäteaseman itsepalvelua ja asiakaskokemusta. Miettiessämme tulokulmaa tehtävään, päädyimme jäteaseman oman kännykkäapplikaation suunnitteluun järkevänä vaihtoehtona. Latasimme Adobe XD -ohjelman, ja lähdimme sivu sivulta suunnittelemaan prototyyppiä kännykkäapplikaatiosta. Heti mieleen nousseita ideoitamme olivat etukäteismaksu, data siitä milloin kannattaa mennä jäteasemalle (vähiten ruuhkaa) sekä kartta johon tulee reitti miten navigoida jäteasemalla. Teimme kolme erilaista kyselytutkimusta, joista saimme korvaamatonta asiakkaan näkökulmaa, josta nousi esimerkiksi riittävän jäteinformaation sisällyttäminen applikaatioon. Kyselyiden perusteella sitten teimme parannuksia prototyyppiimme. Teimme myös raportin ja pitch-esityksen projektistamme. 

Millaisia haasteita matkalla on tullut vastaan? 

Yksi haaste oli, että XD-ohjelman lisenssi ei sallinut montaakaan kertaa tulostaa prototyyppiä ulos. Tähän löytyi kuitenkin ratkaisu kun lähetimme tiedoston opettajalle, joka sitten tulosti prototyypin aina pyydettäessä. Tällaiset pienet haasteet ovat itsestään selviä, ja yllättävän kivuttomasti olemme selvinneet tähän asti. Tiimissä on usein joku joka keksii ongelmaan ratkaisun, ja opettajat olivat tietysti korvaamattomia. 

Alussa kaikki kyselyihin vastanneet eivät ymmärtäneet prototyyppiämme, sillä se oli aluksi vain englannin kielellä, ja kyselyssä kommentoitiin että kaikki eivät ymmärrä yksiköitä joilla jätemääriä mitataan. Näiden ja muiden vastaavanlaisten palautteiden perusteella saimme kuitenkin paranneltua prototyyppiä. 

Kaikki kyselyihimme vastanneet potentiaaliset asiakkaat eivät myöskään ymmärtäneet täysin, olisimmeko jonkinlainen välikäsi jäteaseman ja sen käyttäjän välillä, joka toisi lisäkustannuksia asiointiin. On harmi, jos asia jäi heille epäselväksi, mutta sille ei tietenkään voi mitään muuta kuin toivoa että oikea informaatio tavoittaa heidät.  Opiskelu on toki välillä työlästä. Ja kun kyseessä on kaikille vieras kieli, informaatio-ongelmilta ei voi välttyä. 

Millaisia taitoja projekti on opettanut? 

Olen saanut harjoitusta englannin kielen käytössä. Adobe XD ja kyselyiden laadinta antoivat IT-osaamista. Tiimityöstä tuli kokemusta, ja yleensäkin monialaisesta projektista, jossa ollaan aidon tehtävän parissa, ja kommunikoidaan todellisten työelämän henkilöiden kanssa. 

Mitkä ovat yleisfiilikset projektista nyt? 

Parhaaltahan se tuntuisi, jos asiakas olisi tyytyväinen lopputulokseen ja se kelpaisi jatkojalostukseen. Olen mielissäni, että olemme jo saaneet hyvää palautetta. 

 

Karanojan jäteasema. Kuva: Kiertokapula 13 -tiimia

 

-Anu

Leave A Reply