Digisovelluksilla uutta potkua opetukseen

0

Osallistuin viime viikolla HAMK Ammatillisen opettajakorkeakoulun Digiope -erikoistumiskoulutuksen osaamisen visualisointiin liittyville lähipäiville. Päivien aikana kokeilimme käytännössä muutamaa hyödyllistä digisovellusta, jotka tahdon jakaa lukijoidenkin kanssa.

Kurkkaa Zapparilla millainen pikku-Jususta on tullut isona (Kuva: Johanna Salmia)

Mediamaisterin kokoamissa eLearning-trendeissä vuodelle 2018 mainitaan yhtenä vahvimmista trendeistä lisätyn todellisuuden eli Augmented Realityn (AR) yleistyminen. Visualisointileirillä tuntuikin, että nyt löytyi ensimmäisen kerran erittäin helppokäyttöinen sovellus, jolla voi luoda AR-materiaalia. Zappar on ilmainen henkilökohtaiseen käyttöön, opetukseen ja yrityskäyttöön tarvitaan lisenssi. Ilmaisversiolla voi luoda 1-tasoisia kuvia, joihin voidaan liittää lisätyn todellisuuden elementteinä mm. videota, kuvakansioita, kotaktikortin, siirtymiä ja nettilinkkejä. Maksullisessa versiossa löytyy lisäksi 3D-mallien tuominen AR-kuvaan. AR-tuottaminen tapahtuu osoitteessa https://zap.works/. Harjoituksena tein kanistamme AR-materiaalia, jonka saa auki asentamalla mobiililaitteeseen Zappar-sovelluksen ja skannaamalla kuvasta Zappar-koodin sovelluksella.

Videoiden tuottaminen on ollut opetuksessa ja oppimisessa vahva trendi jo pitkään. Kynnys videon tuottamiseen pitäisi siis olla matala. Jokainen meistä pystyy siihen. Oppimateriaalina videon ideaalimitta on korkeintaan muutaman minuutin. Kannattaa keskittyä yhteen tai kahteen aiheeseen ja hyödyntää esimerkiksi HAMKin videopalvelun tarjoamaa ruutunauhoitusta ja mahdollisuutta liittää videoon kysymyksiä matkan varrelle.

Paras video on tehty video, kuten Olli-Pekka Kangas Turun yliopistosta meille kertoi.

Adobe Spark on erittäin helppokäyttöinen ympäristö, jolla voi tuottaa videoita, jotka muodostuvat kuvista, videopätkistä, tekstistä ja äänestä. Taustamusiikin voi lisätä halutessaan. Ympäristö toimii niin tietokoneella kuin mobiililaitteeseen asennettavilla sovelluksilla. Kokeilimme myös Powtoonia, jossa on vielä enemmän ominaisuuksia ja jolla voi tehdä animoituja videoita. AdobeSparkilla tein kokeilumielessä lyhyen ITK-markkinointivideon ja Powtoonilla aloittelimme työkaverin kanssa sisäisen koulutuksen esittelyvideota.

360-kamerat ovat jo selvästi halventuneet ja 360-kuvia voidaankin hyödyntää esimerkiksi oppimateriaalin tuottamisessa ja oppimistehtävien tekemisessä. Thinglinkillä voidaan perusversion tavallisten kuvien lisäksi Premium-versiossa lisätä sisältötageja 360-kuviin. Roundme on vastaava ympäristö, jonka ilmaisversiossa 360-kuvien määrä on kuitenkin rajoitettu.

Ja mitäpä olisi digityöpaja tänä päivänä ilman robotteja! Visuaalista ohjelmointia tukeva Mbot saa kelle tahansa hymyn huulille.

 

Johanna Salmia, Kehittämispäällikkö, HAMK Biotalouden yksikkö

Leave A Reply