20 vuotta kahvilayrittäjänä toimineella Tanja Kukolla sekä Café Kukon henkilökunnalla on ollut erilainen vuosi. Café Kukko on selvinnyt koronavuodesta uusien verkkokauppatuotteiden avulla. Uudet palvelut ovat vaatineet jatkuvaa ideointia henkilökunnan kesken sekä viestintää asiakkaille. Onneksi viime aikoina asiakkaat ovat palailleet myös fyysisesti kahvilaan. Ihana puheensorina sekä astioiden kilinä täyttävät taas Palokunnankadun kahvilan ja terassin. Viikonloppuisin on tarjolla myös brunssi.
Ravintola-ala on ollut yksi suurimmista kärsijöistä koronan aikana. Ravintolat ovat olleet kokonaan kiinni. Erilaiset asiakasmäärien rajoittamiset ovat myös hankaloittaneet ravintolayrittäjien työtä.
– Vuonna 2020 ravintola-alan sulku oli kertakaikkinen shokki. Koko henkilökunta lomautettiin. Tänä vuonna sulku ei enää ollut niin dramaattinen, koska olimme jo keksineet uusia ideoita, miten voimme jatkaa toimintaa sulun aikana. Kasvatimme Takeaway tuotteita ja lanseerasimme muun muassa hemmottelu- ja vappuboxit, Tanja Kukko kertoo.
Café Kukko on ollut mukana Hämeen ammattikorkeakoulun ja Hämeen ammatti-instituutin vetämässä Muutoksen kesyttäjä -hankkeessa, jonka rahoitus tulee pääosin Euroopan Sosiaalirahastosta. Muutoksen kesyttäjän tavoitteena on auttaa yrityksiä selviämään koronasta. Hankkeen ensimmäisessä valmennusryhmässä on mukana noin 35 yritystä. Hankkeessa on järjestetty yrityksille muun muassa henkilökohtaista sparrausta sekä yhteisiä webinaarivalmennuksia.
– Webinaareista hyödyllisimmät minulle olivat hakukoneoptimointiin ja verkkokauppaan liittyvät asiat. Tartuimmekin heti toimeen ja katsoimme kaikki Café Kukon www-sivuilla olevat tekstit läpi, jotta ne nousisivat mahdollisimman hyvin Googlen hauissa esiin. Lisäksi lisäsimme www-sivujen linkityksiä somepostauksiin. Tämä on selkeästi tuonut lisää liikennettä verkkosivuillemme, Tanja kertoo.
Työhyvinvoinnin kehittäminen on Cafe Kukossa tärkeällä sijalla. Työntekijöitä on 7 henkeä. Muutoksen kesyttäjä -hankkeessa on toteutettu Café Kukossa muun muassa Thomas-toimintatyylien analyysit. On tärkeää tunnistaa ihmisten eri käyttäytymispiirteet, jotta ymmärrämme ihmisten erilaisuutta ja osaamme hyödyntää sitä organisaatioissa vahvuutena ja voimavarana. Thomas-analyysi antaa arvokasta tietoa ihmisten käyttäytymisestä erilaisissa olosuhteissa, esimerkiksi reagoinnista erilaisiin johtamis- ja muutostilanteisiin. Se auttaa ymmärtämään, millaiset tekijät ohjaavat ihmisten sisäistä motivaatiota, mikä on heidän kommunikointityylinsä ja luontainen lähestymistapansa vuorovaikutustilanteissa.
– Henkilökunnalle tehtiin Thomas -analyysit ja sitä kautta yritettiin saada kaikki ymmärtämään erilaisten toimintatyylien vaikutukset työn tekemisessä. Analyysiä pidettiin viihdyttävänä, mutta ehkä siitä jäi jotain mieleenkin. Teemme kahvilassa työtä tiiminä, joten on tärkeää huomioida, että kaikki eivät tee samalla tavalla töitä. Analyysin kautta oppii ymmärtämään omaa toimintatyyliään; onko tarmokas, nopea, rauhallinen, tarkka, luova, idearikas, viimeistelijä, puurtaja vai minkälaisen panoksen tuo tiimiin. Erilaiset toimintatyylit täydentävät tosiaan, Tanja pohtii.
Työhyvinvointiin halutaan panostaa Café Kukossa jatkossakin. Korona-aikana työntekijät ovat toimineet todella joustavasti.
– On ollut hienoa huomata, että työntekijöiden ymmärrys yrittämisestä on lisääntynyt vuoden aikana huimasti. Ensin lomautukset olivat järkytys, mutta sen jälkeen työntekijät ovat hoksanneet, että lomautukset antavat yritykselle mahdollisuuden selvitä korona ajasta. Eli heidän mielestään on tärkeää säilyttää työpaikka jatkoa ajatellen. Syksyllä on aikomus keksiä työntekijöille kiitokseksi jotain yllätyksellistä, he ovat sen ansainneet, Tanja vinkkaa.
Café Kukko on palkittu yritys. Vuonna 2009 Paulig myönsi yritykselle Kultainen Gruppo -kunniamaininnan, joka on tunnustus erinomaisesta espresson ja cappuccinon valmistuksesta. Yritys sai myös Hämeenlinnan Vuoden paras kahvila -voitot vuosina 2014 ja 2015.
– Asiakkaat ovat jotenkin muuttuneet vuoden aikana. Ehkä kaikki ovat kyllästyneet olemaan kotona ja osaavat nyt arvostaa arkisia juttuja, kuten kahvilassa käyntiä. Asiakkaat tuovat selvästi esille myös arvostustaan ja haluavat ostaa läheltä, jotta yritykset pysyisivät pystyssä vaikeana aikana. Olen myös huomannut suvaitsevaisuuden ja ystävällisyyden lisääntyneen. Enää ei nipoteta pikkuasioista ja palaute on ystävällistä. Parasta on, että nyt saadaan palvella taas livenä asiakkaita ja ottaa 75 % asiakaspaikoista täyteen. Tervetuloa brunssille viikonloppuna, Tanja kehottaa.
Muutoksen kesyttäjä -hanke on Euroopan Sosiaalirahaston, Hämeen ELY-keskuksen, Hämeen ammattikorkeakoulun ja Hämeen ammatti-instituutin rahoittama kehittämishanke. Hanketta koordinoi HAMK Smart -tutkimusyksikkö ja HAMI toimii hankkeen osatoteuttajana. Lue lisää hankkeesta osoitteessa www.hamk.fi/muke
Teksti: Kirsi Sippola, Hämeen ammatti-instituutti, HAMI