Sarjakuvan ohjelmointikokeilu Scratchillä 6.luokkalaisten kanssa

0

Teimme 6.lk:n oppilaiden kanssa neljän tunnin ohjelmointiharjoituksen omasta sarjakuvasta. Tämä sarjakuvan ohjelmointiharjoitus liittyi osaksi aikaisempaa sarjakuvaprojektiamme. Oppilaat ovat aikaisemmin tehneet oman sarjakuvansa ja nyt teimme siitä scratchillä animaation.  

Scratchiin tutustuminen

Aloitimme projektin opettajajohtoisella tutustumisella scratchiin. Sen jälkeen oppilaat loivat omat tunnuksensa scratchiin. Se sujui hyvin. Kun tunnukset olivat luotu, pääsivät oppilaat kokeilemaan itse valitsemiensa hahmojen liikuttelua haluamassaan ympäristössä. Oppilaat työskentelivät jo tässä vaiheessa pienissä ryhmissä, jotta saatiin aikaan keskustelua ja vertaisoppimista. Hienosti oppilaat auttoivat toisiaan ja oli mukava seurata heidän työskentelyään. Osa ehti kokeilla montaa hahmoa ja niiden liikuttelua. Kaikki saivat luotua jo ensimmäisellä kerralla oman hahmonsa ja sille taustan sekä asetettua sen valitsemaansa kohtaan ruutua. Osan oli vaikea muistaa, että hahmoa piti liikuttaa nimenomaan lipusta. 

Sarjakuva animaatioksi

Toisella kerralla pääsimme kokeilemaan ohjelmointia eli oman sarjakuvan muuttamista animaatioksi.  Jokainen oppilas teki oman animaationsa, mutta muuten oppilaat saivat työskennellä pareittain tai pienissä ryhmissä, kuten ensimmäiselläkin kerralla. Hyvä oli huomata, että oppilaat olivat intoutuneet tekemään pieniä kokeiluja kotonakin. Osa sai jo heti tällä kerralla sarjakuvansa toteutettua. Nopeimmat ryhtyivät suunnittelemaan pelejä ja hienosti oppilaat auttoivat toisiaan.   

Kolmannella kerralla ohjelmointi jatkuu. Lähes kaikki saivat oman animaationsa valmiiksi. Nopeimmat tekivät pelejä ja auttoivat muita. 

Viimeisellä kerralla oppilaat kiersivät katsomassa toistensa tekemiä animaatioita ja pelejä sekä antoivat palautetta toisilleen (yksinkertainen ja nopeasti toteutettava tähtien jako anna 1-5 tähteä valitsemillesi animaatioille) + lyhyt palaute oppilaiden kokemuksista ohjelmoinnista (forms-kysely) 

Kokemuksia

Mukava kokeilu antoi itselle taas intoa jatkaa ohjelmointikokeilujen parissa. Hienoa oli seurata oppilaiden innostunutta työskentelyä. Oppilaat oppivat tosi nopeasti ja pääsivät hyvin liikkelle. Myös muilta luokilta tuli pyyntöjä tehdä vastaavaa heidän kanssaan.  

Voidaanko taas ohjelmoida?

Milloin tehdään taas scratchiä?

Ohjelmointi on kivaa!  

Leave A Reply