Monimediaisuus ja oppimisen rikastaminen olivat LeaD+ -verkoston lokakuun teemoina. Tapaaminen alkoi keskustelulla näiden käsitteiden merkityksestä. Osallistujien mielestä monimediaisuus tarkoittaa erilaisten medioiden, kuten tekstin, kuvan, videon, äänen, animaatioiden ja pelillisten elementtien hyödyntämistä ja yhdistämistä oppimisen tueksi. Lisäksi oppimisen rikastaminen on myös sitä, että opiskelijat voivat valita ja suorittaa oppimistehtäviä itselleen sopivalla tavalla.
HAMKin strategian mukaisesti on kehitetty palvelumallia, jossa tuetaan opettajia ammattimaisten 24/7-opetukseen liittyvien toteutusten tuottamisessa. LeaD-tiimin opetusteknologia-asiantuntija Mikko Uimonen esitteli tätä kehitystyötä digipedamentoreille.
Ammattimaiset tuotannot -palvelumalli tarjoaa tukea ja valmennusta
Palvelumallin avulla valmennetaan ja tuetaan opettajia monimediaisuuden hyödyntämisessä opetuksessa ja siihen liittyvien työkalujen käytössä. Kehittämisprosessi alkaa tilauslomakkeen täyttämisellä (HAMKin sisäinen). Tämän jälkeen muodostuu automaattisesti tiketti ja Teams-kanava yhteistyölle LeaDin asiantuntijoiden kanssa. Palvelun kautta saa apua muun muassa videon, podcastin, animaation tai muun av-projektin tai visuaalisen materiaalin tekemisessä.
Digipedamentorit ja opettajat ovat ottaneet uuden palvelumallin innostuneesti vastaan. Palvelupyyntöjä on tullut esimerkiksi erilaisten opetusvideoiden kehittämiseksi ja visuaalisten materiaalien tuottamiseksi ThingLinkillä. Tapaamisessa keskusteltiin palvelumallin hyödyistä. Monimediaisuuden käytännön toteuttaminen vaatii osaamista, ammattitaitoa ja hyviä esimerkkejä. Palvelumalli helpottaa opettajien työtä yhdistämällä sisällölliset asiantuntijat ja AV-tuotannon ammattilaiset.
Tavoitteena parantaa oppimiskokemusta ja lisätä osaamista
Oppimisen rikastamiseen panostaminen on tärkeää, koska sen avulla oppimisesta tulee mielenkiintoisempaa, arvioivat digipedamentorit. Toisaalta monipuoliset ja vaihtelevat materiaalit edistävät opiskelijoiden parempaa oppimista. Tämä nostaa oppimisen ja osaamisen laatua.
Panostamalla monimediaisuuteen luomme entistä laadukkaampia oppimiskokemuksia ja tukemme opiskelijoiden oppimista monipuolisemmin, iloitsevat digipedamentorit.
Kirjoittajat
Leena Mäkinen, 24/7-oppimisen muotoilija, LeaD-tiimi, Digipalvelut-yksikkö.
Mikko Uimonen, opetusteknologia-asiantuntija, LeaD-tiimi, Digipalvelut-yksikkö.
Kuva
Bannerin kuva on luotu Adobe Express -työkalulla käyttäen Adobe Firefly 3-tekoälyä.
Seuraa Plussan puolella -postaussarjaa Digi-HAMK-blogista. Meille voi myös esittää toiveita blogikirjoitusten aiheista.
Briefly in English
The October LeaD+ network meeting focused on using multimedia to enhance learning, emphasizing the use of text, images, videos, audio, animations, and gamified elements. HAMK’s strategy led to the development of a service model supporting teachers in creating professional educational content, which was introduced by educational technology specialist Mikko Uimonen.
The service model provides training and assistance in multimedia production, starting with an order form that initiates collaboration with LeaD team experts. Teachers and digital pedagogy mentors have embraced the service, using it for various teaching videos and visual materials. The model simplifies multimedia production by bringing together content experts and AV professionals, ultimately aiming to enrich learning experiences and improve students´ competences, as highlighted by digital pedagogy mentors.