Aika ajoin liike-elämän keskustelussa vilahtaa sana brändi, brändäys tai brändääminen. Onko kyseessä vain markkinointialan muotisana, jota on hyvä viljellä aika ajoin keskustelun lomassa? Pitääkö luonnonvara-alalla olla brändäyksestä oikeasti kiinnostunut? Vastaus on kyllä, pitää olla kiinnostunut. Seuraavaksi lähdemme perehtymään brändäykseen ja kuinka siitä voi hyötyä myös luonnonvara-alalla.
Terminä brändin merkitys on hyvin laaja eikä se ole täysin yksiselitteinen. Oikeastaan brändi tarkoittaa asiakkaalle lupausta siitä kokemuksesta, jonka hän saa ollessaan tekemisissä yrityksesi kanssa. Brändi on yrityksesi tärkein pääoma, koska sitä ei voi muut kopioida. Brändi on aina yksilöllinen, se on yrityksesi maine. Yksinyrittäjälläkin on oma brändi, sillä erotut kilpailijoistasi olemalla oma itsesi. Olet yksinyrittäjänä oman yrityksesi kasvot, brändi. Logo ei ole sama asia kuin brändi, mutta se on brändin symboli. Samoin kaikki se, mitä yrityksesi kertoo ulospäin niin konekannalla, öljyvalinnoilla (esim. ympäristöystävällinen teräketjuöljy), sloganeilla, käyntikorteilla, pukeutumisella, värityksellä. Brändi on siten sekä abstraktiivinen kokemus, että konkreettinen näkyvä asia. Kaikki se, mitä haluat yrityksesi viestivän ulospäin.
Mitä merkitystä tällä sitten oikein on? Eikö se ole aivan sama millä koneella teen asiakkaalle halkoja, kalastan tai tuotan hunajaa? Periaatteessa ei ja on. Toki asioita voidaan tehdä edelleenkin kuten ennen ilman brändäystä, mutta mikäli haluat ottaa yrityksestäsi kaikki irti ja saavuttaa enemmän, brändäys todellakin kannattaa. Kaikessa on oikeastaan kyse ihmisen käyttäytymisestä. Tiedämme nykyään tutkimusten kautta, kuinka ihminen toimii erilaisissa tilanteissa. Tähän aiheeseen liittyen meitä kiinnostaa erityisesti ostokäyttäytyminen ja brändiuskollisuus. Oikealla ohjauksella saamme luotua mielikuvan, joka lopulta kilahtaa yrittäjän kassaan. Miksi et siis perehtyisi aiheeseen tarkemmin!
Kirjoita ensimmäiseksi yrityksen tarina!
Brändääminen kannattaa ottaa huomioon aivan yrityksen alkumetreillä, sillä mielikuvia on todella hankala muuttaa enää myöhemmin. Toisaalta jatkuvat muutokset nielevät rahaa. Aivan ensin yrittäjän kannattaa kirjoittaa yrityksen tarina; mistä kaikki alkoi ja missä olemme nyt. Tähän tarinaan on hyvä sisällyttää yrityksen arvopohja. Arvostatko perinteitä, käsityötä, luonnonvaroja, hiilijalanjälkeä, tinkimätöntä laatua? Kirjoita yrityksesi arvot paperille ja mieti seisotko näiden arvojen takana. Voit esimerkiksi kertoa, että yrityksesi käyttää aurinkoenergiaa tai pakkaa tuotteet kierrätysmateriaalista valmistettuihin pakkauksiin.
Yrityksen tarinan ja arvopohjan lisäksi brändäämisessä on kyse näkyvyydestä. Kuinka haluat ihmisten tunnistavan yrityksesi? Mikäli olet uusimassa konekantaa, kuljetuslaatikoita tai mitä tahansa yrityksen näkyviä asioita, voit samalla miettiä vastaavatko nämä arvojasi ja onko esimerkiksi koneiden väritys jollain tapaa osa brändiä. Väreillä on vahva vaikutus ja oma värimaailma kannattaa valita huolella. Yleensä luonnonvara-alalla käytetään vihreää väriä. Vihreä väri liitetään erityisesti luontoon, rahaan, hedelmällisyyteen ja terveyteen. Värit ovat markkinoinnin tehokeino, sillä värit herättävät tunteita. Värien valinta markkinointimateriaaleissasi, koneissa ja laitteissa voi olla se tekijä, joka erottaa sinut kilpailijoistasi. Itselle on hyvä esittää kysymys, välittyykö yrityksesi viesti ostajalle? Saatko asiakkaat näkemään sen, minkä tahdot? Taitava markkinoija valjastaa värit avukseen luodessaan sisältöä.
