Digikuulumisia maailmalta

0

Osallistuin tammikuun lopulla kansainvälisille opetukseen ja teknologiaan erikoistuneille Bettshow-messuille Lontoossa. Suuri ExCel-areena (päästä päähän kävely vie varmasti 15 min) oli täynnä vaikka mitä digihärpäkettä, sovellusta ja ympäristöä, minkä lisäksi oli tarjolla laaja kirjo esityksiä. Lisäksi messuille osallistuminen tarjosi oivan paikan verkostoitua. Mukana oli huhujen mukaan yli 800 suomalaista kävijää. Oman ohjelman suunnittelua varten oli käytössä Bett-apps, jolla pystyi etsimään ja merkitsemään muistiin mielenkiintoiset esitykset, laitevalmistajat ja aiheet. Lisäapuna käytin paperikarttaa, jotta pystyin suunnistamaan areenalla aina oikeaan paikkaan.

Workshop

Aloitin messut osallistumalla Atean suomenkieliseen workshoppiin, josta sain eväitä siihen, mihin messuilla kannattaa tutustua. Keskustelua johdatteli SYK:n rehtori Sampo Lokki. Keskustelimme mm. oppimisympäristöjen kokonaisvaltaisesta kehittämisestä (sisältäen niin teknologian kuin tilat ja toimintakäytänteet). Kun toiminta muuttuu, vaaditaan myös oppimisympäristöjen ja -välineiden muutosta. Parasta olisivat muuntuvat tilat, joita kehittämässä ovat myös opettajat ja opiskelijat. Kokonaisvaltainen koulu sisältää myös kalusteet ja sisustuksen. Käytännön vinkkinä aamusta jäi mieleen erään ammattikoulun toimintatapa, jossa opiskelijat hoitavat koulun Helpdeskiä. Voisivatkohan HAMKin opiskelijatkin osallistua meidän Helpdeskin pyörittämiseen?

Kouluvierailu ja iltaseminaari

Toisena päivänä ohjelmassani oli Microsoftin järjestämä kouluvierailu tiede- matematiikka- ja teknologiapainotteiseen tytöille suunnattuun Sydenham Schooliin, joka on Microsoft Showcase School. Näkemämme lapset ja nuoret olivat noin 10-16 –vuotiaita ja koulun jälkeen he siirtyvät jatko-opintoihin.

Koulun tavoitteena on saada oppilaista innovatiivisia ja luovia. Käytössä on mm. oppijakeskeistä pedagogiikkaa ja flipped classroom -mallia. Koululaiset esimerkiksi täyttivät tabletilla kyselylomakkeita arviointiin liittyen, opettelivat Excelin käyttöä koululaisen budjettilaskennassa (viikkorahat, menot, jne) ja ohjelmoivat. OneNotea käytettiin paljon, myös käsialakirjoittamiseen. Heillä oli lisäksi mielenkiintoinen projektiluokka, jossa oppilaat esimerkiksi purkivat tuotteita kuvaten joka purkuvaiheen, tutkivat millaisista osista tuotteet olivat rakentuneet ja miten mm. muoviosat ja elektroniset komponentit oli liitetty toisiinsa. He tekivät lisäksi tuotesuunnittelua – eräs oppilas oli rakentanut elektroniikkaa, muovi- ja puuosia sekä 3D-tulostettuja osia sisältäjän pienen kaiuttimen. Ko
ulussa näkyi myös paljon taiteeseen, draamaan ja tanssiin liittyviä luokkia aktiivisessa käytössä.

 

Torstai-iltana osallistuin 322 muun suomalaisen tavoin Ilona IT:n seminaariin British Museumilla. Puhujina olivat Microsoftin Anthony Salcito (Vice President of Worldwide Education), 3D Step IT:n CEO Carmen Ene sekä Helsingin Yliopiston professori Kirsti Lonka. Seminaarista jäi mieleen erityisesti, että suurin haasteemme on pedagoginen. Meidän pitää tukea opiskelijoita menestymään ja teknologia on vain yksi lisäapu tähän.

