Generatiivinen tekoäly on noussut merkittäväksi työkaluksi monilla aloilla. Ammattikorkeakouluna tehtävämme on varmistaa, että opiskelijamme pysyvät kehityksessä mukana aallonharjalla. Joulukuisen LeaD+ -tapaamisen tarkoituksena oli pilotoida yhdessä digipedamentoreiden (Digipedaohjeet, HAMK) kanssa työpajatyöskentelyä, jossa laaditaan koulutuskohtaiset tekoälyn käytön pelisäännöt. Työpajan tavoitteena on, että yhteisistä pelisäännöistä keskustellaan alakohtaisesti, koulutukselle saadaan luotua omia tekoälyn pelisääntöjä ja samalla innovoidaan ideapankkia tekoälyn hyvistä käytänteistä.
Työelämävalmiudet ja opiskelijoiden ohjeistaminen keskiössä
Yhtenä työskentelyn tavoitteena on varmistaa, että valmistuvilla opiskelijoilla on riittävät työelämävalmiudet tekoälyn hyödyntämiseen omalla alallaan. Opettajia rohkaistaankin kokeilemaan tekoälyä opetuksessa ja antamaan myös opiskelijoille mahdollisuus käyttää tekoälyä tehtävissä. Arenen suositusten (Arene.fi) mukaan opettajien tulisi tutustua alakohtaisesti tekoälyn käyttöön ja jakaa kokemuksiaan niin kollegoiden kuin opiskelijoidenkin kanssa.
Generatiivisen tekoälyn käytössä tulee huomioida eettiset ja käytännön ohjeet. Tekoälyn käytön tulee olla läpinäkyvää, ja opiskelijoiden tulee tietää, mikä on sallittua ja mikä ei eri tilanteissa. Esimerkiksi tehtävänannoissa opettajan suositellaan hyödyntävän Learn-Moodle-työtiloista löytyvää tehtävän mallipohjaa (Digipedaohjeet, HAMK) ja sen tekoälyn käytön liikennevalomallia (Arene.fi)
Opettaja voikin myös omalla toiminnallaan olla esimerkki ja suunnannäyttäjä tekoälyn käytössä. Tekoälysovellusten rajoitteet korostavat substanssiosaamisen, medialukutaidon ja päättelykyvyn merkitystä, mikä on hyvä tuoda ilmi myös opiskelijoille.
Hyvät käytännöt jakoon yhteisessä ideapankissa
Työpajan tarkoitus on herättää keskustelua koulutuksen sisällä, mutta yhtä lailla tärkeää on myös yhteisen ideapankin kerryttäminen konkreettisten esimerkkien avulla ja sen kautta tiedon lisääminen. Ideapankkiin koostetaan esimerkiksi koulutuksen ja ammattialan kannalta merkittävät tekoälysovellukset, julkaisut ja uutiset tai kiinnostavat seurattavat henkilöt sosiaalisen median maailmasta.
Työpajan materiaalissa opettajille tarjotaan esimerkkejä siitä, miten tekoälyä voidaan hyödyntää opetuksen suunnittelussa ja tehtävien toteutuksessa. Tarkoitus ja tavoite kuitenkin on, että koulutuksen opetushenkilöstö innovoi tapauksia yhdessä.
Kokemukset työpajasta
LeaD+-tapaamisen lopuksi keskustelimme yhteisesti siitä, miltä työskentely tuntui, ja voisiko työskentelymuoto toimia mentoreiden edustamissa koulutuksissa. Huomasimme muun muassa, että jotkin keskustelukohdat vaativat vielä tiivistämistä. Pilotoinnista saadun palautteen perusteella LeaD-tiimi muokkaa materiaalia entistä toimivammaksi ja tekee työskentelylle fasilitaattorin ohjeet, jonka jälkeen työpaja voidaan toteuttaa koulutuksissa.
Tekoälyn hyödyntäminen koulutuksessa tarjoaa uusia mahdollisuuksia oppimiseen ja opetuksen kehittämiseen. LeaD+ -pilottityöpaja tarjosi arvokkaita näkemyksiä ja keskustelua tekoälyn vastuullisesta käytöstä. On tärkeää, että sekä opettajat että opiskelijat ymmärtävät tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet ja sen käytön eettiset periaatteet. Yhteisen ideapankin ja ajantasaisen valmennuksen avulla voidaan varmistaa, että tekoälyn käyttö integroidaan onnistuneesti osaksi opetusta ja oppimista.
Kirjoittajat: Linda Kantola ja Eeva Niemelä
Lue myös: Simpanen, Sami: Korkeakoulujen sopeutuminen ja tulevaisuuden näkymät tekoälyajassa. HAMK Unlimited, 16.12.2024.
Tämän blogipostauksen kirjoittamisessa on käytetty apuna Microsoft Copilot -tekoälyä. Kaikki sisällöt on tarkistettu ja hyväksytty kirjoittajien toimesta.
Briefly in English:
On the Plus Side: Towards Field-Specific Guidelines for AI – Experiences from a Pilot Workshop
The LeaD+ December 2024 meeting focused on piloting a workshop with digital pedagogy mentors to create field-specific guidelines for the use of artificial intelligence in higher education studies. The aim of the workshop is to ensure that students are well-prepared for the evolving job market by discussing and establishing AI usage rules tailored to each field of study. Additionally, the workshop emphasizes the importance of ethical and practical guidelines for AI use, encouraging teachers to integrate AI into their teaching practices and share their experiences with colleagues and students. Based on the feedback received from the pilot, the LeaD team will refine the material to make it more effective and create facilitator guidelines for the workshop, after which the workshop can be implemented in training sessions.