Ihmiset tekevät pelit

0

Kuulin Erik Pöntiskoskea edellisen kerran vuoden 2013 Bitfestissä. Silloin Pöntiskoski julisti, että Suomessa pitäisi yrittää rohkeammin ja epäonnistua nopeammin.

Startupit Pöntiskoski näki yhtenä keinona oppia epäonnistumaan nopeammin ja oppia epäonnistumisistaan seuraavaa koitosta varten. Pöntiskoski varoitti, että perinteiset yritykset kangistavat ja sokeuttavat työntekijän: pahimmassa tapauksessa ei pystytä toimimaan nopeasti eikä näkemään uusia mahdollisuuksia.

Nyt, vuoden 2017 Bitfestissä Pöntiskoski edelleen sitä mieltä, että pitää ajatella isosti ja oppia nopeasti. Muutaman vuoden startup-kokemuksen ja sitä seuranneen pohjakosketuksen jälkeen Pöntiskoski luotsaa pelialan Dodreams-yritystä ja haluaa kannustaa porukkaa peräänkuuluttamaansa ketterään tekemiseen ja luovaan ajatteluun.

Propellihattu pyörii datalla

Dodreamsissa liiketoiminta ja luovuus on yhdistetty tavoitteelliseksi ja kehittyväksi tuotantokoneistoksi.

Tiimit omistavat omat pelinsä eli heillä on sekä valta että vastuu mm. seurata dataa ja palautetta, validoida ideoita, organisoida työnsä, kehittää viikkohaasteita, tuottaa protoja ja kehitysversioita ja myös pitää yhteyttä käyttäjiin. Periaatteessa artistit ja koodarit saavat tehdä mitä vaan, kunhan tekevät sen nopeasti ja varmistavat jatkuvan edistymisen kulloinkin oikeaan suuntaan. Työ pohjataan pitkälti käyttäjä- ja muuhun dataan: se kertoo taustat ja faktat, joiden perusteella ihminen käyttää luovuuttaan uusien ratkaisujen tekemiseen.

Tiimien arjessa pelinteko ja palvelukehitys on organisoitu sprintteihin, joilla varmistetaan oikeankokoisten kehitysaskelien tuotanto. Tiimien päivittäisissä pikapalaverissa käydään läpi, mitä kukin tiimin jäsen on edellisenä päivänä tehnyt, mitä aikoo samana päivänä tehdä ja missä tarvitsee tiimin muilta jäseniltä apua. Parin viikon välein pidetään pidempi retrospektiivi, jossa sananmukaisesti katsotaan taaksepäin, arvioidaan tekeminen ja tarvittaessa korjataan suuntaa.

Peli ei ole tuote vaan palvelua ihmisille

Pelejä ei nähdä tuotteina vaan verkkopalveluina, ja niissä tärkeää on jatkuva kehitys ja yhteisön kiinnostuksen ylläpito. Dodreamsin tiimit eivät tee pelejä yksin. Pelin kokonaisuuden olennainen osa ovat pelaajat eli yhteisö: Yhteisön käytös ja vastaanotto määrittävät kehityksen suuntaa. Käyttäjädatasta etsitään ideoita korjauksiin ja parannuksiin. Kauppaan tullutta palautetta tutkitaan tarkasti, jotta huonoa voidaan korjata ja hyvää parantaa. Pelaajien tuottamista klipeistä koostetaan muille pelaajille uutta inspiraatiota. Pyörä pyörii!

driveahead-pelin-kuva

Kuva: Dodreams.com

Erik Pöntiskoski puhui HAMKin järjestämässä Bitfest-seminaarissa 3.2.2017.

@viestintalotta Lotta Linko toimii HAMKin tietohallinnossa verkkoviestintäpäällikkönä.

Leave A Reply