Kaupunkipyörät villitsevät

0

Tänä vuonna valtakunnallisen Pyöräilyviikon siivittää ennakoidusti käyntiin Kaupunkipyöräpäivä 4.9. Sen tarkoitus on kohdistaa huomiota hurjaa vauhtia Suomenkin eri kaupungeissa yleistyneisiin kaupunkipyöriin nyt aikana, jolloin yhteiskäyttökulkuvälineiden suosio on kasvanut lähes huomaamatta.

Kaupunkipyörät tarjoavat oivan vaihtoehdon perinteisille kulkutavoille ja edistävät kestävän ekosysteemin kehittymistä. Pyörän valinta kulkutavaksi esimerkiksi ajoneuvon sijaan vaikuttaa myönteisesti terveyteen. Motivan mukaan pyöräily myös lyhentää matkoihin kulutettua aikaa verrattuna autoiluun alle 7 km matkoilla. Kaupunkipyörät tarjoavat ketterämmän vaihtoehdon perinteisille julkisille liikenneratkaisuille ja ne ratkaisevat ns. viimeisen kilometrin ongelman sekä vapauttavat oman pyörän anastamisen pelosta.

Hämeessä kaupunkipyöräilyn makuun pääsee Riihimäellä ja Mäntsälässä, sekä Forssassa ja Iittalassa hieman erilaisilla malleilla. Riihimäellä keväästä 2020 asti toimineet KaaKaun kaupunkipyörät ovat olleet näkyvästi katukuvassa niiden saapumisen jälkeen. Pyörä-asemilla pyörien lukumäärä on näyttänyt vaihtuneen tiuhaan, minkä perusteella voi myös päätellä, että pyörien käytöllä on menekkiä. KaaKaun edustajat ovat tyytyväisiä pyörien käyttöasteeseen ja kaikki on sujunut vallitsevasta tilanteesta huolimatta menestyksekkäästi. 60 pyörän ja 20 aseman järjestelmän voi siis todeta toimivan Riihimäellä, mutta lukumäärältään vielä suurempi polkupyörien ja asemien lukumäärä vaikuttaisi myönteisesti palveluun.

Hämeenlinnassa saatiin kosketus sähköisiin yhteiskäyttöön tarkoitettuihin kaupunkipyöriin vuonna 2019, kun HAMKin vuoden kestänyt pilotointi toi Rolan Oy:n kaupunkipyörät kaupunkiin. Tänä aikana ne ehtivät tulla Hämeenlinnalaisille tutuiksi ja käyttö olikin kohtuullisen hyvää pyörien pienestä lukumäärästä (15) huolimatta. Kokeilun tarkoituksena olikin tutkia miten kaupunkipyöräjärjestelmä toimii Hämeenlinnassa. Kehityskohteita nousi esille kuten pyörän käyttöönotto sekä käyttämisen periaatteet. Onkin tärkeää, että jokaisen kaupunkipyöräjärjestelmän pystyy räätälöimään kunkin kaupungin tarpeisiin sopivaksi hinnoittelusta lähtien. 

Forssassa ja Iittalassa sen sijaan kaupunkipyöräillään ilmaiseksi ja kustannustehokkaasti kestävän kehityksen hengessä vanhoilla kunnostetuilla pyörillä. Forssan kaupunkipyörät ovat kaikkien käytettävissä, joten niitä ei pysty varaamaan itselleen tai edes lukitsemaan. Pyörä tulee kaupunkipyöräperiaatteiden mukaisesti käytön jälkeen palauttaa johonkin pyörätelineeseen keskustassa, jotta se on seuraavan käyttäjän helposti löydettävissä. Pyörät kaupungille on lahjoittanut Forssan palloseura ja Tripla-hanke. Iittalassa pyöräillään 4 kyläpyörällä, jotka ovat samoin kenen tahansa käytettävissä. Omat nimet omaavat pyörät saa käyttöönsä Lasimäeltä, jossa Keramiikkapaja Anubiksessa säilytetään pyörien avaimia.

 

Iittalan kyläpyörät kesällä 2020 Iittalan Lasimäellä Keramiikkapaja Anubiksen edustalla
Iittalan kyläpyörät Kimalle (Glitter), Vaahtis (Marshmallow), Maakiituri (Roadrunner) sekä Poweri (Power) kesällä 2020. Kuva: Minna Takala.

Sähköpyörät kaupunkipyörinä on selvästi nähtävissä oleva kasvava trendi. Perinteisiin polkupyöriin verrattuna niillä on huomattavasti kevyempi ja täten mukavampi polkea sillä ajamisesta pääsee nauttimaan eri tavoin, matka taittuu kuin itsestään ja mahdollinen hikoilukin vähenee. Sähköpyörät sopivat erityisesti kaupunkeihin, joissa on paljon korkeuseroja. Kuopiosta on saatu erittäin hyviä kokemuksia sähköistetyistä kaupunkipyöristä ja käyttäjien määrä kaksinkertaistui tänä toisena käyttövuotena. 

Kaupunkipyöräilyn toteuttaminen koostuu monesta asiasta ja käyttäjälähtöinen kehittäminen onkin avainasemassa. Saavutettavuus ja käytettävyys ovat ensiluokkaisen tärkeitä asioita, joihin lukeutuu muun muassa maksujärjestelmä ja pyörien käyttöönotto. Lisäksi ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut kaupunkipyörät toimivat loistavasti, kuten Turun kaupunkipyörien kokemuksista voidaan todeta. Ympärivuotiseen pyöräilyyn on siis Suomessakin hyvät edellytykset.

#Hämepyöräilyohjelma 
#pyöräilyviikko2020
#tawastcc 

LUE LISÄÄ

Riihimäen kaupunkipyörät: Kaupunkipyörät

Pyöräilykuntien verkosto – tietoa kaupunkipyöristä: https://www.poljin.fi/fi/kaupunkipyorat 

Motiva – tietoa pyöräilystä: https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/nain_liikut_viisaasti/pyoraily

Valtakunnallinen Pyöräilyviikko: https://www.poljin.fi/fi/toimintaa/pyorailyviikko

Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma -hanke: https://www.hamk.fi/projektit/kanta-hameen-pyorailyohjelma/

Tawast Cycling Club: https://tawastcc-com.directo.fi/

Kuva Saana Salosta

Saana Salo työskentee projektiassistenttina HAMK Smart -tutkimusyksikössä Liikenne 4.0 ja Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma -hankkeissa.

Leave A Reply