Voiko kävijälaskureita huijata? – Liikennealan insinööriopiskelijat testasivat

0

HAMKissa voi edistää opintojaan myös kesällä. Tänä kesänä liikennealan opiskelijat saivat mahdollisuuden osallistua kesäprojektiin, jossa testattiin erilaisia kävijälaskureita ja tehtiin konkreettisia ehdotelmia Kanta-Hämeen kaupunkiliikenteen kehityskohteille.

Opetustilan tuoleja on pinottu päällekkäin, jotta kaksi teknistä laatikkoa löytävät infrapunayhteyden toisiinsa. Jos korkeus, etäisyys ja suuntaus ovat oikein, tämä kävijälaskuripari laskee välistä liikkuvien ihmisten lukumäärän ja kävelysuunnan infrapunan avulla.

– Ei vilkuta, menettää yhteyden kaveriinsa, ilmoittaa oikeaa kohdennusta laitteiden välille hakeva HAMKin liikennealan opiskelija.

Liikenneala eroaa muista teknologiaosaamisen aloista siinä, että sen käytännön testit ovat pääosin siellä missä liikenne: ulkona. Nyt testiympäristönä toimii Riihimäen muuten tyhjä kampus. Käsipelillä rakennettu sisätilojen testiympäristö saa tekijät nauramaan.

– Liikenteen labra!

Parin minuutin tarkan asettelun jälkeen oikea korkeus löytyy. Joku on kuitenkin vialla.

– Onko tässä piirilevy irti?

Kävijälaskurin piirilevyä kiinnitetään laskuriin.

Kesäprojektin vetäjät, HAMK Smart -tutkimusyksikön projektityöntekijä Mikael Saarinen ja liikennealan projektiassistentti Jouko Salonen tulevat lähemmäs tutkimaan tilannetta. Harjoittelun kautta HAMK Smartiin työllistynyt Saarinen on itsekin HAMKin liikennealan insinööri.

Tällä kertaa vika ei tosiaan ole patterien ehtymisessä, vaan irronneessa osassa.

Hetki kuvastaa hyvin kesäprojektin henkeä. Projektin vetäjät ja liikennealan opiskelijat tutustuvat yhdessä alan uuteen laitteistoon, tutkivat mittauksen äärirajoja oikeilla kenttätesteillä ja pohtivat tekniikan käyttökohteita erilaisilla kysymyksillä, hypoteeseilla.

Jos joku keksii vielä yhden eri tavan testata laitetta, se kokeillaan heti käytännössä, jotta verkkotilastoihin reaaliajassa kertyvästä datasta nähdään, miten hyvin eri mittarit ja laskurit toimivat ääriolosuhteissa.

Opiskelijan etu

HAMK Smart -tutkimusyksikön kesäprojektissa liikennealan opiskelijat keräsivät opintopisteitä koko kesän ajan, saaden käytännön opin ja opintojen edistymisen lisäksi myös taloudellisesti tärkeää opintotukea kesän ajalta.

Projektissa tutkittiin ensin, millaisia tuloksia eri lähteistä syntyy päätösten tueksi ja miten kyseisiä tuloksia analysoidaan ja visualisoidaan.

Kävijälaskuri kiinnitetty seinälle teipillä.
Joskus mittauksissa tarvitaan perinteisiä kiinnityskeinoja.

Erilaisten teknisten mittalaitteiden käytännön testauksen lisäksi opiskelijat dokumentoivat laitteiden käyttöä opasvideoille, joita hyödynnetään IntelTrans-hankkeessa uuden kansainvälisen opiskelukokonaisuuden luomiseksi.

Teknisen puolen lisäksi opiskelijat pääsivät kehittämään Kanta-Hämeen suunniteltuja liikenneuudistuksia: Kanta-Hämeen pyöräilyohjelmaa, Hämeenlinnan Asemanrannan alueen liikkumista ja Hämeenlinnan mahdollisen uuden lauttayhteyden vaikutuksia liikenteen ja matkailun näkökulmista.

Tilastopoikkeama

Kävijälaskureiden käyttö tuntuu triviaalilta. Tutka kiinni, läppäri auki ja lukemia tulkitsemaan. Todellisuus ei kuitenkaan yleensä vastaa optimiolosuhteita.

– Hämeenlinnan torilla etsin hyviä kiinnityspaikkoja kolme päivää, Saarinen kertoo.

Kun hyvä sijainti löytyy, mittalaitteissa vilkkuva valoo kerää toisinaan yleisöä tökkimään laitetta, mikä voi helposti nollata tarkoin haetun suuntauksen. Joskus mittari täytyy kiinnittää puuhun nippusiteillä.

– Kävijälaskureilla voidaan automatisoida kävijälaskenta esimerkiksi ostoskeskuksissa, festareilla ja frisbeegolfradoilla. Haasteena on, miten päästä kiinni esimerkiksi linja-autoliikenteen käyttöön, kun matkustajat liikkuvat yhtenä ryppäänä sisään ja ulos, kuvailee Saarinen.

Tänään testissä olevan laskurin käyttöalueeksi on ilmoitettu reilun viiden metrin väli ja metrin korkeus. Opiskelijat haluavat kokeilla äärirajoja.

Opiskelijat valmistautuvat kävelemään toisiaan kohti.
Ohitustesti valmiina.

– Mitä jos joku jää seisomaan sensorin eteen, lasketaanko takaa kulkevat?

– Moniko voi kävellä rinta rinnan ohi?

– Kokeillaan samaan aikaan eri suuntiin.

– Täytyypä testata!

Opiskelijat asettuvat riviin ja ohittavat laskurit molempiin suuntiin yhtenä rintamana. Yli 20 ohitusta kaikkiaan.

Laskurin analytiikka näyttää tuloksia alle puolet vähemmän.

Liikenneala
HAMKin Riihimäen kampus
Lue lisää insinöörikoulutuksesta liikennealan sivulta tai vieraile Facebook-kanavalla.

Leave A Reply