Plussan puolella: Yhteisöllisyys ja osallisuus luovat merkityksellisyyttä

0

Mistä syntyy merkityksellisyys digioppimisessa ja digikehittäjien työssä? LeaD+ -verkoston tammikuun tapaaminen alkoi tällä kysymyksellä. Osallistujien mielestä merkityksellisyyttä omassa työssä tuovat yhdessä onnistuminen, toisten auttaminen ja osaamisen jakaminen. Digiasiantuntijat motivoituvat lisäksi mahdollisuudesta kehittää ja oppia uutta. Tapaamisen tavoitteena on jakaa kokemuksia siitä, miten yhteisöllisyys ja osallisuus vaikuttavat opiskelijoihin ja millä keinoilla yhteisöllisyyttä voi rakentaa toteutuksille.

Yhteisöllisyys ja osallisuus lisäävät opiskelumotivaatiota ja sitoutumista

Yhteisöllisyys vaikuttaa positiivisesti opiskelumotivaatioon ja opiskeluun sitoutumiseen. Se parantaa oppimistavoitteiden ja osaamisen saavuttamista. Yhteisöllisyys ja osallisuus ovat merkittäviä tekijöitä erityisesti verkko-oppimisessa, jossa etukäteissuunnittelulla ja erilaisilla pedagogisilla ratkaisuilla voi toteuttaa opiskelijoille yhteisöllisen oppimiskokemuksen.

LeaD+-tapaamisessa pohdittiin pienryhmissä, miten erilaisissa toteutustavoissa voi suunnitella ja toteuttaa yhteisöllisyyttä ja luoda osallisuutta. Ryhmät löysivät monia käytännön keinoja rakentaa yhteisöllisyyttä erilaisille toteutuksille:

  • Non-stop toteutus: keskustelualueet, virtuaaliseinät, kyselyt, pelillistäminen, vertaisarviointi, opettajan verkkoläsnäolo.
  • HyFlex-toteutus: selkeät ohjeet osallistumiselle, dokumentaatio kaikesta tekemisestä, lähi-, etä- ja eriaikaisesti opiskelevien huomiointi tasavertaisesti.
  • Verkkotutkinto: pienryhmät ja tutustuminen opintojen alussa, keskustelualueet ja virtuaaliseinät, ZOOM-istunnoissa pienryhmät, kuvat ja reaktiot.

Tekoäly osaksi oppimisyhteisöä

Jatkossa tekoäly tuo uusia mahdollisuuksia opettajille suunnitella ja toteuttaa yhteisöllisyyttä. Tekoäly voi auttaa esimerkiksi yhteenvetojen ja tiivistysten tekemisessä sekä videoiden tuottamisessa ja tekstityksessä. Myös opiskelijat voivat hyödyntää tekoälyä oman opiskelunsa tukena esimerkiksi sparrailuun, mentorina toimimiseen tai erilaisten yhteenvetojen ja palautteiden saamiseen. Tekoäly voi auttaa monin tavoin opiskelijoita pysymään ajan tasalla ja mukana oppimisprosessissa.

LeaD+-tapaaminen tarjosi arvokkaita näkökulmia ja konkreettisia keinoja, joilla voimme edelleen parantaa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta omassa toiminnassamme ja verkko-opetuksessa. Odotamme innolla kevään tulevia tapaamisia ja yhteistyömahdollisuuksia!

Kirjoittaja: Leena Mäkinen

Bannerin kuva: Adobe Stock

Briefly in English

On the plus side: the sense of community and inclusion create meaning

In the January meeting of the LeaD+ network, participants explored how the sense of community enhances learning motivation and engagement, particularly in online education. They emphasized the significance of shared successes, helping others, and knowledge sharing, while also presenting practical methods for fostering a sense of community.

For non-stop implementations, suggestions included discussion forums, gamification, and active teacher presence online. In hyflex models, clear instructions and equitable consideration for different study modes were highlighted. For online degree programs, small group work and active use of online sessions were seen as essential.

The role of artificial intelligence (AI) in supporting learning communities was also discussed. AI can assist students and educators in tasks such as creating summaries, providing mentorship, and tracking the learning process. The meeting offered valuable ideas and practical solutions for improving community and inclusion, and the LeaD+ network participants look forward to future collaborations.

Leave A Reply