Elokuu on aikaa, jolloin korkeakouluissa asetetaan tavoitteita ja aloitetaan uusia asioita. Syksyn ensimmäisessä LeaD+ -tapaamisessa HAMKin digipedamentorit ja LeaDin asiantuntijat keskustelivat tulevasta lukuvuodesta ja siitä, miten Digivisio 2030 -hanke vaikuttaa digipedamentorin työhön.
Uudistuksia on luvassa myös LeaDin verkostoissa. HAMKin tietohallinto muuttaa toimintamalliaan ja vaihtaa nimensä Digipalveluiksi. Opetusteknologia-asiantuntija Eeva Niemelä palaa vanhempainvapaalta takasin työhönsä LeaDiin. Yhdessä onnittelimme myös sosiaali- ja terveysalan digipedamentoria Katja Holopaista. Hänet valittiin yhdeksi vuoden hamkilainen –palkinnon saajista.
Mutta palataan siihen, miten digipedamentorit voivat valmistautua omassa työssään Digivisio 2030 –hankkeen ja Opin.fi-palvelun avaamiin uusiin mahdollisuuksiin.
Opin.fi -palvelu tekee koulutustarjonnan näkyvämmäksi ja helpommin vertailtavaksi
Digivisio 2030 -hankkeen yksi näkyvimmistä kehittämiskohteista on vuonna 2025 lanseerattava kansallinen digitaalinen palvelualusta Opin.fi, josta erityisesti jatkuva oppija voi tulevaisuudessa valita helposti omaan tarpeeseensa koulutussisältöjä kaikista suomalaisista korkeakouluista. HAMK on ollut tässä kehitystyössä mukana monella tavalla hankkeen alusta lähtien. Palvelun kehitys etenee syksyllä 2024. Olemme mukana kahdeksan korkeakoulun joukossa testaamassa Opin.fi-palvelun ns. beta-versiota.
Keskeisenä tavoitteena HAMKissa on koko ajan ollut se, että kehittämistyö etenee omaa toimintaamme tukien, vahvistaen ja suunnaten. Eri toimijoiden tuleekin miettiä, miten Digivisio ja Opin.fi-palvelu vaikuttavat juuri omaan työhön. Digipedamentorien näkökulmasta perustyö – laadukkaan digitaalisen oppimisen tukeminen ja kehittäminen – säilyy ennallaan. Suurin muutos on siinä, että Opin.fi -palvelu avaa korkeakoulujen tarjonnan kansallisesti näkyvämmäksi ja erityisesti oppijoiden vertailtavaksi.
Digipedamentorien työssä lukuvuonna 2024-2025 Opin.fi-palvelun käyttöönotto näkyy esimerkiksi seuraavissa teemoissa:
(1) Toteutusten digipedagoginen kehittäminen
Tulevalla Opin.fi -alustalle digipedagoginen kehittäminen painottuu erityisesti jatkuvan ja joustavan oppijan tarpeisiin. Erityishuomiota tarvitaan joustavien toteutusmallien (MOOC, non-stop, 24/7-oppiminen) kehittämiseen ja toteuttamiseen.
(2) Laatukriteerien käyttö Opin.fi toteutusten arvioinnissa
Digivisio 2030 -hankkeen aikana on kehitetty digipedagogiikan laatukriteerit. Ne ovat työkalu, jota digipedamentorit voivat hyödyntää osana omaa työtään ja erityisesti Opin.fi-palveluun menevien opintojen arvioinnissa.
(3) Jatkuvan oppimisen tarjonnan monipuolistaminen ja lisääminen
Opin.fi tuo uuden kanavan tarjota erityyppisiä opintoja (myös ei-opintopisteytettyjä) entistä laajemmalle oppijajoukolle. Tarvitaan yhteiskehittämistä, jolla saadaan hamkilaista osaamista muotoiltua erilaisiksi jatkuvan oppimisen tuotteiksi.
(4) Toteutussuunnitelmatietojen kehittäminen
Opin.fi-palvelussa oppija voi vertailla helposti useiden korkeakoulujen tarjontaa ja saa suosituksia lisäopinnoista. Tällöin toteutussuunnitelmatietojen selkeyden ja laadun merkitys kasvaa. Digipedamentorit voivat tukea opettajia kuvaamaan opintojen tietoja monipuolisemmin ja oppijalähtöisemmin erityisesti jatkuvan oppijan näkökulmasta.
Lukuvuoden aikana tarkastellaan Opin.fi:n tuomia haasteita ja mahdollisuuksia
LeaD+ -tapaamisen aikana todettiin yhteisesti, että Digivisio 2030 -hanke ja Opin.fi -palvelu eivät varsinaisesti muuta digipedamentorien työnkuvaa. Ne toki suuntavat työtä hieman uudella tavalla ja haastavat tarkastelemaan toteutuksia ja tarjontaa erityisesti joustavan ja jatkuvan oppijan tarpeiden näkökulmasta. Tämän lukuvuoden aikana digipedamentorit tarkastelevat työssään, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita liittyy tulevaan Opin.fi -palveluun heidän näkökulmastaan. LeaD+ -tiimi jatkaa lukuvuoden tavoitteiden ja yhteisten teemojen määrittelyä syyskuussa. Se toteutetaan tekoälyavusteisesti Orchidea-työpajamenetelmää hyödyntäen.
Kirjoittaja
Leena Mäkinen, 24/7-oppimisen muotoilija, LeaD-tiimi, Digipalvelut-yksikkö.
Briefly in English:
August is the time when higher education institutions set goals and start new things. At the first LeaD+ meeting of the fall, HAMK’s digipedamentors and LeaD experts discussed the coming academic year and how the Digivision 2030 project affects the work of the digipedamentors. How digipedamentors can prepare in their own work for the new opportunities opened up by the Digivision 2030 project.
The Opin.fi service makes the educational offer more visible and easier to compare. In the work of the Digipedamentors, Opin.fi can be seen, for example, in the following tasks:
(1) Digital pedagogical development of implementations
(2) Use of quality criteria in the evaluation of Opin.fi implementations
(3) Diversifying and increasing the offer of continuous learning
(4) Development of implementation plan information
During the LeaD+ meeting, it was jointly stated that Digivisio and the Opin.fi service do not actually change the job of digipedamentors. Of course, they direct the work in a slightly new way and challenge to examine implementations and offerings, especially from the point of view of the needs of a continuous learner.