Vivianne Ruohola: ”HAMKissa yhdistyi työelämäystävällisyys, joustavuus ja kiinnostava koulutus”  

0

Ammatilliseksi opettajaksi pätevöityneen Vivianne Ruoholan opiskelumotivaatiota piti yllä hyväksi havaittu soittolista.

Miten päädyit opiskelemaan HAMKiin?   

Minua kiinnosti opettajan pätevyyden suorittaminen joustavasti verkkopainotteisesti töiden ohella ja HAMK tarjosi tätä vaihtoehtoa. Olin jo kerryttänyt työkokemusta opettajana sekä kouluttajana, ja HAMKissa tämä oltiin valmiita huomioimaan tutkinnon suorittamisessa hyväksilukuina ja opintojen suorittamisena osaamisen näyttöinä. Lisäksi olin kuullut paljon hyvää täällä opiskelusta. HAMKissa yhdistyi siis työelämäystävällisyys, joustavuus ja itselleni uusi kiinnostava, ammatillinen koulutuspolku.    

Mitä haluaisit sanoa opiskelijoille, jotka suunnittelevat hakevansa HAMKiin?   

Suosittelen tutustumaan HAMKin verkkosivuilla tutkintorakenteeseen ja tutkinnon suoritusmahdollisuuksiin. Sieltä löytyy paljon tietoa opiskelusta ja malliaikataulu on nähtävillä. Jos ammatillinen opinpolku kiinnostaa, tarjoaa HAMK sen suorittamiseen hyvät edellytykset. Sain lisäksi tukea opintojen suorittamiseen.  

 Miten aikataulutit opintoja muiden juttujen kanssa?  

 Loin itselleni realistisen aikataulun, jossa opinnot saisi suoritettua. Minulla oli viikkokohtaiset tavoitteet, eli olin suunnitellut jokaiselle viikolle tietyt tehtävät, jotka suorittamalla valmistuisin määrittämässäni tavoiteajassa. Kävin samalla töissä, joten opiskelin iltaisin ja viikonloppuisin. Kunnianhimoinen tavoitteeni oli valmistua hyvin lyhyessä ajassa, joten priorisoin näinä opiskeluviikkoinani opinnot vapaa-ajan edelle. Aikaa jäi kuitenkin myös koiralenkeille ja Netflixin katsomiselle, kun opiskeli tehokkaasti.    

Mikä on mielestäsi paras tapa opiskella?   

On tärkeää löytää itselleen mieluisa opiskelutyyli ja -tapa. Itse olen huomannut parhaaksi tavaksi tarkassa, mutta riittävän joustavassa aikataulussa opiskelun, sillä tämä mahdollistaa sen, ettei tavoiteaikataulu romutu muutosten edessä. Paras opiskelutapa riippuu opiskelumuodosta: onko kyse itsenäisestä suorituksesta, harjoittelusta vai ryhmätyöstä. Jos kyse on itsenäisestä suorituksesta, motivoin itseni musiikilla. Opiskelun aloittaminen on aina tahmeaa, joten laitan tutun, hyvän opiskelumusiikin soimaan, jotta saan homman käyntiin. Musiikki toimii suorittamisen keventäjänä – hyvää soittolistaa kuunnellessa, opiskelu tuntuu mielekkäältä.    

Minua innostivat opintojen kiinnostavuus, selkeästi strukturoidut kurssit ja lopputavoite sekä opettajan titteli.

 Mistä sait motivaatiota opiskeluun?   

Olin alun perin ajatellut suorittavani opintoja ”sitten joskus”. Opinto-ohjaaja otti minuun yhteyttä orientaatioviikolla poissa ollessani ja kysyi merkittävän kysymyksen: ”Oletko aloittamassa opintojasi tai haluatko luopua opiskelupaikastasi?” Sain tästä kimmokkeen ryhtyä suunnittelemaan, mitä opintoja teen milloinkin. Sen jälkeen piti enää vain suorittaa. Hyvin aikataulutettu suunnitelma ja välietappitavoitteiden luominen auttoivat pitämään motivaatiota yllä. Minua innostivat opintojen kiinnostavuus, selkeästi strukturoidut kurssit ja lopputavoite sekä opettajan titteli. Lisäksi minulla oli henkilökohtaisessa elämässä käännekohta tulossa, sillä odotin esikoistamme ja päätiin opiskeluaikataulua luodessani valmistua ennen hänen syntymäänsä.    

 Työskentelitkö opintojen ohessa?  

Kyllä, kokoaikaisesti. Tämä oli yksi syy, miksi valitsin HAMKin: halusin opiskella kokopäivätyön ohessa.   

Miten aiot soveltaa HAMKissa oppimaasi käytäntöön?   

Reflektoimalla omaa toimintaani opettajana ja kouluttajana, sekä opetusta suunnitellessa että sitä toteuttaessa. Olen saanut opintojen aikana hyvää palautetta, jonka aion ottaa huomioon työelämässä. Toivon, että kiireisessä työelämässä pystyisin palaamaan mielessäni opiskeluaikojen oivalluksiin ja tarkastelemaan sekä kehittämään toimintaani niiden avulla.   

Paras muisto HAMKista?   

Kohtaamiset ihmisten kanssa painuvat helposti mieleen. Paras muistoni on se, kun harjoittelussa sain innostettua opiskelijoita tärkeään aiheeseen. Näin selkeästi, miten opiskelijat kokivat oivalluksia ja tunteen siitä, että he pystyvät tekemään asioita. Opin itsekin paljon sekä opiskelijoilta että opettajilta. Oli hienoa ihmetellä ja oppia yhdessä asioita.  

Mitä suunnitelmia sinulla on tulevaisuudelle?  

Juuri nyt olen äitiyslomalla, valmiina opettajana, esikoiseni kanssa. Palaan työelämään ja työtehtäviini kasvatuksen ja opetuksen asiantuntijana ensi syksynä. Tulevaisuudessa pyrin löytämään sellaisia työtehtäviä, joissa pystyn hyödyntämään laajaa koulutustaustaani mahdollisimman monipuolisesti.    

Millainen opettaja haluaisit olla?   

Eteenpäinmenevä, inhimillinen, joustava, reflektoiva ja alati kehittyvä. Opettajana tärkeää on pysyä inhimillisenä ja luottaa hyvään ihmisissä: kaikki tekevät parhaansa ja tarvitsevat joskus tukea. Inhimillinen, yksilöllinen kohtaaminen luo merkitystä elämään, sekä itselle että muille. Opettajana on myös hyvä muistaa olla armollinen itselle ja opetella riittävän hyvä konsepti. Näin varmistaa, että jaksaa tehdä töitä ja kohdata opiskelijoita yksilöinä kyynistymättä. 

Aada MacGregor
opiskelija-assistentti
Strateginen viestintä
Vivianne Ruohola

Leave A Reply