Iltalehden 15.08.2019 Digi & Tekniikka -osiossa julkaistussa artikkelissa kerrottiin kuinka isobritannialainen lentoyhtiö British Airways on aloittanut vuoden loppuun saakka kestävän kokeilun, jossa tarjotaan lentomatkustajille VR-laseja tietyllä lentoyhtiön pitkän matkan lennolla. British Airways:ille suunnitellut, SkyLights nimiset, lasit tarjoavat lentomatkustajille 2D-, 3D-, 360°- elokuvia tai dokumentteja. Lasien tarjonnasta löytyy myös lentoja jännittäville matkustajille terapeuttisia meditaatio-ohjelmia. Mikä tekee näistä laseista erityiset, on niiden paino. Muihin markkinoilla oleviin VR-laseihin verrattuna SkyLightsit ovat kevyimmästä päästä: ne painavat vaivaiset 250 grammaa.
Tämä on yksi tapa tarjota matkustajalle ajanvietettä ja saada tämä unohtamaan ympäröivä maailma elokuvien tai rentouttavan äänimeditaation avulla. Lentopelkoisille VR-lasien käyttö voi helpottaa heidän oloaan matkoilla.
Linkit
Iltalehti: “Lentoyhtiö haluaa helpottaa matkustamista – tarjoaa osalle matkustajista VR-lasit”
British Airways: to trial virtual reality entertainment in the skies
Skylights-lasien viralliset sivut
Tiina Ahola, sovelluskehittäjä, HAMK Smart -tutkimusyksikkö
VATTU – Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet
VATTU -hankkeen tavoitteena on tutkimuksen, selvitysten ja kokeiluiden avulla tuottaa ja jalkauttaa uutta tietoa yritysten hyödynnettäväksi koskien yritysten mahdollisuuksia hyödyntää pelimoottoriteknologiaa tuotannossaan ja toiminnassaan. Hankkeen kesto on 1.6.2019 – 31.12.2020. Toiminta-ala on Kanta-Häme, Valkeakoski ja Hyvinkää.