Hämeen ammattikorkeakoulussa julkaistiin jo toinen MOOC-kurssi “Kehitä ekokestävää johtamisosaamistasi”. Miten kurssin kehittäminen eteni? Tutkijayliopettaja Mervi Lepistö sosiaali- ja terveysalalta ja 24/7-oppimisen muotoilija Leena Mäkinen Learning Design-tiimistä (LeaD) kertovat kokemuksistaan kurssin suunnittelusta, rakentamisesta ja saaduista opeista.
Laadukas moduulitoteutus -malli kehitystyön ytimessä
HAMKissa MOOC-kurssi kehitetään Laadukas moduulitoteutus –mallin mukaisesti. Kehitä ekokestävää johtamisosaamistasi -kurssin kehittäminen eteni sen neljän vaiheen kautta:
- Aiheen ideointi
- Kurssin suunnittelu
- Kurssin rakentaminen
- Laatuarviointi ja viimeistely
(1) Kiinnostava ja innostava aihe houkuttelee oppimaan
Aiheen ideointivaiheessa on tärkeää löytää innostava ja ajankohtainen aihe, joka kiinnostaa monia oppijoita. Hyvä MOOCin aihe houkuttelee opiskelemaan ja mahdollisesti yhdistää eri alojen asiantuntemusta. Lisäksi MOOCit ovat parhaimmillaan opiskelijan osaamispolun alku, josta hän voi jatkaa ja syventää osaamistaan muilla opinnoilla.
”Käsite ekokestävä johtaminen syntyi vähän vahingossa keskusteluissa innostavan tiimin kanssa. Elokuussa 2023 HAMKin Karhunpesän kirjoittamisleirillä syntyi lopullinen ajatus MOOCin kehittämisestä.” kertoo tutkijayliopettaja Mervi Lepistö kurssin aiheen syntymisestä.
(2) Kurssin suunnittelu tähtää selkeään ja jäsenneltyyn oppimisprosessiin
MOOC-kurssin suunnittelu aloitetaan tekemällä kurssista luonnos, jossa kuvataan kurssin kokonaisuutta. Seuraava vaihe on käsikirjoitus ja siinä suunnitellaan oppimisprosessin eteneminen tarkemmin. Suunnitteluvaiheessa määritellään kurssin rakenne, osaamistavoitteet ja arviointikriteerit. Vaiheen tavoitteena on varmistaa sujuva ja opiskelijalähtöinen oppimisprosessi.
”Kurssille valittu kestävyysdonitsi-malli auttoi selkeyttämään käsikirjoitusta, mahdollisti oppimisprosessin selkeän rakenteen ja sisällön rajaamisen. Ensimmäinen kurssin luonnos oli vielä varsin hapuileva. Tästä päästiin kuitenkin hyvin eteenpäin selkeän oppimisen muotoilun mallin, laadukkaan moduulitoteutuksen, avulla.” Lepistö kertoo.
(3) Kurssin rakentaminen oppimisympäristöön
MOOC-kurssit rakennetaan mooc.hamk.fi-oppimisympäristöön käsikirjoituksen pohjalta. Kurssilla kannattaa hyödyntää pelillisyyttä, vuorovaikutusta, visuaalisuutta ja videomateriaalia. Ne tekevät oppimisesta monipuolisempaa ja kiinnostavampaa. Vaikka MOOC-kurssit ovat usein itsenäisesti suoritettavia, ne voivat sisältää runsaastikin vuorovaikutusta ja automatisoitua ohjausta ja tukea.
”MOOCin rakentamisessa saimme tukea HAMKin LeaD-tiimin opetusteknologia-asiantuntijoilta esimerkiksi laadukkaiden ja saavutettavien videoiden tekemisessä. Tärkeä osa kurssia ovat myös opiskelijaa ohjaavat tekstit, kuvat ja testit. Ne tukevat itseohjautuvaa oppimista.” Mäkinen kuvaa.
(4) Kurssin arviointi laatukriteeristöjä hyödyntäen
MOOC-kurssi arvioidaan ennen julkaisua erilaisten laatukriteerien avulla. Kurssin kehittäjät tekevät itsearvioinnin ja yksiköiden digipedamentorit osallistuvat vertaisarviointiin. Kriteerit ja arviointimenetelmät ovat opiskelijoiden nähtävillä työtilassa läpinäkyvyyden lisäämiseksi.
“Teimme Kehitä ekokestävää johtamisosaamistasi –kurssille sekä itse- että vertaisarvioinnin erilaisia laatukriteeristöjä hyödyntäen. Laatuarviointien avulla saimme lisää varmuutta työtilan ja sen materiaalien toimivuudesta ja saavutettavuudesta.” Mäkinen summaa arviointia.
Kehitystyön opit -yhteistyö kannattaa aina
MOOC-ympäristön ja kurssien kehittäminen ovat antaneet arvokkaita oivalluksia. Ensinnäkin niiden avulla HAMK voi tarjota kaikille avoimia oppimismahdollisuuksia ja innostaa osaamisen kehittämisessä. Toiseksi kehittämistyössä asiantuntijoiden välinen yhteistyö koettiin merkitykselliseksi ja tärkeäksi.
Lepistö on ollut tyytyväinen kurssin lopputulokseen sekä sen kehittämisen aikana syntyneeseen omaan osaamiseensa. