Twinmotion vähentää arkkitehtuurien työtä

4

Twinmotion on ohjelma, jolla säästetään arkkitehtuurien ja visualisoijien aikaa luoda realistisen näköisiä visualisointeja. Ohjelma hyödyntää Unreal pelimoottoria reaaliaikaisen renderöinnin tuottamisessa.

Mikä Twinmotion on

Twinmotion on Unreal pelimoottoria hyödyntävä arkkitehtuurivisualisointiohjelma. Twinmotionin ansiosta suunnittelijat pääsevät helppokäyttöisen ohjelman avulla visualisoimaan realistisen näköisiä BIM tai CAD malleja. Ohjelma sisältää lukuisan määrän valmiita (pinta)materiaaleja, toiminnallisuuksia, 3D-objekteja valmiilla animoinneilla ja valmiin toteutuksen viennin helposti, vaikka VR-laseille.

Twinmotion on ollut olemassa jo 2005 vuodesta lähtien, mutta viime vuosina reaaliaikaisen renderöinnin ja käyttäjäystävällisemmän käyttöliittymän ansiota, se on noussut alansa kiinnostavien ohjelmien joukkoon. Se mikä tekee tästä erityisen ammattilaisille, on se, että aikaa ei enää tuhlaannu monimutkaisten ohjelmien käytössä tai siinä, että pelkästään yhden realistisen kuvan tuottamisessa menisi monia tunteja.

Sään muutokset reaaliaikaisesti esiin hiirtä klikkailemalla

Twinmotion sisältää mukavan määrän valmiita toiminnallisuuksia, joita käyttäjä pystyy hiirtä klikkailemalla aktivoimaan. Selkeän käyttöliittymän ansiosta muutkin kuin arkkitehtuurit ja visualisointia harrastavat ohjelmoijat pääsevät nopeasti jyvälle mitä eri ominaisuudet tekevät.

Twinmotion change weather
Visualisoit sitten merenrantamaisemaa, katunäkymää yöllä tai päivällä, helteista kesäsäätä tai lumipyryä niin tämän toteuttaminen onnistuu vaivattomasti.

Käytettäviä materiaaleja ohjelmasta löytyy yli 600 kappaletta, joita muun muassa värin, heijastavuuden, tekstuurin koon tai metallimaisuuden arvoja muuttamalla voidaan vielä erikseen säätää. Tällöin syntyy lisää materiaaliratkaisuja käytettäväksi.

Twinmotionin materiaalikirjasto
Erilaisia seinämateriaaleja Twinmotionin kirjastossa. Hiiren viemällä materiaalin päälle, käyttäjä näkee esikatselukuvasta miltä materiaali tulisi näyttämään sille tarkoitetulla pinnalla.

Kun projektiin halutaan luoda eläväisyyttä pintamateriaaliratkaisujen jälkeen, niin se onnistuu lisäämällä esimerkiksi kaduille joukko käveleviä 3D-hahmoja, pyöräilijöitä tai tieosuuksille hiljaksiin ajelevia autoja.

Twinmotionin toiminnallisuuksia
Käyttäjä määrittelee keltaisia välipisteitä, joiden väliin ohjelma luo reitin, jota hahmot tai kulkuvälineet automaattisesti kulkevat.

Projektin ollessa valmis niin se voidaan ottaa kuvia, videota, panoraamakuvia tai muuntaa tietokone- tai VR-toteutukseksi. Ohjelma sisältää myös erikoistehosteita, joilla voi hienosäätää otettavia kuvia tai videoita. Tällöin jälkeenpäin tehty kuvaeditointi vähentyy.

Kirjoittajan mielipide ohjelmasta

Ohjelma on mukavan simppeli, selkeä ja opetteleminen ei vienyt aikaa. Pidin ohjelmassa olevista valmiista toiminnallisuuksista, joita ei tarvinnut lähteä itse ohjelmoimaan alusta lähtien. Visuaaliset materiaalit ja 3D-mallit olivat hyvännäköisiä, mutta ihmishahmot lähempää tarkasteltuna olivat pelottavan näköisiä. Ymmärrän kyllä, että hahmoja ei ole tarkoitettu tutkittavan lähietäisyydeltä vaan ne toimivat statisteina taustoilla.

Loin testiksi pari projektia, joihin vein internetistä haetun kerrostalo CAD-mallin ja toiseen tein yksinkertaisen talopohjan 3dsmaxissa. Projektien aikana huomasin, että vaikka ohjelman kirjastossa olikin valtava määrä valmiita materiaaleja ja 3D-objekteja, niin tuli hetkiä, kun projekti tarvitsi tietyn elementin, jota ei löytynytkään ohjelmasta valmiina. Siinä kohtaa tekijä joutuu tekemään päätöksiä, lähteekö itse toteuttamaan kyseisen elementin vai hakeeko internetistä vastaavan mallin. Internetistä löytyy ilmaiseksi paljon käyttömateriaalia, mutta häviävät laadultaan maksullisille vastikkeille.

Onneksi en tehnyt valokuvatarkkaa visualisointia mistään kohteesta, sillä se olisi vienyt enemmän resursseja ja tämä vaatisikin peruskäyttäjältä tuntemusta 3D-objektien rakenteesta ja taitoa käyttää 3D-mallinnusohjelmia.

Loppusanat

Twinmotion on valmis ratkaisu mallien visualisoinneille, jotka muuttuvat käden käänteessä näyttäviksi ja ovat helposti saavutettavissa. Ohjelma ei kuitenkaan tarjoa tekijälle vaihtoehtoa rakentaa mallin ympärille lisää toiminnallisuuksia tai siirtää projektia kehitysympäristöön, jossa tämä onnistuisi. Tekijän pitääkin huomioida mitä haluaa projektiltaan.

Twinmotion on saatavilla ilmaiseksi vuoden loppuun saakka, joten kaikki ohjelmasta kiinnostuneet voivat ladata sen Unreal Enginen internetsivujen kautta. Twinmotionin virallisen version pitäisi ilmestyä vuoden 2020 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana, jolloin ohjelma muuttuu maksulliseksi.

 

Lisää aiheesta

Tiina Ahola, sovelluskehittäjä, HAMK Smart -tutkimusyksikkö

 

VATTU – Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet -hanke

Hankkeen tavoitteena on tutkimuksen, selvitysten ja kokeiluiden avulla tuottaa ja jalkauttaa uutta tietoa yritysten hyödynnettäväksi koskien yritysten mahdollisuuksia hyödyntää pelimoottori- ja siihen liittyviä teknologioita (kuten AR tai VR) tuotannossaan ja toiminnassaan. Hankkeen kesto on 1.6.2019 – 31.12.2020. Toiminta-ala on Kanta-Häme, Valkeakoski ja Hyvinkää.

Discussion4 Comments