YAMK-OPISKELIJA KERTOO: ELÄMÄN NÄKÖINEN TIE OPISKELEMAAN

0

ELÄMÄN NÄKÖINEN TIE OPISKELEMAAN

Jata Salonen, opiskelijana Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen – opinnoissa.

Olen nyt 42-vuotias psykiatrinen sairaanhoitaja ja aloitin HAMK:ssa opinnot tammikuussa 2018. Opiskelen tällä hetkellä avoimen kautta sosiaali- ja terveysalan kehittämistä ja johtamista, linjani painopisteenä on kriisityö.

Lukion jälkeen en varmastikaan olisi päätynyt sairaanhoitajaksi, mikäli vuonna 1994 ei olisi haettu opiskelemaan suoraan erikoistumisaloihin. Psykiatria kiinnosti minua ja tulikin valituksi Hyvinkäälle terveydenhuolto-oppilaitokseen. Samaan aikaan alkoivat ensimmäiset AMK-sairaanhoitaja kokeilut, mutta oma koulu  ni ei kuulunut kokeiluun.

Heti valmistumisen jälkeen tammikuussa -98 lähdin suorittamaan naisten vapaaehtoista asepalvelusta Porin prikaatiin. Vuotta myöhemmin siirtyessäni reserviin, menin hetkeksi tekemään tuttuun työpaikkaan siivousalan töitä ja hoitoalalla urani alkoi vasta seuraavana syksynä. Minua hieman jännitti työllistyminen omalle alalle, sillä opiskeluaikana töitä opiskelijoille oli hoitoalalla niukasti ja ainoa kokemukseni oli harjoitteluista, mutta työllistyin pian hakemisen jälkeen.  Tein alkuun määräaikaisia töitä vanhuspsykiatrian osastolla ja sittemmin vakituisessa toimessa aikuispsykiatriassa ja myöhemmin nuorisopsykiatriassa. Mutta halu opiskeluun kyti vielä.

Kartoitin vaihtoehtoja, jopa ammatinvalintapsykologin kanssa. Toisaalta olin kiinnostunut terapiatyöstä, mutta ne koulutukset olivat huomattavan kalliita ja työnantajalta olisin saanut vain nimellisen tuen. Pitkän pohdinnan jälkeen lähdin opiskelemaan yliopistoon kemiaa ja vietinkin noin viisi vuotta poissa hoitoalalta. Mutta elämäntilanteeni muuttui aika yllättäen ja totesin tarvitsevani vakaat tulot. Laitoin avoimen haun Kuntarekryyn ja sainkin pian aiempaa koulutustani vastaavan työn aikuisten suljetulta vastaanotto-osastolta.

Osaston ilmapiiri ja esimiesten kannustus sai minut viihtymään nykyisessä työpaikassani erinomaisesti ja osallistumaan erilaisiin kehittämishankkeisiin. Opiskeluintoakin löytyi vielä ja ryhdyin tutkimaan tarkemmin vaihtoehtoja hoitoalan jatko-opintoihin. Törmäsin koulujen esittelyitä lukiessani kriisityön YAMK -opintoihin ja siitä sain kimmokkeen hakea ensin opistoasteentutkinnon AMK -muuntokoulutukseen Turkuun. Siellä opiskelin vuoden -17 ja opiskelutoverin kautta kuulin, että HAMK:ssa YAMK-opintoihin voi päästä myös avoimen AMK:n kautta. Minulla ei ollut vielä AMK-pätevyyttä, kun syksyn haut olivat.

Nyt olen kevään jo opiskellut Hämeenlinnassa ja sain myös mahdollisuuden osallistua yhteistyöyliopiston järjestämän Disaster relief healthcare -maisterilinjan kesäkurssille. Kevään opintojen ja etenkin kesäkurssin innoittamana tavoitteenani on jatkaa opintojani niin, että teen syksyn ja ensi kevään aikana YAMK:n lähiopinnot ja haen ensi kesänä Etelä-Walesin yliopiston

Disaster -linjalle. Lisäksi suunnitelmissa on hakea myös Punaisen Ristin IMPACT -koulutukseen ja liittyä Punaisen Ristin kansainväliseen reserviin.

Ja saada valmiuksia lähteä välillä täältä suljettujen osastojen maailmasta tasoittamaan elämän tietä kriisialueille.

HAMKin YAMKin opinnäytetöiden posteriseminaarissa.

 

Aikuisopiskelijan arkea –  herätys kun lähipäivä alkaa klo 8 ja matkaa on. 

 

 

 

 

 

 

 

Frettini arvostaa sitä että läppärin laukkuun pääsee päiväunille, kun emäntä tekee koulutehtäviä. 

Leave A Reply