Katso yritystäsi asiakkaan silmin

0

Joskus on hyvä katsoa omaa yritystä ulkopuolisen silmin. Näyttävätkö tilat kutsuvalta? Haluaisitko itse asioida tällaisessa yrityksessä? Tilaisitko verkkokaupasta vai ostaisitko paikalliselta? Kun ovi ei enää kolahda samalla lailla kuin aiemmin, yrittäjä joutuu miettimään kuinka saada piristystä myyntiin. Hiljaisuuden vallitessa kassavirta ehtyy. Tässä Muutoksen kesyttäjä -blogissa yrittäjyyden lehtori Katriina Peuhkuri pohtii yritysilmeen kirkastamista erityisesti pienyritysten näkökulmasta. Houkuttele asiakkaat uudestaan luoksesi uudistuneella yritysilmeellä!

Yrityksesi ilme on avain asiakkaan luottamukseen. Ensivaikutelma koostuu kaikista visuaalisista elementeistä: pakkaukset, yleinen järjestys, kotisivut, someilme. Aloita uudistus siivoamalla ja järjestelemällä yrityksen toimitilat ja some. Tartu siis toimeen! Yrityksen ulkoikkunat, sisääntulo, kyltit ja kaikki näkyvä pestään ja laitetaan järjestykseen. Kokeile myymälätilasi uudelleen järjestämistä vaihtamalla tavaroiden paikkoja ja puhdista samalla rekit sekä hyllyt. Jos et ole aiemmin käyttänyt värejä hyödyksi, asettele nyt kaikki samanväriset yhteen ja raikasta myymäläsi ilme uudella värisuoralla. Vaihda valaisimien lamput samanväriseksi, poista vanhat ja kellastuneet mainokset uusiin. Uudista näyteikkunat säännöllisin väliajoin. Pelkällä siivoamisella ja uudelleen järjestelyllä saat yrityksen ilmeen täysin toisenlaiseksi. Muista myös, että henkilökunta on yksi näkyvä osa yritystäsi itsesi lisäksi. Tarkista henkilökunnan työvaatteet säännöllisin väliajoin.

Miltä sinun yrityksessäsi näyttää?

Kirkasta yrityksesi mielikuvaa konkreettisesti

Luo asiakkaallesi yrityksestä toimiva, selkeä ja helppo paikka asioida. Toimitilojen lisäksi tarkista kotisivut, verkkokauppa ja some säännöllisin väliajoin. Ei riitä, että ne on tehty kerran. Liiketiloilla, somella ja kotisivuilla tulee olla aina yhtenäinen ilme ja niissä tulee olla ajankohtaisia asioita jatkuvasti. Ota huomioon kohderyhmäsi ja kirkasta mielikuvaa ajankohtaisilla sekä täsmäteemoilla. Ota kuvia, videoita, someta liiketilojen uudesta ilmeestä. Postaa vähintään kolme postausta saman päivän aikana, jolloin saat maksimaalisen hyödyn somevirrasta. Päivitä facebookin kansikuva ajankohtaisilla kuvilla ja muista huolehtia myös instagramista. Kokeile järjestää pienimuotoisia tapahtumia, joissa ihmiset pääsevät tutustumaan yritykseesi. Järjestä kampanjoita eri tuoteryhmistä eri päiville tai viikoille.

Houkuttele asiakkaita kauniilla täsmäkuvilla somessa.

Kun kassavirta alkaa taas tulla paremmaksi, jatkossa yrittäjä voi budjetoida rahaa uudistuksiin ja markkinointiin ammattivoimin. Rahaa ollessa taas käytössä, yritysilmettä voi freesata paljon laajemminkin, kuten materiaalien, mainosten ja somen osalta.  Yrittäjän kannattaa osallistua myös eri hankkeiden tapahtumiin ja valmennuksiin. Esimerkiksi Muutoksen kesyttäjä -hankkeessa on valmennettu yrittäjiä monesta eri aiheesta. Valmennusmateriaaleihin ja videoihin kannattaa palata säännöllisin väliajoin. Ne löytää verkkosivulta www.hamk.fi/muke

Muutoksen kesyttäjä -hankkeen materiaalit jäävät elämään

Muutoksen kesyttäjä -hanke on Euroopan Sosiaalirahaston, Hämeen ELY-keskuksen, Hämeen ammattikorkeakoulun ja Hämeen ammatti-instituutin rahoittama kehittämishanke. Hanketta koordinoi HAMK Smart -tutkimusyksikkö ja HAMI toimii hankkeen osatoteuttajana. Muutoksen kesyttäjä -hanke jatkuu kesäkuuhun 2023. Hankkeen materiaaleihin voi tutustua myöhemminkin, vaikka hanke päättyy, sillä nettisivuille kootaan linkkigalleria, jonka avulla pääsee tutkimaan hankkeessa tehtyjä tallenteita.

 

 

 

Teksti ja kuvat: Hämeen ammatti-instituutti, Muutoksen kesyttäjä -hanke (ESR), yrittäjyyden lehtori Katriina Peuhkuri.

Lue lisää hankkeesta: www.hamk.fi/muke

Lue lisää Hämeen ammatti-instituutista: www.hami.fi

Leave A Reply