Yrityksen verkkonäkyvyyteen on olemassa selkeitä kikkoja, joita hyödyntämällä saa varmasti lisänäkyvyyttä. Linnan Kehityksen matkailuasiantuntija Outi Mertamo kertoo blogissa muutaman hyvin toimivan vinkin, jota kannattaa hyödyntää. Hämeen ammatti-instituutin ja Hämeen ammattikorkeakoulun Muutoksen kesyttäjä -hankkeessa autetaan yrityksiä kädestä pitäen, vaikka verkkosivujen näkyvyyden lisäämisessä.
Mikä on sinun yrityksesi näkyvyyden tilanne? Osaatko käyttää sellaisia sanoja yrityksen nettisivuilla, joilla henkilöt hakevat netistä tietoja?
Googlen hakukoneessa näet ensimmäisenä metatiedot, jotka kertovat otsikon ja muutaman sanan kuvauksen asiasta. Oman yrityksen nettisivujen teksti pitää suunnata asiakkaille ja hakukoneelle, mutta silti kannattaa pitää mielessä muutama perusjuttu.
- Kaikki tietävät, että Googlen hakutuloksista katsotaan yleensä vain muutamia ensimmäisiä tuloksia. Siksi on todella tärkeää, että hakukoneet löytävät sinun yrityksesi nettisivut, Linnan Kehityksen Outi Mertamo toteaa.
Oman yrityksen nettisivuilla metatietoihin kannattaa kirjoittaa tärkeimmät sanat alkuun, koska hakukoneet saattavat näyttää vain osan tekstistä.
- Lisää yritystäsi kuvaava avainsana otsikkoon, mieluiten ensimmäiseksi sanaksi. Pidä meta-otsikko napakkana. Jokaisella sivulla pitäisi olla uniikki meta-otsikko, joka kuvaa mahdollisimman hyvin sitä, mitä sivuilta löytyy. Muista tehdä myös kuville hyvät kuvatekstit, Outi Mertamo vinkkaa.
Nettisivuille kannattaa syöttää sellaista tekstiä, joissa yleiset hakusanat toistuvat. Millä hakusanalla sinä tai kaverisi etsitte palveluita?
- Kysele kavereilta, millä hakusanoilla he hakisivat sellaisia tuotteita ja palveluita mitä sinä myyt? Saat silla lailla tietoosi ne hakusanat, jotka ovat todellisia, Outi Mertamo kertoo.
Google My Business käyttöön
Google My Business on Googlen tarjoama palvelu, jonka avulla yritys saa näkyvyyttä verkossa maksuttomasti. Yritys voi hallinnoida sekä pitää tietojaan ajan tasalla (esimerkiksi aukioloaikojaan) Google My Business -tilin avulla.
- Google My Business on yrityksen käyntikortti Googlessa. Hakuja tehtäessä yrityksestä tulee esille paljon tietoa, kuten yritystiedot, verkkosivut, sijainti, aukioloajat jne. Arvokasta on myös saada Google My Business -toiminnon avulla näkyvyys Google Mapsissa eli karttaohjelmassa. Bonuksena on myös, että Google suosii hakukoneissa omaa My Business -tietoa. Kannattaa siis ottaa palvelu käyttöön mahdollisimman pian, Outi Mertamo kertoo.
Muista vielä mainita paikkakunta ja kertoa yhteistyökumppaneista.
- Paikkakuntatiedot puuttuvat usein yritysten nettisivuilta, vaikka tieto on olennainen. Ehkä se on liian itsestäänselvyys, niin sitä ei tule lisättyä tekstiin tarpeeksi usein. Samoin kannattaa linkittää myös yhteistyökumppaneiden nettisivuja omille sivuille ja päinvastoin. Silläkin konstilla näkyvyys kasvaa. Tärkeää on myös lisätä sisältöä sivuille, jotta sivut pysyvät mielenkiintoisena, Outi Mertamo kannustaa.
Haluatko apua verkkonäkyvyyden kehittämisessä?
Linnan Kehityksen matkailuasiantuntija Outi Mertamo sekä Muutoksen kesyttäjä -hankkeen toteuttajat projektipäällikkö Minna Tarkkalan johdolla auttavat yrityksiä verkkonäkyvyyden kehittämisessä.
Muutoksen kesyttäjä -hankkeen tavoitteet ovat 1) yritysten auttaminen jaloilleen koronan jälkeen, 2) yritysten henkilöstön ja yksinyrittäjien työhyvinvoinnin vahvistaminen sekä 3) verkoston ja vuorovaikutuksellisuuden vahvistaminen. Muutoksen kesyttäjä -hanke on Euroopan Sosiaalirahaston, Hämeen ELY-keskuksen, Hämeen ammattikorkeakoulun Smart -tutkimusyksikön ja Hämeen ammatti-instituutin rahoittama kehittämishanke. Lue lisää hankkeesta osoitteessa www.hamk.fi/muke
Lisätiedot:
Ota yhteyttä Muutoksen kesyttäjä -hankkeen projektipäällikköön: Minna Tarkkala, HAMK Smart
Ota yhteyttä Linnan Kehitykseen. Matkailuasiantuntija Outi Mertamo, Linnan Kehitys.
Ota yhteyttä Hämeen ammatti-instituuttiin.
Ota yhteyttä jutun kirjoittajaan: Hämeen ammatti-instituutti, Kirsi Sippola