VR Aamu – VR- ja AR-demoja Tampereen aamussa

0

Perjantaina 25.10.2019 kävin tutustumassa VR aamu nimiseen VR- ja AR-tapahtumaan Tampereen teknillisen yliopiston Kampusareenan Kampusklubin tiloissa. Kaksi kertaa vuodessa järjestetyssä tapahtumassa kävijät pääsevät ilmaiseksi näkemään ja kokeilemaan eri yritysten, kampusklubilaisten tai tutkimusorganisaatioiden tekemiä VR- ja AR-sovelluksia. Näytteilleasettajien tarjonta ei koostunut pelkästään paikallisista vaan yrityksiä oli tullut myös muualta päin Suomea sekä maailmalta.

VR Aamu esite Kampusklubilla
Yliopisto-yritys -yhteistyön syventäjänä toimi VR Aamun järjestäjä Kampusklubi, joka toimii Tampereen teknillisen yliopiston Kampusareenalla

Näytteilleasettajia tämänkertaisessa tapahtumassa oli 16 kappaletta, joiden esittelypisteillä suurimmassa osassa kerkesin käymään tai sitten nämä lähestyivät minua, kuten esimerkiksi yksi yliopiston tutkimusryhmän pyörillä pyörivä jäsen, josta lisää myöhemmin.

Näytteilleasettajat 25.10.2019 VR Aamussa:
Visuon, Rejlers, Valmet Automation, 3D Talo, Wakeone, Sweco, Ainak, Alter – Experiene Ideas, RESTIVE – A Restorative Virtual Environment, Tampereen Yliopisto (RoboLab), Realmax, Stereoscape, Ponsse, CIVIT, CTRL Reality.

VR Aamun näytteilleasettajia
Näytteilleasettajat esittelemässä demojaan

Jotkut yritykset olivat käyneet aiemminkin VR Aamuissa ja heidän demoja pääsee näkemään tämän youtube-listauksen kautta.

Minkälaisia demoja oli

Tapahtumassa näin erilaisia ratkaisuja, kuinka yrityksen työntekijöitä voisi kouluttaa heidän omiin työympäristöihinsä. Kevyimmissä ratkaisuissa käytettiin iso resoluutiollisia 360° kuvia, joihin pystyttiin sisällyttämään muun muassa multimediaa, tietokilpailukysymyksiä, ohjetekstejä tai rakentamaan pelillistetyn työvaiheiden läpikäymisharjoituksia. Raskaammat ohjelmat hyödynsivät yritysten 3D-CAD-malleja, jolloin käyttäjä pystyi olemaan vuorovaikutuksissa mallin sekä mahdollisesti muiden osanottajien kesken esimerkiksi VR-lasien avulla.

Koulutusohjelmien lisäksi VR aamusta löytyi muun muassa monipuolinen dokumentointityökalu rakennuskohteen elinkaaren aikana tehdyistä muutos- tai huoltotöistä, erityyppisiä työkaluja joilla parantaa teollisuudessa tapahtuvaa suunnittelua VR:n avustuksella, VR-maailmaan rakennettu terapeuttinen metsäkokemus sekä AR-maailmaan upotettuja visualisoituja tuotekokoonpanoja.

Realmax Qjian AR-lasit
Realmax:in AR-lasit

Yksi mielenkiintoinen VR Aamussa näkemistäni laite-esittelyistä oli Realmax Qian AR-lasit, jotka olivat esittelijöiden mukaan ensikertaa näytillä Suomessa. Laseissa pyöri demo, jossa piti omia käsiä käyttäen napata oikeassa maailmassa uivia kaloja. Vaikka demona olikin peli, niin se esitteli hyvin mihin lasit kykenevät. Demon aikana sain myös kuulla Realmaxin muista lasimalleista, jotka oli eritoten tarkoitettu tehostamaan työntekoa teollisuudessa ja lääketieteessä.

Mikä itsellä jäi mieleen, kun pääsin kokeilemaan Qian AR-laseja oli se, etteivät ne tarvinneet olla johdoilla kiinni tietokoneessa ja käyttökokemukseltaan lasit olivat mukavan kevyet sekä lasien näkökenttä oli huikeat 100 astetta. Olisikin hauska päästä tekemään näille laseille sisältöä.

Double
Double -etäohjattava robotti blogikirjoittajan testauksessa.

Pääsin myös operoimaan Double telepresence robottia, joka on ollut Tampereen yliopistolla erilaisissa projekteissa tutkittavana kohteena. Lyhyen käyttökokeilun jälkeen pystyin jo näkemään potentiaalisia käyttökohteita: omalla kohdalla tämä laite olisi säästänyt monet autoilukilometrit alkuvuodesta, kun piti kurvata HAMKin Visamäkeen kerran viikossa opinnäytetyöpalavereitten takia. Robottia ohjaavalla oli selainkäyttöliittymä, josta tämä pystyy ohjailemaan tietokoneen nuolinäppäimistön avulla robotin liikettä sekä näkemään, että myös keskustelemaan videokameran välityksellä robotin lähettyvillä olevien henkilöiden kanssa.

Loppusanat

VR Aamu oli positiivinen kokemus, josta lähdin iltapäivällä inspiroituneena sekä monta kokemusta rikkaampana. Uskon, että tulen jatkossakin käymään tässä tapahtumassa.

Tiina Ahola, sovelluskehittäjä, HAMK Smart -tutkimusyksikkö

 

VATTU – Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet -hanke

Hankkeen tavoitteena on tutkimuksen, selvitysten ja kokeiluiden avulla tuottaa ja jalkauttaa uutta tietoa yritysten hyödynnettäväksi koskien yritysten mahdollisuuksia hyödyntää pelimoottori- ja siihen liittyviä teknologioita (kuten AR tai VR) tuotannossaan ja toiminnassaan. Hankkeen kesto on 1.6.2019 – 31.12.2020. Toiminta-ala on Kanta-Häme, Valkeakoski ja Hyvinkää.

Comments are closed.