Plussan puolella: Tekoälyavusteisen aivoriihen tuloksena lukuvuoden kehitysteemat

0

Mitä syntyy, kun valjastetaan tekoäly osaksi asiantuntijoiden aivoriihtä? Syyskuisessa LeaD+ -verkoston tapaamisessa keskusteltiin ajankohtaisista digipedagogiikan teemoista sekä ideoitiin mentoreiden tulevan lukuvuoden teemoja Orchidea-alustan avulla.

Tapaamisen alussa päivitettiin tekoälyyn liittyviä kuulumisia HAMKissa. Tekoälyn perusteet –osaamismerkki julkaistiin viikko sitten, ja innokkaimmat ovat jo saaneet merkkinsä. Osaamismerkin suorittamisella varmistetaan, että henkilöstöllä on riittävät tiedot tekoälytyökalujen vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön korkeakouluyhteisössä. LeaDissa on kehitetty myös oma Digipedabestis-chatbot, joka vastaa sujuvasti haasteellisiinkin kysymyksiin ohjelmistoista ja digipedagogiikasta. Botin käyttö onnistuu ChatGPT:n kautta. Myös Digipedaohjeet-verkkosivustolta löytyvää tekoälyn ohjekokonaisuutta tullaan rikastamaan ja kehittämään tulevan lukuvuoden aikana.

Orchidea tehostamassa ideointia

Tapaamisen keskeisenä tavoitteena oli suunnitella tulevan lukuvuoden teemoja sekä tutkia tekoälyn mahdollisuuksia osana ideointiprosessia. Apuna käytettiin suomalaista Orchidea-palvelua, joka on alusta tekoälyavusteisille työpajoille tai aivoriihille. Sen avulla voi kerätä ideoita, jalostaa ja arvioida niitä sekä tehdä päätöksiä helposti ja nopeasti. Orchidea johdattaa käyttäjän vaihe vaiheelta prosessin läpi, joten erityistä fasilitointiosaamista ei tarvita.

Työskentelyn aikana huomasimme, että vaikka työskentelyn eteneminen on selkeää, on fasilitaattorin rooli olennainen työskentelyn sujuvuuden ja lopputuloksen kannalta. Fasilitaattorin tulee vaiheiden välissä sanallisesti ohjeistaa, mitä kussakin vaiheessa lopputulokselta toivotaan. Keskeistä tekoälyn toimimisen kannalta taas on määritellä sopiva pääkysymys työskentelylle. Näin se osaa tuottaa arvoa ja oikeanlaista sisältöä.

Lopputuloksena lukukauden kantavia teemoja

Sanapilvi, jossa isolla sanat opiskelija, tekoäly, opetus, oppiminen
Orchidea-työskentelyn tuloksena syntynyt sanapilvi. Opiskelija ja opetus keskiössä kuvaa hyvin tekemistämme.

Työskentelyn jälkeen totesimme, että Orchidean käyttöä oppii parhaiten kokeilemalla ja itse tekemällä, jolloin erilaiset työskentelyn vaiheet ja niihin varattava aika tulevat tutuksi. Yksilötyöskentelyn lisäksi mukaan olisi hyvä yhdistää pari- tai ryhmätyöskentelyä erityisesti ehdotusten jalostamisvaiheessa. Ideointi todettiin tehokkaaksi, mutta samalla myös paljon aivokapasiteettia kuluttavaksi työtavaksi. Järjestelmän kehittämisen näkökulmasta mielestämme seuraava askel voisi olla tekoälyn valjastaminen kaventamaan ja yhdistämään ideoita, sillä samat teemat toistuivat useissa ehdotuksissa.

Lopputuloksena saimme paljon hyviä kehitysideoita, joita työstämme eteenpäin tulevissa tapaamisissa. Kehitysteemoiksi kaudelle 24–25 nousivat arviointi ja osaamisen todentaminen, yhteisöllisyys ja osallisuus, itsenäiset opiskelutavat, yksilölliset oppimispolut, monimediaisuus sekä monikielisyys- ja kulttuurisuus. Myös opetuksen ja oppimisen tulevaisuutta korkeakoulutuksessa käsittelevässä EDUCAUSE-raportissa nostettiin avainasemaan tekoälyteknologian sopivien käyttötapojen löytäminen opetuksessa ja oppimisessa sekä sujuva tekoäly käyttö. Voimme siis tänäkin lukuvuonna todeta mentoreiden olevan ajankohtaisten teemojen äärellä.

Kirjoittaja: Eeva Niemelä 

 LeaD+-verkostossa ovat mukana Hämeen ammattikorkeakoulun digipedamentorit sekä Learning Design-tiimin (LeaD) asiantuntijat. Tapaamisten tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä ja jakaa parhaita käytäntöjä digipedagogiikan saralla. 

Miten tämä blogipostaus tuotettiin?

Tapaaminen järjestettiin ja tallennettiin Zoomin kautta, jolloin sain haltuuni tapaamisen äänitiedoston. Syötin tiedoston Word Onlinesta löytyvään litterointityökaluun, jolloin Word loi minulle melko pätevän litteraatin tapaamisesta. Kehotin tämän jälkeen Wordista löytyvää Microsoftin Copilotia kirjoittamaan blogipostauksen aiheesta ja ohjeistin lyhyesti postauksen rakenteesta. Tulos ei kuitenkaan miellyttänyt, vaikka testailin erilaisia kehotteita. Jatkan harjoittelua.

Syötin litteraatin tietoturva huomioiden myös ChatGPT:lle sekä Googlen NotebookLM:lle. ChatGPT:n tuotokseen en tällä kertaa ollut lainkaan tyytyväinen. Googlen työkalu taas loi mielestäni onnistuneen mutta melko asiakirjamaisen kokonaisuuden. Lopulta päädyin hahmottelemaan itse kappaleidein sisältöä ranskalaisilla viivoilla poimien joitakin tekoälyn tuottamia lauseita mukaan. Kehotin vielä sen jälkeen kappale kerrallaan Copilotia muotoilemaan nämä teksteiksi, joita hioin itse sen jälkeen. Koen, että tekoälystä oli jonkin verran apua muotoilussa, mutta toistaiseksi asiantuntijan itse tuottama teksti ajaa geneerisen tekoälytuotoksen yli.

Briefly in English

At the September meeting of the LeaD+ network, there was a discussion on current themes in digital pedagogy, and also ideas for mentors’ themes for the upcoming academic year were brainstormed using the Orchidea platform. Orchidea is a service for AI-assisted workshops or brainstorming sessions. As a result, we gathered many great development ideas, which we will continue to work on in future meetings. The development themes for the 2024–2025 period include assessment and skills verification, community and inclusion, independent study methods, individualized learning paths, multimodality, and multilingualism and multiculturalism.”

Leave A Reply