Hyvällä pyörällä on ilo polkea

0

Hyvällä pyörällä on ilo polkea. Sopivan kokoinen ja omaan käyttöön soveltuva pyörä toimii monipuolisesti koulu- ja työmatkoilla, retkillä ja harrastuksissa. Jyväskylän pyöräilyseura JYPS on koostanut sivuilleen erinomaiset ohjeet oman pyörän valintaan. Pyörää hankkiessa on hyvä lähteä omista tarpeista ja käyttötarkoituksista. Kannattaa pohtia, kuinka pitkiä matkoja haluaa ajaa, ajaako enemmän maastossa vai maantiellä, ympäri vuoden vai vain kesäkeleillä, haluaako sähköavustusta vai ei, onko tarkoitus kohottaa kuntoa hiki päässä vai päästä päämäärään siististi ja hikoilematta. 

Hyvin huollettu pyörä rullaa kevyesti ja kestää pidempään. Huoltoja on monenlaisia – ja niitä kannattaa tehdä aika ajoin, jotta pyörällä olisi ilo ajaa. 

Ensihuolto – tehdään uudelle pyörälle muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Joku saattaa ihmetellä, miksi ihmeessä uutta pyörää pitää huoltaa. Ensihuolto on kuitenkin ehkä jopa tärkein pyörän huolloista. Uuden pyörän pinnat, vaijerit ja ruuvit saattavat ensimmäisten satojen kilometrien aikana hieman asettua, venyä tai löystyä mikä saattaa aiheuttaa pientä heittoa vanteisiin, epätarkkuutta vaihteiden säätöön tai pidemmän päälle jopa osien irtoilua. Kun nämä ensihuollossa käydään läpi niin todennäköisesti jatkossa ei ole näitä murheita. Ensihuollossa voi myös nousta esille mahdollisia valmistus- tai kokoonpanovirheitä, jotka silloin saadaan pyörän takuun piiriin korjattua. 

Kausihuolto – tehdään säännöllisesti pyörän toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Kausihuoltoa voi luonnehtia kolmella sanalla: säätäminen, voitelu ja kiristäminen. Käydään siis pyörä läpi niin että se on säädöissään, ruuvit kireällä, ilmaa renkaissa ja ketjut voideltuna. Säännöllisesti huollettu pyörä toimii todennäköisesti ilman murheita pitkään. Kausihuollon yhteydessä tulee myös ilmi, jos esim. ketjut ovat venyneet yli vaihtorajan tai renkaat tai jarrupalat niin kuluneet, että ne on syytä vaihtaa. 

Täyshuolto – Täyshuollossa pyörä käydään täysin läpi, kaikki liikkuvat osat (laakerit, voimansiirto, vaihteet) puretaan, puhdistetaan, voidellaan ja jos tarvetta ilmenee, vaihdetaan uusiin. Täyshuollon jälkeen pyörä on käytännössä teknisesti uudenveroinen.  

Itse kannattaa huolehtia pyörän peruskunnosta. On hyvä varmistaa, että renkaissa on ilmaa, ketjut voidellut, jarrut ja vaihteet toimivat ja puhtaalla pyörällä on toki mukavampi ajaa. Renkaiden kulumista ja kuntoa kannattaa myös itse tarkkailla. Ohjeita omatoimiseen huoltoon löytyy verkosta. Myös huoltokursseja järjestetään aika ajoin.

Hämeenlinnassa alkoi ensimmäisenä Suomessa Tavastian, Hämeenlinnan seudun 4H:n, Parolan Pyörähuollon, Hämeenlinnan kaupungin ja Pyöräliiton yhteistyönä pyörämekaanikkokoulutus. Ensimmäiset mekaanikot valmistuivat helmikuussa 2020.  

Kuvassa pyörämekaanikot Hämeenlinnan  seudun 4H:n pyöräpajalla
Kuvassa pyörämekaanikkotutkinnon suorittaneet Jape ja Marko Hämeenlinnan  seudun 4H:n pyöräpajalla, Aulangontie 1B . Kuva: Hämeenlinnan 4H -yhdistys. 

Nyt syyskuussa 2020 ilmoitetaan hakuajat seuraavalle alkavalle pyörämekaanikkojen koulutusjaksolle. Koulutus toteutetaan työvoimakoulutuksena. Koulutus soveltuu teknisen taustan omaaville vähintään 20 -vuotiaille henkilöille joiden työllistymismahdollisuuksia koulutus voi parantaa. Koulutuksen suorittaminen antaa hyvät perustaidot polkupyörän huoltamiseen ja korjaamiseen.

#Hämepyöräilyohjelma
#pyöräilyviikko2020
#tawastcc

Kuva Petri Takalasta

Petri Takala on Hämeenlinnan seudun 4 H:n tekninen asiantuntija ja on ollut mukana pyörämekaanikkokoulutuksen kehittämisessä.

Leave A Reply