Mitä lisäarvoa opettajan pätevyyden hankkiva työntekijä voi antaa yritykselle?

3

-”Eikös opettajat  kuulu  pelkästään kouluihin?
-APPAPPAP! Toki kouluista löytyy suurin osa opettajista, mutta ammatillisen opettajan taitoja voi hyödyntää myös yrityksissä, ja tulevaisuudessa vielä enenemissä määrin.”

Työelämän vaatimukset muuttuvat alinomaa. Alkuperäisen tutkinnon jälkeen henkilö on saattanut uudelleen kouluttautua ja tehtävänkuva saattaa poiketa alkuperäisestä. Työntekijöiden muuntautumiskyky on yksi tekijä yrityksen menestyksessä. Uudelleenkouluttautumista tapahtuu paljon ja eri työntekijöillä voi olla hyvinkin erilaisia taustoja. Näin myös ammatillisen opettajakoulutuksen ja yritysten tulee nähdä, että samainen koulutus soveltuu moneen tehtävään, eikä lokeroida ammatillisia opettajia tällöin ainoastaan kouluihin.

Työskentelen FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy:ssa infrapuolen suunnitteluinsinöörinä. FCG on laaja-alainen konsulttiyritys, joka tarjoaa palveluita infra-, ympäristö- ja yhdyskuntasuunnittelusta, monialaisesta koulutuksesta, julkisten palvelujen kehittämisestä sekä johdon konsultoinnista. Työnantajani suhtautui heti alusta alkaen positiivisesti ammatillisen opettajan opintoihini ja näin mahdollisti opiskeluni työn ohessa.

Voimme nopeasti huomata, että opetukseen liittyviä toimintoja löytyy myös yrityksistä. Ensimmäisiä helpommin miellettäviä asioita ovat: henkilöstön koulutukset, perehdytys ja kehityskeskustelut.  Nämä ovat suuremmissa yrityksissä joillakin tavoilla tehty prosesseiksi ja ovat osa yrityksen laatujärjestelmää. Joka tapauksessa niihin käytetään yrityksen voimavaroja. Yhdistämällä alan tuntemuksen ja ohjaamiseen liittyvän kiinnostuksen sekä tietonsa työpaikkansa käytännöistä, ammatillisen opettajan pätevyyden omaavalla henkilöllä voisi olla näihin paljonkin annettavaa.

Itse suoritin osan opettajaharjoittelusta FCG:llä. Meille tuli harjoittelija, jonka ohjaajana toimin. Ohjaamiseen sisältyi mm. työntekijän perehdytystä talon tapoihin ja työskentelyn ohjaamista aina ohjelmistojen käytön opastuksesta alkaen suunnitteluongelmien ratkaisuiden pariin.

Ammatillinen opettajankoulutus antaa työkaluja myös johtamiseen, viestintään ja työkulttuuriin liittyviin toimintoihin. Henkilöstön johtamisessa ja opiskelijoiden ohjaamisessa on samoja elementtejä opettajan ja esimiehen kesken. Henkilöstön johtamisessahan on tarkoitus saada henkilöstö tekemään parhaansa, tähän liittyy esimerkiksi työn ohjausta. Esimies on alaistensa palvelija ja päinvastoin.

Koulutuksen muutos aiheuttaa myös sen, että työpaikoilla on oltava enenemissä määrin ohjaustaitoja omaavia henkilöitä. Ammatilliset oppilaitokset tulevat todennäköisesti lisäämään työpaikkaopintoja, jolloin yrityksessä on hyvä olla henkilöitä, joilla on kiinnostusta ja taitoa opiskelijoiden ohjaamiseen. Jos yrityksen henkilöitä osallistuu alan koulutuksen hoitamiseen, tulee tämä nähdä rikkautena, koska yhteistyön lisääminen koulun ja yrityksen välillä kehittää molempia osapuolia. Yhteistyössä alan uutta tietoa kulkee molempiin suuntiin ja osapuolet pysyvät ajan tasalla osaamisen tarpeista ja tarjonnasta. Yhteistyön kautta yritysten rekrytointiin voi tulla lisäapuja, kun yhteydet alalle valmistaviin oppilaitoksiin on aktiiviset. Myös muita yhteistyökuvioita olisi syytä kehittää, yhteiset projektit ovat näistä yksi muoto. Yhteistyö oppilaitoksen kanssa antaa myös tärkeää näkyvyyttä yritykselle. Jotta parhaat tekijät löytyvät, on hyvä olla positiivisesti näkyvissä jo opintojen aikana.

Itse sain tilaisuuden toimia sivutoimisena tuntiopettajana työni ohessa Hämeen ammattikorkeakoulussa eräällä kurssilla. Lisäksi olen töissäni toiminut perehdyttäjänä sekä ollut mukana miettimässä keinoja yhteistyön lisäämisen yrityksen ja koulujen välillä. Myös rekrytointiasioissa olemme lisänneet näkyvyyttä oppilaitosten suuntiin.

OPEKE – Hyvät käytänteet –blogissa teemme näkyväksi ammatillisen opettajankoulutuksen arkea, opettajaopiskelijoiden kokemuksia ja esittelemme sitä kehittämistyötä, jota opettajankoulutuksessa tehdään.

OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen on valtakunnallinen kehittämishanke, jossa ovat mukana kaikki ammatilliset opettajakorkeakoulut sekä Taideyliopisto. HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu toimii hankkeen koordinaattorina.  OPEKE-hanke saa opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustusta Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman toimeenpanon edistämiseksi ajalle 1.8.2017 – 31.12.2019.

Voit halutessasi tilata ilmoituksen uudesta blogikirjoituksesta sähköpostiisi. Blogi ilmestyy noin kerran kuukaudessa.

Heli Ojanen, ins. AMK, AmO.
Suunnitteluinsinööri, FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy.

Discussion3 kommenttia

  1. Tuomo Pitsinki

    Erittäin hyvin sanottu!
    T: Ins. AMK, AmO, yksikönpäällikkö Delete Finland Oy

  2. Pingback: Ihminen ja kone insinöörien ja kasvatustieteilijöiden kiinnostuksen kohteena

Leave A Reply