Digipedamentorien ja LeaDin asiantuntijoiden (LeaD+) ensimmäisessä syksyn palaverissä tunnelma oli korkealla. Vielä vaihdettiin kesän kuulumisiakin, mutta erityisesti katseita suunnattiin jo kohti tulevaa. Hybridisti pidetyn palaverin teemoina olivat digipedamentoroinnin suunnitelmat ja tavoitteet sekä mentorien oman osaamisen ja ammattitaidon kehittäminen tulevan lukuvuoden aikana.
Yhteisenä tavoitteena opiskelukokemuksen parantaminen
LeaD+ -tiimissä todettiin, että yhteisenä työnä ja tavoitteena on parantaa opiskelijoiden oppimiskokemusta. Lukuvuoden aikana on suunnitteilla monenlaista opettajien ja tiimien tukemista ja oppimisalustojen kehittämistä kohti sujuvampaa ja saavutettavampaa arkea. Erilaisia digipedagogisia työkaluja ja mahdollisuuksia tulee myös jatkuvasti lisää. Mentorien oman osaamisen kehittämiseksi onkin tulossa kuukausittaisissa tapaamisissa esimerkiksi valmennuksia: äänikerronnan monipuolinen hyödyntäminen osana oppimistilanteita ja laadukkaan videoinnin kevyet tavat. Viime lukuvuonna ryminällä opetusalallekin tullut tekoälyn hyödyntäminen pysyy myös aiheena, ja suunnitelmissa onkin tukea hamkilaisia erilaisten koulutusten, työpajojen ja valmennusten avulla.
Innokkaita uusia mentoreita mukaan tiimiin
LeaD+ -tiimi vahvistuu entisestään. Uusia digipedamentoreita saatiin sosiaali- ja terveysalan yksikköön: Jonna Niemelä sosiaalialalle ja Janette Kiikeri terveysalalle. Lisäksi liiketalous-, muotoilu ja tekniikka -yksikön digipedamentorina aloitti Mikko Kekki. Syyskuussa joukkoon liittyy myös Marja Allén bio- ja luonnonvara-alan yksiköstä. Nyt aloittavat uudet mentorit olivat innoissaan uudesta tehtävästään ja tulevasta lukuvuodesta. Hybriditapaamisen päätöstunnelmissa eräs osallistuja kiteytti asian hyvin: “Ihanaa, että porukka on mukana tekemässä yhteistä työtä.”
Briefly in English:
On the plus side: Digital pedagogy mentors aim to improve the learning experience
The spirit was high at the first autumn meeting of digital pedagogy mentors and LeaD experts called together as LeaD+. The feelings of the summer were still exchanged, but especially the eyes were directed towards the starting academic year. The themes of the meeting, held in a hybrid way, were the plans and goals of digital pedagogy mentoring and the development of the mentors’ own competence and professional skills during the coming academic year.
In the LeaD+ team, it was stated that the joint work and goal is to improve the students’ learning experience. During the academic year, many kinds of support for teachers and teams and the development of learning platforms are planned for a smoother and more accessible digital everyday work.
The LeaD+ team is getting even stronger. New digital pedagogy mentors joined School of Health and Social Services: Jonna Niemelä for the social sector and Janette Kiikeri for the health sector as well as Mikko Kekki from School of Business, Design and Technology. In September, Marja Allén will also join the team representing the School of Biotechnology and Natural Resources.
Kirjoittaja: Leena Mäkinen
Bannerin alkuperäinen kuva: Adobe Stock (RF)
Seuraa Plussan puolella -postaussarjaa Digi-HAMK-blogista. Meille voi myös esittää toiveita blogikirjoitusten aiheista.
Lähteet:
- Digipedamentorit yhteistyön ytimessä: https://unlimited.hamk.fi/muut/digipedamentorit-yhteistyon-ytimessa/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=digipedamentorit-yhteistyon-ytimessa
- Hybridiopetus –samanaikaisesti etänä ja läsnä https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/hybridiopetus-samanaikaisesti-etana-ja-lasna/
- ARENEn suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/arenen-suositukset-tekoalyn-hyodyntamisesta-ammattikorkeakouluille/