Suunnittelumalli pelimoottoreiden hyödynnettäväksi

0

CAD, tietokoneavusteinen suunnittelu (engl. Computer-aided Design) on termi jonka kuulee usein puhuttaessa suunnittelutyöstä. CAD -mallit ovatkin varsin hyödyllisiä, koska niillä voidaan luoda tarkkoja suunnittelumalleja niin isoista kuin pienistä kohteista. Ne tuovat tehokkuutta suunnitteluprosessiin, koska mallit ovat helposti muokattavissa, uudelleen käytettävissä ja helposti luettavissa. Kaikin puolin CAD -mallit ovat käteviä, mutta niillä on myös huonoja puolia. Yksin mallien vahvuuksista on myös niiden heikkous. Ne ovat liian tarkkoja, etenkin jos malleja tulisi pystyä hyödyntämään pelimoottoreissa. Siksi onkin tärkeää, että CAD -mallit optimoidaan pelimoottoreille sopiviksi.

Manuaalisen työn automatisoimista

Aikaisemmin CAD -mallien optimoiminen pelimoottoreille on ollut manuaalista ja hidasta työtä. Nykyään on kehitetty monia eri ohjelmia/sovelluksia, jotka on suunniteltu automatisoimaan (ainakin osittain) CAD-mallien optimointia. Näistä ohjelmista on alla olevassa taulukosa on esiteltynä muutamia.

Ohjelma Kuvaus Import Export
Autodesk 3DSMax 3D mallinnusohjelma, jonka joka on tarkoitettu 3d objektien/ympäristöjen mallintamiseen/animoimiseen. Tuetut tiedostomuodot Tuetut tiedostomuodot
Unreal Engine Pelimoottori, jonka pääkäyttökohteena on 2d tai 3d ympäristöjen luominen esim. PC desktop tai PC VR alustoille. CAD -malleja voidaan hyödyntää tuomalla ne sisäänrakennetun Datasmith-työkalun avulla. Tuetut tiedostomuotodot fbx, obj, lod.obj (object file for lod), stl (stereolithography), t3d (unreal world text)
Unity Reflect Unity -pelimoottoriin pohjautuva standalone ohjelma, joka on suunniteltu BIM/CAD -mallien reaaliaikaiseen esittämiseen Autodesk Revit ohjelmasta. Ei import mahdollisuutta Ei export mahdollisuutta
Pixyz Studio Ohjelmisto, joka on suunniteltu CAD -mallien tarkasteluun, käsittelyyn ja opitmointiin Tuetut tiedostomuodot Tuetut tiedostomuodot
Autodesk Navisworks Ohjelmisto, joka on suunniteltu CAD -mallien tarkasteluun, käsittelyyn ja opitmointiin Tuetut tiedostomuodot Tuetut tiedostomuotoihin
Simplygon Studios Ohjelmisto, joka on suunniteltu 3d sisällön (ei CAD -mallien) optimoimiseen FBX, OBJ, STL FBX, OBJ, STL
Meshmatic Pro Ohjelma CAD ja FBX -mallien optimoimiseen. Päätavoitteena parantaa suoritustehoa raskaita ja monimutkaisia malleja käsiteltäessä. FBX, STEP, STL, OBJ FBX, STEP, STL, OBJ
CAD Exchanger CAD-mallien muuntaminen eri CAD- tai 3D-tiedostomuodoiksi Tuetut tiedostomuodot Tuetut tiedostomuodot
Theia Optim Visuaalisempi työkalu Unreal Engine Datasmith-tiedostojen muuntamiseksi ja optimoimiseksi. Ohjelma hyödyntää Python -ohjelmointikieltä. Samat kuin Unreal Engine Samat kuin Unreal Engine
InstaLOD CAD-mallien muuntaminen 3D-asseteiksi Tuetut tiedostot Tuetut tiedostomuodot
Patchwork 3D CAD-mallien muuntaminen fotorealistisiksi 3D-malleiksi. FBX, DXF, OBJ, 3DS, STL, Parasolid, IGES, Solid Edge, ACIS SAT, ACIS XML, STEP, Creo / Pro Engineer, Catia V4, Catia V5, Alias Wire, NX, SolidWorks Ei tiedossa
xeokit WebGL-pohjainen SDK-paketti , jolla CAD tai BIM-malleja voidaan
muuntaa ja viedä nettiin.
Tuetut tiedostomuodot Ei export mahdollisuutta
IfcConvert Konvertoi IFC-tiedostoja muihin tiedostomuotoihin IFC obj, dae, stp, igs, xml, svg

Loppusanat

Yllä olevasta taulukosta voimme päätellä, että ohjelmia löytyy laajalti jokaiseen mahdolliseen tarpeeseen. Osa ohjelmista keskittyvät vain yhteen tai muutamaan tiedostomuotoon. Tämä ei sinänsä ole huono asia, koska tällöin ohjelma voi olla paremmin optimoitu käsittelemään kyseessä olevia tiedostomuotoja, kuin ohjelma, joka tukee laajempaa määrää tiedostomuotoja.

Puuttuuko listalta ohjelma mitä sinä käytät tai josta tiedät? Kerro siitä kommenteissa.

Toni Lavonen, Sovelluskehittäjä, Hamk Smart

Toni Lavonen, Sovelluskehittäjä, HAMK Smart -tutkimusyksikkö

VATTU – Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet -hanke

Hankkeen tavoitteena on tutkimuksen, selvitysten ja kokeiluiden avulla tuottaa ja jalkauttaa uutta tietoa yritysten hyödynnettäväksi koskien yritysten mahdollisuuksia hyödyntää pelimoottori- ja siihen liittyviä teknologioita (kuten AR tai VR) tuotannossaan ja toiminnassaan. Hankkeen kesto on 1.6.2019 – 31.12.2020. Toiminta-ala on Kanta-Häme, Valkeakoski ja Hyvinkää.

Comments are closed.