“Puolet tekijöistä on viety töihin kesken projektin” – Tieto- ja viestintätekniikan opiskelijat tuunasivat kauko-ohjattavan 4G-verkkoon

0

Kuorma-auton pienoismallia testiajettiin Riihimäellä 4G-verkon yli. HAMKin ja Cinian yhteisprojektissa opiskelijat loivat käytännöllisen tavan mitata matkaviestinverkon mahdollisuuksia.

Punatiilinen rakennus jää piiloon, kun äänekäs puoliperävaunuyhdistelmä jytisee pihan poikki. Juuri, kun tieto- ja viestintätekniikan rakentama 4G-verkon kautta ohjattava kuorma-auto kaivetaan kantolaatikosta esille. Testiajon keskeyttävä yllätysvieras antaa mojovan muistutuksen, mistä hetkessä on oikeasti kyse. Nyt testataan ensin pientä, jotta tulevaisuudessa voitaisiin siirtää jotain suurta.

HAMKin tieto- ja viestintätekniikan lehtori Timo Karppinen, opinnäytetyötään projektissa viimeistelevä opiskelija Niko Koivu, tietoliikenneyritys Cinian edustajia ja Riihimäen Robotiikkakampuksen väkeä on kerääntynyt Riihimäen veturitalleille todistamaan uuden teknologian ja yhteistyön tulosta.

Testiajossa on 4G-matkaviestinverkon yli ohjattava kuorma-auton pienoismalli.

Lähikuva kuorma-auton ohjaamosta

Vain kuski puuttuu

Kolmivaihteisen kuorma-auton pienoismalli on lisävarusteltu livekuvaa lähettävillä videokameroilla. Koivu näyttää, miten 4G-yhteys pelaa ja auto liikkuu. Testaajia on yleisössä jonoksi asti.

– Saako koittaa?

– Älä aja tuohon vaihtokiskolle…

– Oho!

– Tasauspyöristä on toinen ilmassa, ei liiku.

Klassisen kuskivirheen jälkeen auringossa paikoin kiiltävä kuorma-auto jatkaa matkaansa sujuvasti.

Nyt autoa ajetaan lähietäisyydeltä.

– Syksyllä testataan etäajoa kampukselta, Karppinen kertoo innoissaan.

Niko Koivu ohjaa pienoismallia.
Niko Koivulla kuorma-auto pysyi hyvin hallinnassa.

Pienoismalli on modattu Mercedes-Benzin radio-ohjattavan rakennussarjan päälle. Ero monen lapsuudesta tuttuihin radio-ohjattaviin autoihin kuulostaa pieneltä. Autohan liikkuu jalkojen juuressa samaan tapaan. Tekniikan käyttömahdollisuuksissa on kuitenkin valtava ero. Matkaviestiverkon kautta ohjattavaa konetta voisi teoriassa ohjata mistä tahansa, missä on kenttää. Vaikkapa mökiltä tai pääkonttorilta, jos vaikka yrityksen rannikkotelakalla pitäisi siirtää tiettyä laitetta tai ajoneuvoa ilman henkilökuntaa.

Kännykkäruutu näyttää videokuvaa.
Ajoneuvon livekuvaa voi seurata suoraan kännykästä.

Yhteistyöllä kohti uutta

Tietoverkko-, kyberturvallisuus- ja ohjelmistoratkaisuja tuottavalle Cinialle yhteisprojektissa on kyse oman ammatillisen kompetenssin kasvattamisesta ja samalla konkreettisesta referenssituotteesta matkalla kohti 5G-verkkoja.

Pienoismalli on osa Cinian yritysradioverkkotestiä, johon yritys on varannut Traficomilta oman taajuusalueen.

– Lähdimme liikkeelle 4G-yhteydellä, koska se oli saatavilla. Mietimme, millä tavalla verkkoa voitaisiin mitata ja HAMKin kanssa suunnittelimme verkon suorituskyvyn mittausjärjestelyt ja kauko-ohjauksen, kertoo Cinian palvelupäällikkö Jukka Ranta.

