Tuutori on vapaaehtoinen, tehtävään nimitetty ja koulutettu opiskelija joka opastaa, neuvoo ja auttaa uusia opiskelijoita, tutustuttaa oppilaitoksen toimintaan, ohjaa valintojen tekemisissä ja toimii opiskelijanäkökulmana koulun sisäisissä ja ulkoisissa verkoissa.
Aake, Jami, Enni, Ida ja tuutoriohjaaja Outi. Tästä alkaa suunnitelma tälle päivälle.
Ryhmänohjaamisen aakkoset. Tuutori-ohjaaja on antunut ohjeet heittää pallon koriin. Kuvassa näkyy sukkasillaan työskenteleviä pelaajia ja yksi sukka lisää on tulossa. Tässä vaiheessa sukka oli vielä näkymätön, vaikka muuttuikin näkyväksi n . 1 sekunnin päästä.
Tässä taidonnäytteessä pelaaja saa jälleen sukan. Tälle miehelle niitä pelin aikana kertyi oivallinen määrä.
Tuutoriohjaaja Outi antaa palautetta onnistuneista ryhmänohjauksista. Puheenaiheeksi tässä otettiin huumorin käyttö ohjaustilanteessa.
Lisää hyvää palautetta annettiin äänenkäytöstä ja siitä, että käsillään voi ohjata ryhmää eteenpäin tai keskelle pelikenttää. Niinkuin tässä tapauksessa oli kyse.
Yhtenä ryhmätehtävänä oli polttopallo-peli. Tässä variaatiossa oli kaksi joukkuetta; miehet ja naiset. Ryhmän jäsenet pysyivät ”omilla” keltaisilla ruudukoillaan ja pallo yritettiin saada osumaan vastustajaan. Tämän kuvan asetelma kertoo, että naisilla oli selvä strategia voittaa miehet. Ja niinhän siinä kävikin..
Tässä ryhmätehtävässä oli ideana se, että kuvan viimeinen henkilö piirttää paperiin jonkun kuvan. Edellä oleva yrittää piirtää saman kuvan ja viestittää siten ”kuvaa” seuraavalle pelaajalle. Tuntoaisti on otettu viestinvälittäjäksi tähän tehtävään. Puhuminen oli hyllytetty. Niin helppo, mutta niin vaikea. Ensin oli kuva kädestä ja viidestä sormesta, ja lopuksi oli …
..lopuksi oli… Ainakin hauskaa oli ja hymyssä huulin oltiin.
Mitä mahtoikaan valmiissa paperissa olla, se jääköön salaisuudeksi. Tässä pohdittiin myös sitä kuinka helppoa tai vaikeaa on antaa oikeanlaiset ohjeet. Omasta mielestä kun ohjeet olivat annettu helpoimmalla parhaalla tavalla. Ja pohdittiin myös sitä, ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa ohjata.
Koska tehtävä otettiin vakavalla mielellä vastaan, yritettiin vielä uudelleen samaa tehtävää. Alku tilanne oli kissa ja lopputilanne oli , mikäpäs muu kuin tulpaanikukka tai auringonkukka. Ollaanhan puutarhapuolella töissä.. vaikkei se siis ollutkaan oikea vastaus.
Lopuksi palattiin luokkahuoneelle, joka tällä kertaa oli vapaa-aikatila Rötviksessä. Tehtiin Tuutoritoiminnan vuosikello. Pohdittiin samalla: – miten tuutoritoiminta voisi olla näkyvää koko opiskeluvuoden ajan? – mitkä olisiva hyviä tavoitteita tuutoritoiminnalle? – mihin asiaan haluttaisiin tuutoreina vaikuttaa? – minkälaisia tapahtumia haluttaisiin järjestää? – mitä tukea tuutorit haluaisivat oppilaitokselta? – kuinka usein olisi hyvä olla tuutoritapaaminen? – minkälainen on hyvä tuutori?
Päivän ja tapahtuman päätti palautekeskustelu ja lomakkeen täyttäminen.
Yhteistuumin ajattelimme; tästä on hyvä jatkaa. Kiitos ohjaaja-Outille mukavasta ja hyödyllisestä tuutorikoulutuksesta. Lepaalla valmistaudutaan jo uusiin tuuliin; ensi viikolla paistellaan pizzaa yhdessä tuutoreitten vetämässä ryhmähenkeä kohottamassa yhteistapahtumassa. Ja seuraavalla viikolla pelataan Playstation-pelejä porukalla. Mennään sinne, tänne ja tonne.. ..jatkuu..