Brändillä vaikutetaan tunteisiin
Tässä vaiheessa herää sitten kysymys, milloinkas ne rahat sitten tupsahtavat tilille? Mitä hyötyä tästä kaikesta oikein lopulta on? Hyöty tulee siitä, että taitavalla brändäyksellä yrityksesi tunnistetaan yhdellä silmäyksellä esim. liikenteessä, mainoksessa, pakkauksessa. Tuote jää mieleen ja kun seuraavan kerran tehdään ostopäätös, tämä mielikuva vaikuttaa asiakkaan päätöksentekoon. Kun sitten asiakkaan ostopäätös ja kokemus tuotteestasi tai palveluksestasi vielä vastaavat tyytyväisyydellä, haluaa asiakas kokea sen uudelleen. Näin syntyy brändiuskollisuus. Tyytyväinen asiakas haluaa käyttää tuotettasi tai palveluasi yhtä uudelleen ja myös kertoo siitä muille. Hyvä asia kertautuu ja muuttuu lopulta rahaksi. Taitavasti tehty brändäys näkyy yrittäjän kaikissa toimissa työntekijän ulkoasusta somepäivityksiin.
Brändillä vaikutetaan erityisesti tunteisiin ja ihminen tekee tutkitusti päätöksiä tunteella ja perustelee ne järjellä. Tässäkään ei ole vielä koko totuus, joten kaivaudutaanpa hiukan syvemmälle. Yrittäjän on syytä selvittää oman tuotteen tai palvelun osalta se, kuka tekee ostopäätöksen. Ostaako tuotteesi perheen äiti vai onko se suunnattu enemmän miehille? Toisaalta on myös hyvä miettiä, voidaanko tähänkin asiaan vielä vaikuttaa luomalla taitava markkinointi. Mielikuvan luominen on äärimmäisen tärkeää, sillä juuri se vaikuttaa tunteisiin ja ostopäätökseen. Kaksi täysin samanlaista tuotetta vierekkäin, kumman asiakas valitsee? Etenkin jos molemmat tuotteet kuuluvat samaan hintakategoriaan. Esitän tässä yhden esimerkin, joka valaisee hyvin tilannetta. Myyt koivuhalkoja ja mainoksissasi kerrotaan hinta, yhteystiedot ja kuva halkopinosta. Asiallista ja täyttää varmasti ostajan tarpeen kylmän tullessa. Toinen vaihtoehto on laittaa mainos, jossa on kuva lempeästä takkatulesta ja sohvalla vilttiin kääriytyneestä naisesta kirja kädessä. Kuva kertoo, että juuri näitä halkoja käyttäessä saat tuon tunteen. Sama hintakategoria, yhteystiedot ja tarkoitus myydä koivuhalkoja. Mutta nyt on hyvin todennäköistä, että sähköpostiisi kilahtaa tilauksia myös naisväeltä. Mikä saa ihmisen tekemään valinnan kahden samanlaisen tuotteen välillä? Siitä saat lukea lisää seuraavalla kerralla. Siirrymme seuraavaksi miettimään yrityksen imagoa ja mitä vaikutuksia sillä on tilauksiin.
Muutoksen kesyttäjä -blogisarja
Lue lisää Muutoksen kesyttäjä -hankkeesta ja siinä mukana olevista yrityksistä HAMIn blogisarjasta. Hämeen ammatti-instituutin Muutoksen kesyttäjä -hanke sparraa yrityksiä. Hanketta toteuttaa Hämeen ammatti-instituutti ja Hämeen ammattikorkeakoulu. Muutoksen kesyttäjä -hankkeen tavoitteet ovat 1) yritysten auttaminen jaloilleen koronan jälkeen, 2) yritysten henkilöstön ja yksinyrittäjien työhyvinvoinnin vahvistaminen sekä 3) verkoston ja vuorovaikutuksellisuuden vahvistaminen. Muutoksen kesyttäjä -hanke on Euroopan Sosiaalirahaston, Hämeen ELY-keskuksen, HAMK Smart -tutkimusyksikön ja Hämeen ammatti-instituutin rahoittama kehittämishanke. Hanketta koordinoi HAMK Smart -tutkimusyksikkö ja HAMI toimii hankkeen osatoteuttajana. Hankkeen kesto on 1.8.2020-30.6.2023.
Teksti: Katriina Peuhkuri, HAMIn yrittäjyyden- ja liiketoiminnan lehtori ja Muutoksen kesyttäjä -hankkeen asiantuntija.