Vastarannan kiiskestä viestinnän ammattilaiseksi?

0

Roomaa ei rakennettu yhdessä yössä. No ei rakennettu ei, mutta olisihan se hyvä että tieto menisi paikasta A paikkaan B nopeammin kuin kirjekyyhkyjen aikaan. Välineet ja järjestelmät tähän ovat tosiaan olemassa, nyt on enää kyse siitä osaammeko hyödyntää niitä sopivalla tavalla.

HAMKissa on linjattu sisäisen viestinnän yhteiset kanavat ja virallinen pääväylämme on Yammer. www.hamk.fi/intraopas -kokonaisuudessa on avattu taulukkona missä kannattaa viestiä mitäkin.

Missä välineessä viestin
Missä välineessä viestin

Yammer on otettu meillä käyttöön osana O365-kokonaisuutta. Se on ollut meillä laajemmassa käytössä alkaen syksystä 2014. Käyttöönotto ei ole ollut mutkatonta, mikä onkin tyypillistä kun on kyse paljolti toimintatapojen muutoksesta ja isommasta muutosprosessista organisaatiossa.

Mielestäni viimeisen vuoden aikana on tapahtunut selkeää muutosta haluttuun suuntaan, yksinkertaistettuna:
– Useammat ihmiset käyttävät aktiivisesti Yammeria (lukevat, tiedottavat, kommentoivat…)
– Ihmiset kuuluvat heille oleellisiin ryhmiin, jolloin viestit tavoittavat oikeat henkilöt
– Yammer toimii organisaation sisäisten yksiköiden rajat ylittänävä keskustelualustana

Näen että alun kankeuksien jälkeen, Yammeria ei koeta enää ns. yksisuuntaisena tiedottamisen välineenä, vaan se myös on aidosti avoimen keskustelun väylä. Käyttäjät uskaltavat kysyä, kyseenalaistaa ja kehua kun siihen on aihetta. On havaittu että hyvässä ja pahassa keskustelut saattavat rönsyillä ja saada isommat purjeet alleen kuin oli alkuperäisen viestin tarkoitus. Joka tapauksessa näen positiivisena että viestiminen on avointa ja aitoa, jokainen kun puhuu omalla nimellään Yammerissa eikä ole mahdollista piiloutua kenenkään selän taakse. Eli uskalletaan kysyä myös niitä vaikeita kysymyksiä avoimesti ja tehdään niiden perusteella korjaavia liikkeitä, asiaan liittyvä mainio kirjoitus: http://businessgoessocial.net/blog/is-it-ok-to-ask-a-difficult-question-on-your-enterprise-social-network/

Pari faktaa tiskiin eli numerotietoa käyttäjämääristä (tilanne 2.12.2016):

– HAMKin Yammerissa on yhteensä 9095 kirjautunutta käyttäjää
– Henkilökunta-ryhmään kuuluu 590 käyttäjää
– HAMKin opiskelijat -ryhmään kuuluu 3749
– HAMK Students -ryhmään kuuluu 792
– Yksi henkilöstölle suunnatuista osaamismerkeistä on Yammerin osaamista näyttävä ”Yhteisöllinen viestintä”-merkki, jo 380 henkilöstön jäsentä on suorittanut sen, mutta vielä on varaa petrata!

Vilkaisin juuri maaliskuussa 2015 ilmestynyttä verkkojulkaisua ”Kohti yhteisöllistä viestintää SharePointilla ja Yammerilla”, jossa avattiin myös tavoitteita Yammerin käytölle HAMKissa ja huomaan että tietty sykli on pyörähtänyt siitäkin. Eli käytännön tasolla se tarkoittaa esim. sitä että tiettyjä ryhmiä ei enää ole käytössä, sen sijaan kehitys kehittyy eli löydetään uusia toimivampia tapoja ja ryhmiä viestimiseen. Niin sen kuuluukin mennä ja nähtäväksi jää missä pisteessä olemme vaikka vuoden päästä. Joka tapauksessa faktaa on se, että meillä jokaisella HAMKilaisella on valta ja vastuu niin viestijänä kuin kuulijana. Ollaan aktiivisia ja osallistutaan!

Onko sinulla älypuhelin taskussasi tällä hetkellä?

Vastaus: KYLLÄ -> JOS et ole vielä ladannut, niin lataa Yammer-sovellus puhelimeesi niin viestit tavoittavat sinut ajasta ja paikasta riippumatta
Vastaus: EI -> ota yhteyttä esimieheesi ja pyydä älypuhelinhankintaa, sinun tulee saada asiaankuuluvat työkalut käyttöösi jotta HAMKin strategian mukainen työskentely on mahdollista

Essi Ylönen, Webmaster

Leave A Reply