Oppimisen tuen kehittäminen ottanut harppauksia HAMIssa – uusia työkaluja opiskelijan tukemiseen ja yhteistyöverkoston luomiseen

0

Ammatilliseen koulutukseen hakeutuu yhä enemmän erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita ja tämä ilmiö on havaittavissa ympäri Suomea. Oppilaitosten haasteena on, miten kaikille opiskelijoille voidaan tarjota sellaista tukea opiskeluun, että he valmistuvat ja pystyvät toimimaan valitsemallaan alalla. HAMIssa on käynnissä Oppimisen tuen kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa -hanke, jolla haetaan ratkaisuja tähän.

Opiskelijoiden tarvitsema tuki ei ole aiheena uusi ja sitä on käsitelty jo aiemmin HAMIssa. Alkuvuodesta 2024 alkanut OPH:n rahoittama Oppimisen tuen kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa -hanke kuitenkin mahdollisti uuden työntekijän palkkaamisen. Paula Takala aloitti HAMIssa kesällä 2024 lehtorina ja erityisopettajana, jolloin täyspäiväinen työ aiheen parissa lähti kunnolla käyntiin.

Hankkeen tavoitteena on selkiyttää ja kehittää oppimisen tuen järjestelmää ammatillisessa koulutuksessa ja samalla yhtenäistää toimintatapoja koko koulussa. On myös huomattu, että tarvitsemme moniammatillista yhteistyötä, jotta opiskelijoiden opinnot etenevät ja he saavat tarvittavat taidot työelämään.

Oppimisen tukeen on tulossa lakimuutoksia, joiden tavoitteena on selkeyttää oppimisen tukea ja yhtenäistää oppimisen tuen jatkumo varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Keskeisenä lähtökohtana on siirtää tuen painopistettä varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukemiseen. Ammatillista koulutusta koskevat lakimuutokset tulevat voimaan vuoden 2026 aikana.

”Tarvitaan vain joku, joka ottaa asian puheeksi ja sopii yhteiset tapaamisajat”

Erityisopettaja ja hankkeen vetäjä Paula Takala kuvailee tilannetta näin:

”Olen huomannut, että opiskelijoiden tuen tarve on saattanut jäädä aiemmin tunnistamatta, minkä takia opinnot eivät ole edenneet aikataulun mukaisesti. Tämän asian ratkaisemiseksi tarvitaan vuoropuhelua eri toimijoiden kesken.

Oman kokemukseni mukaan opiskelijalla, koulun henkilökunnalla, sosiaalipalveluilla, vanhemmilla ja OmaHämeen työntekijöillä kaikilla on tahtotila tehdä yhteistyötä opiskelijan tukemiseksi. Tarvitaan vain joku, joka ottaa asian puheeksi ja sopii yhteiset tapaamisajat. Tapaamisissa voidaan saman pöydän äärellä saada tilannekatsaus ja askelmerkit siihen, millaista tukea juuri tämän opiskelijan opintojen edistyminen vaatii.

Välillä tarvitaan myös avointa keskustelua ovatko tämänhetkiset opinnot oikea-aikaisia opiskelijan koulukuntoisuuteen nähden. Oman kokemukseni perusteella, opiskelijalla ei aina itse ole kokonaiskäsitystä omasta tilanteesta, vaan tämä vaatii ulkopuolisen väliintuloa. Tilannearvion kautta asia voidaan yhdessä ottaa esille keskusteluihin. Ennen kaikkea tällöin moniammatillinen yhteistyö korostuu.”

Tumma- ja vaaleahiuksiset naiset istuvat pöydän ääressä. Samanlaiset hupparit. Pöydällä karkkia. Naiset hymyilevät kameralle.
Opot Sari Makkonen ja Paula Takala osallistuivat Ohjaamon Kysy opinnoista -tapahtumaan vuonna 2024.

Yhteistyön lisääminen työelämän kanssa on tärkeä osa opintojen tukemista. Tiedonsiirto on tällä hetkellä hiukan haasteellista tietosuoja-asioiden takia: opiskelijan henkilökohtaisia tietoja ei saa jakaa asiaankuulumattomille, vaan opiskelijan pitäisi itse osata kertoa tuen tarpeestaan. Paula on kehittänyt Minä oppijana -lomakkeen, jolla opiskelija voi itse kuvailla oppimistaan ja työskentelytapojaan. Tämän lomakkeen opiskelija antaa työpaikkaohjaajalle, mikä edistää onnistuneen TJK-jakson mahdollistamista.

Konkreettisia esimerkkejä

Hankkeen aikana tuotettua materiaalia opiskelijan ohjaamiseksi henkilökunnalle ja sidosryhmille:

Kaikki hankkeessa tuotetut materiaalit tulevat julkisiksi Avointen oppimateriaalien kirjastoon. Materiaalit on lisensoitu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY-4.0). Eli voit käyttää, muokata ja jakaa materiaalia, mutta sinun on mainittava lähde asianmukaisesti, tarjottava linkki lisenssiin sekä merkittävä, mikäli olet tehnyt muutoksia. Lue lisää https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.fi

 

Teksti: Paula Takala ja Sara Vihinen

Oppimisen tuen kehittämishankkeen tavoitteena on selkiyttää ja kehittää oppimisen tuen järjestelmää ammatillisessa koulutuksessa. Oppimisen tuella tarkoitetaan laajaa kokonaisuutta, jonka muodostavat opintojen henkilökohtaistaminen, opinto-ohjaus, erityinen tuki sekä muut opiskelijan opiskeluvalmiuksia ja hyvinvointia tukevat toimet.

Hankkeen sivut: https://hami.fi/hankkeet-2/oppimisen-tuen-kehittaminen-ammatillisessa-koulutuksessa-hanke/

Hanketta rahoittaa Opetushallitus.

Opetushallitus rahoittaa hanketta -logo.

Paula Takala on Educa-messuilla perjantaina 24.1.2025 klo 15.15 puhumassa hankkeesta yhdessä HAMIn koulutuspäällikkö Harri Saartenkorven kanssa. Puheenvuoron nimi on EAT:n opiskelijoiden keskeytykset minimiin – Case: Liikenneopettajaopiskelijan erityisen tuen tarpeen tunnistaminen”. Educa-tapahtuma on avoin kaikille. Tervetuloa kuuntelemaan! 

Leave A Reply