Mirrinminttu ja leskenlehti – liiketalouden opettajaopiskelijat havainnoimassa Lepaalla

0

Toisen alan opetustilanteet antavat uusia ideoita ja näkökulmia, rohkaistiin ammatillisten opettajaopintojen aloituspäivillä elokuussa. Tartuimme syöttiin ja lähdimme kollegani ja opiskelukaverini Sanna Kuisman kanssa Lepaan kampuselle seuraamaan lehtori Leena Huhtaman kasvikierrosta syyskuisena torstaiaamuna.

Opettajan omalta pihalta tuliaisia

Kokoonnuimme opistorakennuksen eteen. Opettaja oli tuonut omalta pihaltaan kaksi kasvinäytettä, joita tutkimme 2. vuoden hortonomiopiskelijoiden kanssa samassa rivissä. Kasveista käytiin läpi nimi, tieteellinen nimi, koko, rakenne, kukinnon värit sekä kasvuolosuhteet.

Kasvikierroksella tarinat ja käännökset tukivat oppimista

Kasvikierros tehtiin rauhalliseen tahtiin opettajan johdolla pitkin Lepaan

Opettajaopiskelija Sanna Kuisma ja leskenlehti

puistoalueita. Kierrokselle osallistui Sannan ja minun lisäksi seitsemän hortonomiopiskelijaa ja yhden opiskelijan koirat. Tunnelma oli leppoisa ja nouseva aurinko tuntui vielä lämmittävältä. Leena pysäytti porukan tiettyjen puutarhakasvien kohdalle ja niistä käytiin läpi samoja asioita kuin aiemmista kasvinäytteistä. Tieteellisistä nimistä käytiin läpi sitäkin, jos nimi kertoi jotain kasvista. Opiskelijat kertoivat sen auttavan nimien muistamista. Leena kertoi myös sellaisia taustoja ja tarinoita, jotka tekivät kasvit vielä mielenkiintoisemmiksi. Esimerkiksi mirrinminttu on kasvi, jonka tuoksu saa kissat hullaantumaan. Opiskelijoilla oli tästä omakohtaisia kokemuksia. Leskenlehden nimi tulee siitä, että kukka ja lehti nousevat maasta eri aikaan, joten ne eivät koskaan elä yhdessä.

Koronan vaikutus Lepaalla järjestettävään opetukseen

Kysyimme Leenalta, miten koronatilanne on vaikuttanut opetustilanteiden järjestämiseen. Keväällä pahimpaan korona-aikaan oli kaikki opetus ollut etäopetusta HAMKin linjauksen mukaisesti. Nyt syksyllä on joitain opetustilanteita pidetty jälleen lähiopetuksena. Ulkoalueilla opetus on pystytty järjestämään koronaohjeistusta noudattaen. Silti verkkomateriaaliakin tehdään nyt aiempaa enemmän muun muassa kuvaamalla opetusvideoita.

Mitä opin?

Leskenlehden ja mirrinmintun tarinoiden lisäksi opin asioita, joita voin soveltaa ohjaus- ja opetustyössä. Leenan tavassa opettaa viehätti hänen rauhallisuutensa ja varmuutensa. Hänestä välittyi tunne, että kasvit ovat ainutlaatuisia ja mielenkiintoisia vaikka hän on tehnyt näitä kasvikierroksia varmaan lukuisia kertoja. Teknisenä vinkkinä huomasin” headset”-mikrofonin ja kaiutinliivit, joiden avulla rauhallinen ääni kuului hyvin ulkoilmassa. Muistiinpanovihko pienin sivumerkein osoitti, että opettaja halusi varmistua, että kaikki oleellinen tulee kerrottua ja kierros tehdään tietyn ennakkosuunnitelman mukaisesti. Opetustilanteesta jäi meille hyvä mieli ja tutkitusti tunnejälki vahvistaa oppimista.

Kirjoittaja:

 

 

 

 

 

Marjo Vaalgamaa toimii opinto-ohjaajana HAMKin liiketalouden koulutuksessa ja opiskelee ammatillisia opettajaopintoja HAMKin ammatillisella opettajakorkeakoululla.

Leave A Reply