Koodaus -Minkä ihmeen takia alakoulussa?

2

Tavoitteena on tutustuttaa kollega koodaukseen ja toivon mukaan saada muutettua hänen asennettaan asiaa kohtaan. Tavoitteena on, että opettajakollega oivaltaisi, miksi koodausta on tarpeellista opettaa alakoulussa.

Alkukartoituksen antia:

· ”Liki vuoren kokoinen este minulle.”

· ”En edes tiedä, mikä on Scratch!”,

· ”Mikä on vuokaavio? En ala opetella!”

· ”Kun eläkeikään on alle 10 vuotta, tarvitseeko tällaista opetella.”

”Koodaus on pelottavaa, turhaa, ahdistavaa, ajan haaskausta!”

 

Ensimmäinen oppitunti

”Vaikea hahmottaa Angry Birdsin naaman suuntaa!”

Opettajakollegani oletti, että koodauksessa pitää  muistaa matemaattisia kaavoja eikä hän tiennyt, että koodata voi myös graafisessa ohjelmointiympäristössä.Ensimmäisellä (2 x 45 min.) kerralla tutustutin kollegaa ohjelmointiin studio.code.org- sivuston avulla. Hän harjoitteli peräkkäis-, toisto- ja ehtorakennetta ohjelmoimalla Angry Birds-hahmoa liikkumaan. Sen jälkeen esittelin hänelle Scratch juniorin ja  hänen tehtävänään oli saada kaksi hahmoa liikkumaan. Ja niin hän saikin.

Palautetta ensimmäisistä oppitunnista:

”En ole ihan ahdistunut.”

”En näe hyötyä muualle kuin koodaamiseen.”

”Ajattelun taitoja pitää opettaa ja tämä on yhden tapaista.”

Toinen oppitunti

Toisen opiskelutuokion aloitimme luomalla tunnukset Scratchiin. Annoin tehtäväksi peda.net- sivustolta (Maol ry)  kolmiomonistin-ohjelmointitehtävän. Tehtävässä on tarvittavat lohkot valmiina esillä. Kun kollega sai tehtävän valmiiksi, hän totesi, että voisi kokeilla jonkun toisenkin tehtävän. Niinpä annoin tehtäväksi liikennevalojen ohjelmoinnin (myös tämä tehtävä löytyy edellä mainitulta sivustolta).

 

”Ei huono!”

 

 

 

 

 

 

Liikennevalotehtävän jälkeen sanottua:

”Mä jotenkin hahmotan tän, järjestelmälliselle ihmiselle selkeä rakenne.”

”Sain heti idean, miten käyttää tätä liikennevaloa opetuksessa, toiminnanohjauksessa.”

 

Näiden tehtävien jälkeen annoin tehtäväksi ohjelmoida Scratchillä kaksi hahmoa liikkumaan.  Kollega suoriutui tehtävästä ja nähtävissä oli vähän innostustakin.

 

”Saako tän auton peruuttamaankin?”

Oppituntien jälkeen sanottua:

”Aluksi en tajunnut, miten koodaus kehittää ajattelua. Luulin, että se on hahmoilla pelaamista. Scratch-harjoitukset auttoivat oivaltamaan, että tämä on todella ajattelua kehittävää.”

”Näen nyt, että tämä kehittää kärsivällisyyttä ajattelun taitojen lisäksi.”

”Ei pöllömpi juttu, että jo alakoulussa opetetaan.”

 

Yhteenveto

Olen itsekin vähän yllättynyt, että saavutin asettamani tavoitteen näin hyvin. Eikä se ollut edes vaikeaa. Aikaa se vei neljän oppitunnin verran.

 

 

 

Discussion2 kommenttia

  1. Pingback: Ideaopas – miten hyödyntää koodausta opetuksessa?

  2. Pingback: Hämeenlinnan ja lähialueen peruskoulun opettajat ohjelmoinnin opettajiksi ‹ HAMK Unlimited

Leave A Reply