– 4G-verkon yli ohjattu ajoneuvo on demonstraatio kuva- ja komentosanomayhteydestä, Karppinen kuvailee.

Jukka Ranta ja Timo Karppinen
Jukka Ranta ja Timo Karppinen jatkavat projektin kehitystä myös tulevana syksynä.

HAMKin tieto- ja viestintätekniikalle kehitystyö antoi mahdollisuuden testata, miten verkon viivettä mitataan, miten videokuvan siirto onnistuu ja miten kauko-ohjattavuus pelaa mobiiliverkon yli.

Koivu ja muut projektiin osallistuneet opiskelijat toteuttivat omat osuutensa pahimpaan pandemia-aikaan täysin etänä tai harvakseltaan labratiloissa. Koivun vastuulla olivat ohjaussanomien lähetys. Sanomaliikenteen lisäksi opiskelijat tekivät myös muun muassa suorituskykymittauksiin käytetyn mittausohjelmiston.

– HAMK toi projektiin valtavasti omaa työtä ja osaamista ratkaisuihin, Ranta kiittelee.

Ohjainlaite

Opiskelijan etu

HAMKin insinööriopinnoissa on tavoitteena, että jokaisessa moduulissa tehdään yritysyhteistyötä. 4G-matkaviestinverkon kehitysprojekti osui tieto- ja viestintätekniikan opintojen IoT-kokonaisuuteen (esineiden internet).

– Yrityksen kokonaistavoite ja toive pilkottiin opiskelijoille helpommiksi pienemmiksi tehtäviksi, oppimismoduulin sisäisiksi toteutuksiksi ja opinnäytetöiksi, Karppinen kertoo.

Pienoismallin osat levitettynä
Kuorma-auton lähtöpiste. / Kuva: Timo Karppinen

– Kaikki mitä päästään tekemään oikean tavoitteen kanssa kehittää substanssia. Samalla opiskelijoille jää kuva, että kyllä näillä meidän tiedoilla pärjää vaativassa teknisessä ympäristössä, Karppinen sanoo.

Uutta kokeileva ja kehittävä projekti on toiminut opiskelijoille hyvänä referenssinä työelämään.

– Puolet tekijöistä on viety töihin kesken projektin. Palkattuun harjoitteluun tai opinnäytetyön pariin, Karppinen hymyilee.

Pienoismalli kesken
Kuva: Timo Karppinen

Paikallista osaamista

HAMKin Cinia löysi yhteistyökumppaniksi Riihimäen Robotiikkakampuksen kautta.

Kehitystyöhön etsittiin osaamista ja tekijöitä ja HAMKin kanssa samalla Riihimäen kampuksella toimivalla Robotiikkakampuksella tiedettiin, mistä sitä löytyy.

– Tämä on win-win-malliesimerkki elinkeinoelämästä lähtevästä koulutuksesta ja kehittämisestä, jolla vahvistetaan osaamista, vetovoimaa ja tunnettuutta. Tällainen yhteistyö vahvistaa uskoa omaan rooliin ja osoittaa selkeästi, että meiltä puuttuu siltaajaorganisaatio ja sitä haluaisimme Robotiikkakampuksella olla, kertoo Robotiikkakampuksen kehittämisjohtaja Esa Santakallio.

– Erityisen hieno esimerkki riihimäkeläisestä, paikallisesta yhteistyöstä, jatkaa Elisa Utriainen, Robotiikkakampuksen robotiikkakoulutuksen erityisasiantuntija.

Tuunattu Mersun pienoismalli.

Videonäyte

Katso alta, miten testiajo sujuu, kun hallitsee ohjaimet.

Tieto- ja viestintätekniikka
HAMKin Riihimäen kampus

Lue lisää koulutuksen sivulta ja hae mukaan syksyn yhteishaussa. Tieto- ja viestintätekniikan päiväopinnot haussa 1.–15.9.2021 klo 15 asti. Haku uuden Opintopolun kautta.

Leave A Reply