Yllin kyllin ihmeteltävää

Messuilla oli laajasti esillä erityisesti robotiikkaan ja ohjelmointiin liittyviä menetelmiä ja välineitä, joista tämän kerran hitti näytti olevan Micro:bit -piirilevysetti. Kokeiltavana oli myös paljon arviointityökaluja lähinnä brittikäyttöön, erilaisia näyttöjä, kosketusnäyttöjä, tietokoneita, padeja ja padien kuljetus/latausympäristöjä. 3D-tulostimia oli esillä jonkun verran; samoin erilaisia virtuaaliympäristöjä. Näistä mieleenpainuvin kokemus oli virtuaalilasit päässä ja käsiohjaimia käyttäen kiipeäminen avaruusraketin ulkopinnalla ja avustaen toista avaruusukkelia huoltoimissa. Haasteitakin vielä on, sillä ilman silmälaseja näkeminen oli hiukan vajavaista. Etukäteen olin toivonut virtuaaliympäristöjen huimaa harppausta eteenpäin, mutta vieläkään ei ole tarjolla suhteellisen edullisia settejä rakentaa omia virtuaaliympäristöjä. Potentiaalia ympäristöjen hyödyntämisessä on erityisesti sellaisten tilanteiden harjoitteluun, joissa oppijan on aluksi vaikea harjoitella aidossa ympäristössä (mm. turvallisuutta ei voida taata, ellei osaa perustoimintoja).

Datan osalta useampikin esiintyjä painotti sitä, että ensin meillä on jokin tietty ongelma ja asetamme kysymykset, joiden ratkaisussa hyödynnämme kerättyä dataa eikä päinvastoin. Dataa ei myöskään kannata esittää turhan monessa muodossa vaan valita se yksi graafi, joka toimii parhaiten. Bett Arenalla Microsoftin Anthony Salcito sanoi, että olemme siinä vaiheessa, että katsotaan, miten laitteita oikeasti käytetään hyödyksi. Enää ei siis ole tavoitteena jakaa kaikille padeja, jotka jäävät sitten käyttämättä. Tarkoituksenmukaista on myös valita ne keskeiset taidot, joita opinnoissa halutaan kehittää – taidot, joiden osaaminen avaa ovia jatko-opintoihin ja työelämään.

Suuret toimijat, kuten Google, Microsoft, Intel ja Dell olivat esillä näyttävästi isoine messuosastoineen ja jatkuvasti pyörivine esityksineen. Microsoft julkaisi tapahtumassa Minecraft Education Editionin ja OneNote tuntui olevan suosituimmasta päästä välineistä. Norja erottui maana, jolla oli oma suuri osasto. Messuilla oli myös hands-on alue (steam village), joka muistutti Mobiilikesäkoulua. Siellä sai käytännössä kokeilla kaikenlaista, mm. ohjelmointia ja pienimuotoista robotiikkaa.

 

Kaiken kaikkiaan Bett-messut olivat suurenmoinen kokemus – voi puhua jopa elämyksestä näin ensikertalaiselle. Katsottavaa ja tutkittavaa oli niin paljon, että aika ei kaikkeen riittänyt. Onneksi moni kävijä on dokumentoinut messuja, joten sitäkin kautta saa vielä lisää irti messujen annista.

Johanna Salmia, kehittämispäällikkö, Biotalouden yksikkö
Keskeisimmät tehtävät liittyvät digitaalisuuden kehittämiseen ja tulevaan Biotalousinsinöörikoulutukseen.

Linkit ja tagit:

Sometagit #bett2017 #finnbett
Kuvia ja muutama video (Johanna Salmia)
VR/AR-ympäristöjä (POKE ammattiopisto)
Robotiikkaa (POKE ammattiopisto)
Lyhyitä videoita Bettistä (Esa Palkio)
Sir Ken Robinson – The Learning Revolution (part 1, NetAcademia)
Sir Ken Robinson – The Learning Revolution (part 2, NetAcademia)
Bettshow highlights
Suomalaisten matkaraportit (Matleena Laakso)

Leave A Reply