Marraskuun 12. päivä 2019 Epic Games ilmoitti tiedotteessaan ostaneensa ruotsalaisen ohjelmistotalon Quixel, samalla saaden haltuunsa Quixelin Megascans-kirjaston sekä Quixel Bridge ja Quixel Mixer ohjelmistot. Quixel ilmoitti samana päivänä asiasta omassa julkaisussaan. Epic Games mainitsi tarjoavansa Quixelin kirjaston ja ohjelmat ilmaiseksi kaikille, jotka omistavat Epic Games tunnukset. Tämä on hyvä asia, mutta mitä nämä Megascans, Bridge ja Mixer ovat?
Megascans
Megascans-kirjasto sisältää yli 10 000 photogrammetrialla skannattua kohdetta. Nämä kohteet voivat olla objekteja kuten tynnyri tai materiaaleja kuten tiiliseinä. Näitä objekteja ja materiaaleja voidaan esimerkiksi käyttää visualisointiin tarkoitetuissa ohjelmissa kuten Twinmotion, pelimoottorissa kuten Unreal Engine tai elokuvissa kuten Disneyn Viidakkokirja. Erittäin korkean resoluution (8K, UHD) ansiosta objektit ja materiaalit ovat todella tarkkoja, joka mahdollistaa valokuvamaisten ympäristöjen luomisen. Quixelillä on tästä mainio esimerkki heidän Youtube-kanavalla. Megascans-kirjasto on saatavilla netistä Quixelin sivuilta tai Quixel Bridge ohjelman kautta
Bridge
Bridge on Quixelin sivuilta ladattava ohjelma, joka toimii työpöytäversiona Megascans-kirjaston sivuista. Skannattujen objektien tiedostojen lataamisen suhteen ohjelma tarjoaa kyvyn määrittää latausten sijainnin, jolloin tiedostoja ei tarvitse itse siirrellä vaan ne ovat suoraan käytettävissä esimerkiksi Quixel Mixer-ohjelmassa. Lisäksi ohjelma mahdollistaa tiedostojen viemisen suoraan esimerkiksi pelimoottoriin kuten Unrea Engine 4, joka puolestaan vähentää manuaalista työtä.
Mixer
Megascans sisältää valtavan määrän erilaisia materiaaleja, mutta joskus ei löydä juuri sitä tiettyä materiaalia. Quixel Mixer auttaa tässä asiassa tarjoamalla työkalut, joilla voi yhdistää ja muokata Megascans-kirjastosta löytyviä materiaaleja ja näin luoda täysin uusia materiaaleja. Esimerkkinä alla oleva kuva, jossa on käytetty tasaista betonista skannattua materiaalia. Materiaali on sitten hajotettu laatoiksi, joihin on lisätty efekteillä kulumisen jälkiä. Laattojen päälle on lisätty sammalta ja alapuolelle metsän pohjaa. Näistä kolmesta materiaalista saatiin luotua täysin uusi materiaali, jota voidaan käyttää samalla tavalla kuin mitä tahansa muuta Megascans materiaalia.
Toni Lavonen,sovelluskehittäjä, HAMK Smart -tutkimusyksikkö
VATTU – Valmistavan teollisuuden virtuaaliset tuotteet -hanke
Hankkeen tavoitteena on tutkimuksen, selvitysten ja kokeiluiden avulla tuottaa ja jalkauttaa uutta tietoa yritysten hyödynnettäväksi koskien yritysten mahdollisuuksia hyödyntää pelimoottori- ja siihen liittyviä teknologioita (kuten AR tai VR) tuotannossaan ja toiminnassaan. Hankkeen kesto on 1.6.2019 – 31.12.2020. Toiminta-ala on Kanta-Häme, Valkeakoski ja Hyvinkää.
Discussion1 Comment
Megascans ovat löytö viime vuosina. 3D-taiteilijat eivät koskaan voi työskennellä ilman heitä.