Toimitusjohtaja Harri Koski: ”Opiskelijat ajattelevat laatikon ulkopuolella”

0

Teksti: Maria Lassila-Merisalo Kuva: Jarkko Viitasaari

Mad Professor -liikkeen sisäänkäyntiä etsiessä alkaa tuntua siltä, ettei yritys edes halua tulla löydetyksi. Lopulta kulman takaa, maanpinnan alapuolelta löytyy ovi, jossa lukee pikkuruisella tekstillä Mad Professor.

Toimitusjohtaja Harri Koski tulee ovella vastaan ja kehaisee: yleensä kukaan ensikertalainen ei löydä perille kysymättä lisäohjeita puhelimella.

”Tuotteistamme 95 prosenttia myydään ulkomaille, noin 50 eri maahan”, Koski selittää. Tuotteet ovat etupäässä pedaaleja ja vahvistimia, ja asiakkaita ovat ammattilaiskitaristit ja vakavat harrastajat. Suurimmat markkinakohteet ovat Yhdysvallat ja Japani.

Julkisivun vaatimattomuus alkaa tuntua ymmärrettävältä.

Yrityksen tarina alkoi vuonna 1996 efektipedaalien ja muiden kitaransoittoon liittyvien spesiaalituotteiden maahantuonnista. Firma oli tuolloin Custom-Sounds. Vuosituhannen vaihteen jälkeen firma alkoi valmistaa vahvistimia ja pedaaleja itse. Sivubisnes kasvoikin omaksi osakeyhtiöksi vuonna 2006, ja sittemmin Koski myi emoyhtiön pois.

Mad Professor -nimen esikuvana on yrityksen ensimmäinen suunnittelija.

”Hän oli hyvin omistautunut työlleen ja upposi siihen ajoittain niin syvälle, että unohti esimerkiksi henkilökohtaisen hygienian. Asiakas alkoi kutsua häntä Mad Professoriksi”, Koski naurahtaa.

Nimi on osoittautunut toimivaksi, se erottuu hyvin markkinoilla. Pedaaleja on lähtenyt Turengista maailmalle jo toistasataa tuhatta.

Tällä hetkellä Mad Professor työllistää neljä henkeä. Tuotteet teetetään alihankintana, jotta skaalaus onnistuu.

Mad Professor on tehnyt useita opiskelijaprojekteja Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa.

”HAMKin International Business -koulutuksen opiskelijat ovat selvittäneet meillä esimerkiksi Kiinan-kauppaa ja tehneet Britannian-kaupan markkinaselvityksen. Eräs opiskelija, Anastasia, jäi projektista meille vuodeksi töihinkin. Hän oli mukana digitalisaatioprojektissa.”

Koski on ollut tyytyväinen opiskelijoiden tekemään työhön.

”Opiskelijoilla on aito innokkuus tekemiseen ja he ajattelevat laatikon ulkopuolella. Olen itse ollut alalla niin kauan, että olen aika jumiutunut ajatuksiini.”

Sosiaalinen media on muuttanut Mad Professorinkin markkinointimaisemaa rajusti. Facebook ja Instagram ovat jo merkittävämpiä kuin alan lehdet. Myyntiäkin tehdään somepainikkeiden kautta.

”Opiskelijat tuovat meille näitä uusia tuulia ja kertovat asioista, joista emme ehkä itse vielä edes tiedä. Toivommekin, että opiskelijat esittävät rohkeasti omia ideoitaan ja ajatuksiaan. Emme tyrmää niitä. Hassultakin tuntuvasta ideasta voi kasvaa se seuraava hyvä juttu.”

 

Alkuperäinen teksti on vuoden 2020 HAMK Stories-julkaisusta. Lue koko HAMK Stories-julkaisu osoitteesta https://issuu.com/hamkuas/docs/hamk_stories_2020_fi_issuu.

Leave A Reply