Mediasoitin Unreal Engine 4 -pelimoottorissa

0

Pelimoottoreiden kehittyessä 3D CAD -mallien hyödyntäminen käy helpommaksi päivä päivältä. Yhtenä esimerkkinä tästä voidaan pitää Unreal Engine 4 -pelimoottorin DataSmith -työkalua, joka yksinkertaistaa sisällön tuomista huomattavasti. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että 3D CAD -mallit ovat raskaita käsitellä. Siksi projektit, joissa näitä malleja käytetään tarvitsevat tehokkaan tietokoneen pyöriäkseen sulavasti, joka puolestaan vaikuttaa positiivisesti käyttäjäkokemukseen. Mutta mitä tehdä, jos budjetti on rajallinen tai jos 3D CAD -malleja pitäisi pystyä esittämää liikkeellä ollessaan mobiililaitteelta.

Riippuen halutaanko mallia käsitellä mitenkään ohjelman pyöriessä. Käsittelemisellä tässä tapauksessa tarkoitetaan, että mallia voidaan käännellä vapaasti ja malliin lisättyjä toimintoja voidaan aktivoida. Jos tämä ei ole tarpeen, niin yksi vaihtoehto olisi hyödyntää Unreal Enginen mediaplayer -komponenttia, jonka avulla luotaisiin mediasoitin. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että 3D CAD -malli vietäisiin Unreal Engine -projektiin, jossa mallista kaapattaisiin videoleikkeitä. Leikkeiden kaappaamisen aikana mallia käännettäisiin ja malliin sijoitettuja toimintoja aktivoitaisiin tarpeen mukaan. Kaappaamisen jälkeen leikkeet yhdistettäisiin videoitten muokkaamiseen tarkoitetulla ohjelmalla videoksi. Tämä jälkeen videot vietäisiin toiseen Unreal Engine -projektiin, jossa videoista tehtäisiin ns. mediamateriaali. Mediamateriaali näyttää sille määrätyn videon, kun projektin sisältämässä ohjelmakoodissa kutsutaan videon toiston aloittavaa komentoa.

Mediamateriaali on monipuolinen työkalu, koska sen pystyy sijoittamaan projektissa mille tahansa materiaaleja hyväksyvälle pinnalle. Näin voidaan rakentaa vaikkapa monitori virtuaaliseen uutisstudioon, jossa voidaan näyttää esim. uutista kuvittavaa videota. Esitettävän videon ei tarvitse välttämättä olla valmiiksi kuvattu vaan se voi myös olla suora lähetys. Halutessaan materiaalin voi sijoittaa käyttöliittymään, jonka avulla materiaalin voi levittää koko näytön alalle. Luomalla mediamateriaalin päälle videon kulkua hallitsevia elementtejä kuten nappeja, voidaan rakentaa näkymä, joka muistuttaa enemmän perinteistä mediasoitinta (esim. YouTube video koko näytön tilassa).

Toni Lavonen, Sovelluskehittäjä, Hamk Smart

[Toni Lavonen, Sovelluskehittäjä, HAMK Smart -tutkimusyksikkö]

VATTU – Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet -hanke

Hankkeen tavoitteena on tutkimuksen, selvitysten ja kokeiluiden avulla tuottaa ja jalkauttaa uutta tietoa yritysten hyödynnettäväksi koskien yritysten mahdollisuuksia hyödyntää pelimoottori- ja siihen liittyviä teknologioita (kuten AR tai VR) tuotannossaan ja toiminnassaan. Hankkeen kesto on 1.6.2019 – 31.12.2020. Toiminta-ala on Kanta-Häme, Valkeakoski ja Hyvinkää.

Comments are closed.