Hei vaan kaikki ihanat ihmiset! <3
Me olemme Pirkko ja Hilma. Ammatiltamme kasvatus- ja kuntoutuskoiria. Pirkko on käynyt soveltuvuusarviossa ja saanut työharjoitteluun luvan, ja Hilma on valmis työnäytön antanut koira (diplomi ja kaikki). Tämä tarkoittaa sitä, että kuljemme emäntämme Tarjan mukana töissä silloin tällöin kampuksilla. Emäntä kävi vuonna 2015 Jyväskylän ammattikorkeakoulussa Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n järjestämän koulutuksen, missä perehdyttiin koira-avusteisuuden ytimeen ja koulutettiin emäntää hommiin. Silloinen työkoira Maisa (R.I.P) aloitti työt nopealla tahdilla emännän kanssa lastensuojelussa valmistuttuaan viralliseksi työntekijäksi. Maisa jatkoi sitten myöhemmin vielä työuraansa koulumaailmassa ja aikuis- ja nuorisopsykiatriassa. Maisasta oli moneksi. Meidän esikuvamme!
Matka viralliseksi kasvatus- ja kuntoutuskoiraksi kulkee siis soveltuvuusarvion ja työnäytön kautta. Tästä matkasta voi lukea lisää yhdistyksen sivuilta http://www.kasvatus-kuntoutuskoirat.fi/kkktry/
Meidän läsnäolomme vaikuttaa yleensä positiivisesti kaikenikäisiin ihmisiin. Eläimen ja ihmisen suhdetta selvittäneissä tutkimuksissa on havaittu, että eläimellä on ihmiseen fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia vaikutuksia.
Tutkimusten mukaan koiraan koskeminen vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin monin eri tavoin. Koskettamisen tarve on ihmiselle primitiivinen reaktio, joka vapauttaa ihmisen elimistössä kemiallisen mielihyvän purkauksen. Samoin myös me nautimme suunnattomasti rapsutuksista, joita saamme. Meistä tuo musta Hilma yleensä kellahtaa selälleen välittömästi, kun ihmisen käsi lähestyy. Lempeän kosketuksen vaikutus on siis myös meihin kokonaisvaltainen ja pysäyttävä. On tutkittu, että pelkkä läsnäolomme tuo myönteisiä vaikutuksia ihmiseen.
Tutkimuksissa on myös todettu koiran vaikutukset mm. dementoituneihin ja masentuneisiin vanhuksiin. He ovat piristyneet ja masennus- ja ahdistusoireet ovat vähentyneet. Kouluissa ja lastensuojelun piirissä työskentelevät koirat, kuten se meidän vanha Maisa esimerkiksi, auttavat lasta ja nuorta ohjatusti ja turvallisesti opettelemaan tunne-elämän ja sosiaalisen vuorovaikutuksen taitoja. Etenkin meistä ruskea Pirkko taitaa pusuttelun jalon taidon. Tosin Pirkon pitäisi ensin oppia pyytämään lupa ennen kuin moiskauttaa… (Hilman huomautus).
Koira-avusteisessa ammattimaisessa työskentelyssä yhdistyy koiran ohjaajan sosiaali-, terveys-, tai kasvatusalan osaaminen sekä vahva tuntemus eläinavusteiseen työmuotoon ja koiran lajityypilliseen käyttäytymiseen. Eli meidän tapauksessa emäntämme Tarja on opiskellut sekä psykiatrisen sairaanhoitajan ammatin ja myös perehtynyt meihin koiriin. Yrittää ainakin kovasti ymmärtää meitä. Se ei aina kyllä näy meille asti, mm. on tapauksia, missä likaoja on kutsunut puoleensa meitä enemmän kuin emäntä tai muutaman kilon omenoiden syönti omenapuun alta ei ole saanut ymmärrystä. Eli vielä ei ihan ole oppinut tuo emäntä…
Koira-avusteisen työn perustana toimivat eettiset ohjeet. Ja tämä siis tarkoittaa meikäläisten kohdalla, että meillä pitää olla töissä mukavaa ja meidän on päästävä välillä tauoille. Nameja pitää saada palkaksi (kuka nyt ilmaiseksi töitä tekee?) ja jos alkaa väsy painamaan niin päikkäreille on päästävä. Kannattaisi teidän ihmistenkin laatia tuommoiset ohjeet.
Jos on paha päivä niin eikun meitä moikkaamaan. Pirkko pyyhkii surun silmästä pusulla ja Hilma kellahtaa selälleen, siihen voi sitten pistää viereen maate.
Näkemisiin!! Syysterveisin Hilma ja Pirkko (lähettää lentosuukon kaikille).
Kirjoittanut: Hilma ja Pirkko yhdessä Tarja Haanpään kanssa
Opetushallituksen ohjeet koira-avusteiseen työskentelyyn:
Suomalaisia tutkielmia, tutkimuksia ja havaintoja koira-avusteisuuden vaikutuksista:
Koira kouluopetuksen tukena: https://www.lapinamk.fi/blogs/Koira-kouluopetuksen-tukena-/31955/44a51cfe-8593-4e22-b6c2-ad1d8d07b0fe
Koira-avusteisen opetuksen vaikutus oppilaan motivaatioon, tarkkaavaisuuteen ja oppimiseen: http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-202105047680.pdf
Oppilaiden spontaanin kommunikaation muutokset koira-avusteisessa erityisluokassa: https://core.ac.uk/download/pdf/78566725.pdf