Hämeen matkailusivusto ensimmäisten joukossa Suomessa kansallisen matkailutietokannan hyödyntäjänä!

0

visit häme logo

Visit Häme -verkkosivusto on siirtynyt uuteen aikaan ottamalla käyttöön Visit Finlandin DataHub-tietokannan. DataHub-tietokannasta nostetaan Visit Häme -verkkosivuille maakunnan nähtävyydet, tuotteet ja palvelut kolmella eri kielellä!

Visit Finland on kehittänyt koko Suomen matkailutoimialan käyttöön DataHub-tietokantaa, jonka tavoite on koota koko Suomen matkailutieto yhteen. Alueorganisaatiot ja muut toimijat voivat hyödyntää DataHubissa olevaa tietoa vapaasti.

Kanta-Häme on ollut kärkijoukossa ottamassa DataHub-tietokantaa käyttöön ja tällä hetkellä alueelta DataHubissa onkin yli 200 maakunnan tuotetta eli enemmän kuin millään muulla alueella Suomessa. DataHub on vielä kehitysvaiheessa ja matkan varrella on törmätty moniin pieniin ja suurempiinkin haasteisiin, joita on ratkottu yhdessä Visit Finlandin kanssa.

Kanta-Hämeen maakunnan matkailusivu Visit Häme on maakuntaliiton omistama. Sivustoa on kehitetty aktiivisesti HAMK Smart -tutkimusyksikössä käynnissä olleissa matkailuhankkeissa. Yksi näistä hankkeista on Western Lakeland Kanta-Häme -hanke, jonka yhtenä isona tavoitteena on Visit Häme sivuston kehittäminen. Hankkeen lähestyessä päätöstään (31.12.2021), päätettiin vielä tehdä iso ja merkittävä ponnistus ja ottaa DataHub-tietokanta käyttöön sivustolla. Kanta-Hämeessä ei yhteistä maakunnallista matkailuorganisaatiota ole, vaan matkailua edistetään jokaisella seutukunnalla erikseen. Seutukunnat kuitenkin tekevät erinomaista yhteistyötä. DataHubin käyttöönotto Visit Häme sivustolla helpottaa seutukuntien yhteistyötä sivujen kehittämisessä ja sisällöntuottamisessa, kun suuri tekninen ja edistyksellinen toteutus on jo hankkeen puitteissa valmiiksi tehtynä.

Järvimaisema Aulangolta
Aulanko

DataHub-tietokannan avulla yritykset pääsevät itse luomaan tuotetietoa ja päivittämään omia tietojaan. Rajapinnan avulla tietoa päivittyy automaattisesti Visit Häme -verkkosivuille, eikä manuaalista työtä enää tarvita. Visit Häme -sivustolle tämä on jo toinen rajapintayhteys, sillä tapahtumat tulevat sivustolle suoraan Häme Events avoimen tapahtumarajapinnan kautta.

Kun yrityksen tuotteet on lisätty DataHub-tietokantaan, niitä voidaan hakea sieltä myös muihin kanaviin ja hyödyntää markkinointitarkoituksiin. Näin yrittäjältä säästyy aikaa, kun tietoja ei tarvitse lisätä ja päivittää moniin eri kanaviin – ainoastaan DataHub tietokantaan. Yritys saa lisättyä tietoihinsa DataHubissa tuotekuvauksen, valokuvia, videoita ja muun muassa linkin yrityksen verkkokauppaan.

DataHub on merkittävä uudistus Visit Häme -sivustolla, se on otettu vauhdilla käyttöön. Mikä parasta, alueen yritykset ovat olleet mukana tässä nopeasti toteutetussa muutoksessa ja ovat ymmärtäneet mahdollisuudet nousta esille myös muissa jakelukanavissa jotka hyödyntävät DataHubia!

Heidi Kerkola
Western Lakeland Kanta-Häme -hanke
HAMK Smart -tutkimusyksikkö

Outi Mertamo
Linnan Kehitys

Leave A Reply