Ensiapuopetusmateriaalin suunnittelu ja tuottaminen alakoululaisille

0

Kirjoittajat: Sairaanhoitajaopiskelijat Roosa Koskela, Tanja Laurila, Katariina Manninen, Minerva Maula, Tuula Männistö, Maija Pietarinen, Hanna Puhakainen ja Joona Syrjälä

Tämän viikon projektia jatkoimme samalla porukalla. Tehtävänämme oli suunnitella sekä tuottaa materiaalia ensiapuopetukseen Nihattulan alakoululle. Luokat ja aiheet olivat määritelty etukäteen seuraavanlaisesti:1.-2.luokkalaisten aiheina olivat haavanhoito, tajuttoman ensiapu sekä palovamma, 3.-4.luokkalaisten aiheina olivat tajuttoman ensiapu, haavanhoito, nyrjähdys sekä palovamma. 5.-6.luokkalaisille aiheiksi oli valikoitu elvytys, tajuttoman ensiapu sekä palovamma.

Koska poikkeustilanne jatkuu, emme voineet mennä koululle pitämään tunteja. Meille annettiin tehtäväksi tehdä kirjallinen suunnitelma ja tuottaa materiaalit aiheesta siten, että sen pystyisi sitten joku toinen ryhmä toteuttamaan. Aloitimme maanantai aamuna Teams- palaverilla, jossa jaoimme tehtävät ryhmän kesken sekä päätimme tämän viikon projektipäällikön. Ryhmäjaot menivät siten, että jokainen tiimimme otti yhden ikäluokan, haki teoriatietoa aiheesta (ikäryhmän kehitys ja yleinen ensiaputeoria) ja kehitti myös toiminnallisen osuuden. Teams on tullut tutuksi ja se on ollut ryhmällemme loistava tapa saada kaikki paikalle yhtä aikaa ja sovittua yhdessä toimintatavat. Olemmekin pyrkineet pitämään yhden projektiviikon aikana vähintään kaksi Teams- palaveria, jotta tiedämme missä kohtaa etenemme projektissa.

Ensiapumateriaalin tuottaminen lapsille olikin mielenkiintoista, koska joudumme huomioimaan ikätason ja –kehityksen. On täysin erilaista opastaa 7-vuotiasta, kuin 12-vuotiasta. Saimme kuitenkin hyvin kasattua aineiston ja tiimimme toimi jälleen mallikkaasti. Muut aiheet pystyttiin lähes samalla tavalla toteuttamaan ikähaarukasta huolimatta, koska näissä tilanteissa toimintamalli on lähes sama aina.

Käytimme myös Kahoot! sovellusta, jolla loimme aiheestamme leikkimielisen tietovisan. Suunnitellun teorian taso, ja tiedon määrä vaihteli ikäryhmän mukaan. Yksi pienryhmistä teki täysin toiminnallisen tuokion ja hyödynsi digitaalisia työkaluja tekemällä lapsille reippausdiplomin, josta on tässä blogissamme myös kuva.

Ryhmän kokoonpano muuttuu ensi viikosta, mutta varmasti uusien projektien mainioita blogeja päästään jälleen lukemaan poikkeusoloista huolimatta.

Aurinkoista kevään odotusta kaikille lukijoille!

 

Leave A Reply