INNOVAATION UUDET TUULET

1

Oletko tapiiri, marsu vai gaselli? Pääsitkö timanttiliigaan vai oletko perus-Seppo? Oletko kuullut Seppo-pelialustasta?

Seppo-pelialusta on virtuaalinen oppimisympäristö, jossa voidaan työstää erilaisia pelejä oppimisen tueksi. Seppo-pelialustan tavoitteena on motivoida, ohjata oppimista, haastaa luovuuteen erilaisten tehtävien kautta ja aktivoida pelaajia esimerkiksi kaupunkikierrokseen liitetyillä tehtävillä. Tehtävistä saadut pisteet, suoritusmerkit ja palaute motivoivat ja innostavat jatkamaan pelaamista. (Seppo n.d.)

Tarve kotihoidon teknologian kehittämiselle ja käyttökohteille on kasvanut ja peleillä pyritään tuomaan vaihtoehtoinen oppimistapa kotihoidon työntekijöille. Pelialustalle voidaan luoda kotihoidon tarpeita vastaava peli, joka perehdyttää uudet työntekijät, opiskelijat ja muut moniammatillisen työyhteisön jäsenet kotihoitoon sekä asiakasohjaukseen. Pelien ideana ei ole syrjäyttää ohjaajia tai opettajia, vaan poistaa teknologiaan liittyviä ennakkoluuloja, madaltaa kynnystä käyttää teknologiaa töissä ja tuoda teknologian osaamista lähemmäksi kotihoidon työntekijöitä.

Kotihoidon pelin kehittämiseksi on tietysti tärkeää tuntea kotihoidon eri prosessit ja toimenkuvat. Me sairaanhoitajaopiskelijat työstämme terveyden edistämisen projektissa kotihoidon kotikäyntipeliä sekä asiakasohjauspeliä. Peliemme tavoitteena on työssä tarvittavien asioiden oppiminen, esimerkiksi asiakkaan tarpeiden ja tilan kartoittaminen sekä tulevan hoidon ja käyntien suunnittelu sekä tiedon syventäminen potilastapausten kautta uudella ja innovatiivisella tavalla mobiiliteknologiaa hyödyntäen.

Pelissä on erilaisia tehtäviä, kuten monivalintaa, aukkotäydennystehtäviä sekä luovia ja yhdistelytehtäviä. Kysymyksiä voivat olla esimerkiksi: Mitä kotihoito tarkoittaa? Millaisia asioita huomioit potilaan kotiin mennessä? Mitkä lait ja säädökset ohjaavat hoitotyötä?

Meidän peleissämme on kolme tasoa ja lisäksi salamatehtäviä, jotka ohjaaja voi avata pelaajalle, kun hän on suorittanut perustasot. Suoritusmerkkejä saa aina tiettyjen tehtävien jälkeen: voit siis saada tapiirin jo toisen tehtävän suoritettuasi! Eläinteema on ollut lähellä sydäntämme peliä suunnitellessa – voit siis kerätä kaikki kolme suoritusmerkkiä: tapiirin, marsun ja gasellin! Suoritusmerkin voit saada toisen, neljännen ja kuudennen tason kohdalla, kun olet saavuttanut tarpeeksi pisteitä tehtävistä.

Ehkä tulevaisuudessa sinäkin voit kuulua timanttiliigaan ja pelata sekä kehittää tällaisia pelejä!

 

Terkuin

Taru, Tiia, Essi, Ville, Vilma ja Riikka

Lähde:

Seppo (n.d.). Seppo. Haettu 3.4.2018 osoitteesta http://seppo.io/pedagogiikka/

 

 

Discussion1 kommentti

  1. Pingback: Kohti kotihoidon osaamista pelin siivittämänä.

Leave A Reply