Kuudes yritys -mysteeripeli tarjoaa uuden kosketuksen pakopelimaailmaan

0

Elämyskokemus Mysteeripeli Kuudes yritys käsittelee uupumisen ehkäisyä, psykologista turvallisuutta sekä linkittyy vahvasti Ulla Hukan ja hänen yrityksensä Cardehumman edustamiin arvoihin.

Toinen Hukan aaseista on kantavana ja pian aitauksesta saattaa elämää ihmetellä pieni aasivarsa.

Ulla Hukka on vahvan eläin- ja luontoavusteisen osaamisen omaava Ihminen Tavattavissa -terapeutti. Hukka toimii Läyliäisissä tilallaan Cardehummassa, jossa hän tarjoaa muun muassa Ihminen Tavattavissa -terapiaa, sosiaalipedagogista toimintaa sekä voimauttavaa valokuvausta. Toiminnassa vahvasti läsnä ovat tilan eläimet: hevoset, vuohet, aasit, koirat, kissat, kanat ja kanit. Hukka kertoo, että tavoitteena toiminnassa on asiakkaan pysähtyminen hetkeen.

“Ihmisen pitäisi kyetä pysähtymään, eikä juoksemaan pelkässä oravanpyörässä. Eläinten kanssa pysähtyminen tulee kuin itsestään, koska rentoutumisen saavuttamiseksi on itsekin rauhoituttava”, hän selventää.

Uudenlainen näkökulma elämän tarkasteluun

Mysteeripeli johdattaa pohtimaan omaa elämää erilaisista näkökulmista sekä suunnista.

Uupumisen ennaltaehkäisy sekä elämän oravanpyörän katkaisu on Hukalle tärkeä aihe. Tähän liittyen Cardehumman palveluihin on uutuutena tullut vuoden 2022 alussa Mysteeripeli Kuudes yritys, joka toimii pakopelityyppisesti tallin ympäristössä ulkona sekä sisällä. Pelin on suunnitellut pakopeliyritys Getaway Room Escape Tampereelta.

Hukka keksi muutama vuosi sitten idean siitä, että pakopelityyppinen peli voisi sopia myös talliympäristöön. Pelin kehittelyyn kannusti etenkin ajatus näkökulman muuttamisesta, mihin Hukka toivoo pelin johdattavan pelaajia. Usein pakopelejä pelataan suljetussa huoneessa ja tavoitteena on päästä huoneesta mahdollisimman nopeasti ulos. Hukan Mysteeripelissä idea on hieman erilainen. Pulmien ratkomisen ja tarinan avulla perehdytään esimerkiksi työhyvinvoinnin ja jaksamisen teemoihin. Tavoitteena on herättää ajatuksia esimerkiksi psykologiseen turvallisuuteen liittyen.

“Peliä pelatessa istutetaan ajatuksen siemeniä siitä, missä kohtaa elämässä oikein menee ja kuka sitä elämää todellisuudessa johtaa”, Hukka kertoo.

Kuudes yritys havahduttaa pohtimaan omaa jaksamista

Peli ja sen mysteerit on ripoteltu ympäri tilaa niin pihamaalle kuin sisälle.

Mysteeripeli Kuudennen yrityksen tarinassa seurataan M. Suolinkaisen uutta työtä Läyliäisten Liha & Makkara Oy:n makkarankuoriosaston päällikkönä. Pelistä ei siis huumoriakaan puutu, vaan syvempiä teemoja käsitellään kevyemmän tarinan kautta.

“M. Suolinkainen alkaa kuudennessa työpaikassaan kyseenalaistamaan omaa elämäänsä ja työtänsä sekä pohtimaan omaa jaksamistaan”, Hukka kertoo ja selventää näin myös Mysteeripelin nimen tarkoitusta.

Käytännössä peliä pelataan tallin pihapiirissä tablettia pelivälineenä käyttäen, josta seurataan blogipostauksia peliin liittyen. Aina yhden mysteerin ratkaistuaan saa blogista kartan seuraavaan mysteeriin. Blogista saa myös vihjeitä ja vinkkejä mysteerin ratkaisemiseen. Peliä ei valvota kameroiden avulla ja se kestää noin puolestatoista tunnista kahteen tuntiin.

Positiivista palautetta Mysteeripeli on saanut esimerkiksi ympäristöstä, ryhmäyttävästä vaikutuksesta, tarinallistamisesta sekä selkeästä yhteydestä omaan elämään. Hukka kertoo, että esimerkiksi yhteneväisyyksiä työelämään pelistä löytyy paljon.

“Haluan saada ihmiset ajattelemaan sitä, kuka on heidän elämänsä herra ja kenen tavoitteista lähtöisin toimii”, hän selventää.

Cardehumman viihtyisässä mökissä on mahdollista mysteeripelin päätteeksi nauttia pullakahvit.

Lue lisää Mysteeripeli Kuudes yrityksestä Cardehumman nettisivuilta: 

https://www.cardehumma.fi/mysteeripeli-kuudes-yritys/ 

Teksti: Terhi Heikkinen

Kuvat: Moona Mäntyvaara

Comments are closed.