VATTU testaa: Tilt Brush – Maalaaminen VR-laseilla

0

Tilt Brush on Googlen kehittämä ja keväällä 2016 julkaisema maalaussovellus, jossa hyödynnetään VR-teknologiaa. Toisin sanottuna Tilt Brush mahdollistaa maalaamis-/suunittelutyön 3D -ympäristössä. VATTU -ryhmä testati miten maalaaminen VR -laseilla onnistuu. Tilt Brush kotisivuille pääsee tästä.

Maalaaminen kolmannessa ulottuvuudessa

Itse malaaminen oli yllättävän helppoa ja intuitiivista. Käyttäjällä on vasemmassa ohjaimessaan työkalupaletti, josta käyttäjä pystyy valitsemaan laajasta valikoimasta erillaisia pensseleitä ja muita työkaluja. Värien valinta suoritetaan osoittamalla ja liikuttamalla ohjainta värikartan päällä, kunnes oikea väri löytyy. Sovelluksessa ei testihetkellä ollut kohtaa RGB -arvojen tai hexadesimaalin syöttämistä varten tietyn värin saamiseksi. Työkalun ja värin lisäksi käyttäjä voi vaihtaa mustan taustan tilalle vaikka lumisen maiseman. Valinnat ja maalaaminen suoritetaan oikealla ohjaimella.

Tilt Brush työkalupaletti

Sovelluksesta löytyy työkalu, jolla on mahdollista siirtyä ohjaimella osoittamaan paikkaan. Tämä työkalu täytyy kuitenkin valita työkalupaletista erikseen, jolloin sillä hetkellä valittu työkalu korvaantuu. Siirtyminen ohjaimella tuntuukin kankealta. Tätä voisi sulavoittaa liittämällä toiminnon suoraan ohjaimen nappii. Liikkuminen tapahtuukin pääosin kävelemällä. Riippuen teoksen koosta työskentelytilaa kannattaakin varata reippaasti.

Tilt Brush - Maalaaminen - Teleport
Tilt Brush, liikkuminen teleport-työkalulla

Kaikin puolin Tilt Brush testaaminen oli miellyttävä kokemus. Sovellus soveltuu hyvin sekä 3D – että 2D -maalausten luomiseen.  Työkalupaletti oli organisoitu järkevästi ja siitä löysi etsimänsä melkein heti. Työkalujen käyttö oli sujuvaa, vaikkakin syvyyden hahmottaminen maalatessa toi omia haasteitaan, mutta tämä parani pienen harjoittelun jälkeen.

About author image | Toni Lavonen

Toni Lavonen, sovelluskehittäjä, HAMK Smart-tutkimusyksikkö

VATTU – Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet

Hankkeen tavoitteena on tutkimuksen, selvitysten ja kokeiluiden avulla tuottaa ja jalkauttaa uutta tietoa yritysten hyödynnettäväksi koskien yritysten mahdollisuuksia hyödyntää pelimoottoriteknologiaa tuotannossaan ja toiminnassaan. Hankkeen kesto on 1.6.2019 – 31.12.2020. Toiminta-ala on Kanta-Häme, Valkeakoski ja Hyvinkää.

Comments are closed.