Pandemia muutti ihmisten ostokäyttäytymistä. Osa asiakkaista on huokaissut helpotuksesta, kun nyt pääsee taas oikeasti käymään kaupassa! Osa kuluttjista on kuitenkin jatkanut pandemian aikana oppimaansa käytäntöä ostaa netistä. Näkyykö sinun yrityksesi tarpeeksi verkossa? Pienyrityksillä ei ole samoja mahdollisuuksia kuin isoilla. Esimerkiksi K-ryhmän uudessa pikatoimitusverkostossa asiakkaille on tarjolla super- tai hypermarketin valikoima muutaman tunnin toimitusajalla. Pienyrittäjä voi kuitenkin tehdä paljon oman näkyvyytensä edistämiseksi. Aloita vaikka hakukoneoptimoinnista!
Digitaalisen liiketoiminnan kehitys saapasteli pandemian aikana lähes jokaiseen niemeen ja notkoon tuoden suuren määrän verkkokauppoja, mutta toiko se yrityksille pelastuksen? Ilman työtä ja perehtymistä verkkokauppa tuottaa lähinnä kuluja. Verkkokaupan tulisi saada yhtä lailla jatkuvuutta ja oma kanta-asiakaskuntansa. Verkkokauppiaan tulee miettiä monenlaisia valintoja kuten pitäisikö postikulut vyöryttää asiakkaan maksettavaksi, vai tulisiko toimitus olla ilmaista? Ottaako maksujärjestelmät käyttöön vai pyytääkö asiakkaalta etumaksun? Pitääkö varastoa vai pidentääkö toimitusaikaa ja hankkii tuotteet vasta tilauksen jälkeen? Jokainen näistä kysymyksistä on tärkeä, mutta suurin ongelma on näkyvyys. Meillä on pandemian jälkeen valtavat määrät verkkokauppoja, mutta niitä ei saada kuluttajille riittävän hyvällä tavalla esille.
Hyödynnätkö hakukoneoptimointia?
Jokaisen yrittäjän, joka painii näkyvyysongelman kanssa, on otettava viimeistään nyt haltuun hakukoneoptimointi ja automaatio. Automaatiotyökalut tallentavat, tarkistavat, ja esittävät jatkuvasti sivuston sijoituksia ja näillä saadaan hakusanojen seuranta automaattiseksi. Konversio-optimointi (CRO) tarkoittaa mm. kävijätietojen tulkitsemista ja analysointia. Tämänkaltaisia työkaluja ovat esimerkiksi chatbotit, social proof -työkalut tai ponnahdusikkunat. Tunnetuimpia analytiikkatyökaluja ovat Google Analytics ja Google Optimize.
Miksi tämä on niin tärkeää ja miksi tällaisesta palvelusta kannattaa maksaa? Koska maailma on täynnä verkkokauppoja ja vaikka sisältösi olisi kuinka hieno, se jää kaikkien muiden varjoon ilman näkyvyyttä. Tämän kaiken voi tehdä itse, jos sinulla on siihen aikaa ja intoa. Optimoinnin voi tehdä kerran, mutta parasta olisi tehdä se ainakin kerran kuukaudessa. Hakukoneoptimointi tulee ottaa puheeksi verkkokauppaa rakentaessa, ostaessa tai päivityksen yhteydessä. Mikäli sinulla ei ole aikaa tehdä sitä itse, pyydä ammattilaista huolehtimaan verkkokauppasi näkyvyydestä.
Mistä apua?
Muutoksen kesyttäjä -hanke on auttanut yrityksiä myös erilaisissa hakukoneoptimointiin liittyvissä asioissa. Hanke on päättymässä, mutta onneksi muita auttavia hankekäsiä on saatavilla. Voit kysyä apua esimerkiksi Linnan Kehityksen Digikyyti -hankkeesta tai Forssan yrityskehityksen Forssan seudun matkailun digiloikka -hankkeesta.
Muutoksen kesyttäjä -hankkeen tavoitteet ovat 1) yritysten auttaminen jaloilleen koronan jälkeen, 2) yritysten henkilöstön ja yksinyrittäjien työhyvinvoinnin vahvistaminen sekä 3) verkoston ja vuorovaikutuksellisuuden vahvistaminen. Muutoksen kesyttäjä -hanke on Euroopan Sosiaalirahaston, Hämeen ELY-keskuksen, HAMK Smart -tutkimusyksikön ja Hämeen ammatti-instituutin rahoittama kehittämishanke. Hanketta koordinoi HAMK Smart -tutkimusyksikkö ja HAMI toimii hankkeen osatoteuttajana. Hankkeen kesto on 1.8.2020-30.6.2023.
Lähteet
https://www.consultro.fi/hakukoneoptimointi/
Kauppalehti. Kotiinkuljetus on tulevaisuuden ala 15.8.2016: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kotiinkuljetus-on-tulevaisuuden-ala/029ad478-4c60-3dfc-a74f-2c068dfc5a4d
K-barometri. K Selvitti: ostokäyttäytyminen muuttuu yhä suunnitelmallisemmaksi – nyt seurataan tarjouksia tarkasti 3.6.2022. K selvitti: ostokäyttäytyminen muuttuu yhä suunnitelmallisemmaksi – nyt seurataan tarjouksia tarkasti (kesko.fi)
Teksti: Muutoksen kesyttäjä hankkeen asiantuntija ja yrittäyyden lehtori Katriina Peuhkuri, Hämeen ammatti-instituutti.
Kuva: HAMK, kuvapankki.