Moodle HAMKin oppimisalustana jo yli kymmenen vuotta

0

HAMKissa virallisena oppimisalustana on ollut Moodle jo yli kymmenen vuotta. Se on toiminut opetuksen ja opiskelun perustana verkko-opiskelussa ja tarjonnut luotettavan digitaalisen toimintaympäristön mm. oppimateriaalin jakamiseen ja toteutusten hallintaan. Vaikka Moodle on ehtinyt siis hyvään ikään ja kilometrejä on takana, pellin alla on tehty kehitystä koko ajan. Tämä perustuu pitkälti siihen, että alustaa tarjotaan avoimen lähdekoodin periaatteella. Moodlella on 30 täysipäiväistä kehittäjää, mutta sen lisäksi järjestelmää ja lisäosia kehittävät tuhannet ihmiset ympäri maailmaa. HAMKissa kehitystyöstä ovat vastanneet verkko-opetuksen kehittäjät yhteistyössä opettajien ja tietohallinnon kanssa.

Auto pelaa huolloilla, ja lisävarusteet tarjoavat ajomukavuuden

Moodlen runko eli käyttöliittymä pysyi pitkään samanlaisena. Vuosien mittaan se sai hieman erilaista maalipintaa, mutta suurta muutosta ei haluttu tehdä. Vuoden 2015 lopussa päätettiin korimallia uudistaa hieman ja HAMK Moodle sai kaikilla laitteilla toimivan responsiivisen ulkoasuteeman. Tällä hetkellä etusivu noudattaa HAMKin julkisten sivujen linjaa: kurssialueet perustuvat isoon sisältöpalstaan ja oikeanpuoleiseen navigaatioon. Taustalla oli halu selkeyttää käyttöä ja huomioida myös mobiilikäyttäjät. Oletusteeman lisäksi Moodlesta löytyy myös toinen malli, jota voi hyödyntää esim. täydennys- tai erikoistumiskoulutuksissa. Snap-teema muuttaa kurssin ulkoasua radikaalisti ja Moodlea ei heti tunnistakaan enää Moodleksi.

Kone on pidetty kunnossa säännöllisillä huolloilla, mutta mukaan on haluttu hankkia myös lisävarusteita. Ei liikaa, mutta sellaisia, jotka helpottavat arkea ja tarjoavat mahdollisuuksia erilaisiin käyttötilanteisiin. Yksi vanhimmista lisäosista HAMKin Moodlessa on Urkund-plugin, joka tarjoaa mahdollisuuden tarkistaa dokumentteja plagioinnin varalta. Tuloksena opettaja saa prosenttilukeman kopioidusta sisällöstä ja tarkan vertailuraportin. Tehtäviin liittyen uusin lisäosa on Completion progress -lohko, joka pystyy esittämään visuaalisesti opiskelijalle hänen omaa henkilökohtaista edistymistä ja opettajalle yhteenvetoa kaikkien opiskelijoiden tilanteesta.

Siinä missä audio- tai videosoittimet voivat pelastaa perheiden automatkan, niin koulutuksessa monimuotoinen oppimateriaali rikastaa tai jopa mahdollistaa erilaisten oppijoiden opiskelun. HAMKin Moodleen on liitetty syksyllä 2016 uusi videopalvelu video.hamk.fi, joka mahdollistaa videoiden tuottamisen ja jakamisen oppimisalustan sisällä. Lisäksi kokeilussa on interaktiivisen verkkomateriaalin tuottaminen H5P-pluginin (Interactive content) avulla.

Vaikka kyseessä onkin digitaalinen oppimisympäristö, HAMK Moodlea ei voi verrata kuskittomaan robottiautoon. Sille tarvitaan varmaotteinen kuljettaja, joka osaa hyödyntää sitä ja tuntee myös sen rajat. Opettajat pystyvät säätämään kurssialueen tarkoitukseen sopivaksi ja starttaamaan opiskelijoiden kanssa hyvinkin mielenkiintoiselle matkalle. Tässä heitä voivat auttaa yksiköiden verkko-opetuksen tukihenkilöt tai muut vertaiset. Lisäksi HAMKissa keskustelua voi käydä omassa Yammerin Moodle-ryhmässä ja osoittaa osaamistaan Moodle-osaamismerkein.

**

Seuraa ja lue tästä blogista HAMKin Moodle-vinkkejä jatkossakin.

 

Miikka Ruusunen, It-projektipäällikkö, Opiskelun ja työskentelyn verkkopalvelut. HAMK Moodlen pääkäyttäjä

Leave A Reply