Plussan puolella: Kampuskierrosta ja saavutettavuustoimia maaliskuun tapaamisessa

0

Hämeen ammattikorkeakoulun digipedamentoreista muodostuvan LeaD+ -asiantuntijaverkosto tapasi maaliskuussa hybridisti Riihimäen kampuksella sekä Zoomissa. Tapaamisen teemana oli tällä kertaa saavutettavuus ja sen edistäminen osana digipedamentorointia. Lisäksi pääsimme tutustumaan oppimistiloihin kampuskierroksen merkeissä.

Tiloja ja tekniikkaa kampuskierroksella

Tapaaminen aloitettiin kampuskierroksella Riihimäen it-tukihenkilö Pasi Vähämaan johdolla. Saimme kattavan kurkistuksen monipuolisiin opetustiloihin ja niiden hybriditekniikkaan. Tutuiksi tulivat myös podcast-studio ja henkilöstön yhteistyöskentelytilat. Etäosallistujat otettiin kierrokselle mukaan Zoom-yhteydellä ja kysymyksiä oli mahdollista esittää ääneen tai chatin kautta. Voit lukea lisää kampuskierrosten toteutuksesta ja gimbaalin käytöstä Plussan puolella-blogipostauksesta.

Henkilö kuvaa kameran ja gimbaalin avulla toista henkilöä luokkatilassa.
Riihimäellä kampuskierros streamattiin testimielessä kahdella eri laitteella.

Ideointia aivoriihessä ja pelillisyyttä saavutettavuuteen

Kierroksen jälkeen tapaaminen jatkui tutustumalla ajankohtaisiin saavutettavuuskuulumisiin sekä rakenteilla olevaan tukimateriaaliin. Saavutettavuustyötä edistetään tällä hetkellä koko HAMKin tasoisesti saavutettavuussuunnitelman pohjalta. Henkilöstölle avoimessa saavutettavuusverkostossa on otettu käyttöön muun muassa kuukausittaiset ”Saavutettavuuskahvit”-tapaamiset työn tueksi. Lisäksi pohdinnassa ovat henkilöstön osaamisen kartoittaminen ja taitovaatimukset. Valmiita tukimuotoja ja -materiaaleja löytyy myös runsaasti. Näitä ovat esimerkiksi LeaDin tarjoamat valmennukset, Saavutettavuus-hub-verkkosivu, osaamismerkit sekä kahdenkeskiset valmennusvartit.

Alustuksen jälkeen aihetta syvennyttiin pohtimaan pienryhmissä aivoriihi-menetelmää hyödyntäen. Tavoitteena oli kerätä ideoita saavutettavuuden edistämiseen ja tukimuotojen kehittämiseen liittyen. Keskusteluissa nousi esille muun muassa toiveita viestinnän tehostamisesta, työpajatyyppisistä sessioista sekä motivoinnista. Lopuksi mentorit pääsivät kokeilemaan Seppo-alustalle rakennettua pakohuone-tyyppistä saavutettavuuspeliä sekä antamaan kommentteja kehittämistä varten. Peli on tulevaisuudessa tulossa koko HAMKin henkilöstön saataville.

Saavutettavuuden edistäminen vaatii työtä ja resurssia myös jatkossa

Tapaamisen lopussa haastoimme kaikki mentorit kasvattamaan omaa tai yksikkönsä saavutettavuusosaamista valitsemalla yhden esitellyn tukimateriaalin joko tarkasteluun, tiedotukseen tai itselle suoritettavaksi. Moni mentori tarttuikin innolla haasteeseen ja Teamsiin ilmestyi kuvankaappauksia suoritetuista verkkokursseista jo saman viikon aikana.

Yhteisesti myös todettiin, että saavutettavuuden edistäminen vaatii pitkäjänteistä työtä, selkeää tukikokonaisuutta sekä viestintää. Digipedamentoreiden panos on tärkeä apu saavutettavuuden edistämisessä ja jalkauttamisessa opettajien arkeen.

Briefly in English

In March, the LeaD+ expert network met hybridly on the Riihimäki campus and Zoom. The theme of the meeting was accessibility and its promotion as part of digital pedagogy mentoring. In addition, we were able to explore the learning spaces during a campus tour.

Teksti: Eeva Niemelä 

Valokuva: Tarjaleena Tuukkanen 

Bannerin alkuperäinen kuva: Adobe Stock (RF)

Seuraa Plussan puolella -postaussarjaa Digi-HAMK-blogista. Meille voi myös esittää toiveita blogikirjoitusten aiheista. 

Leave A Reply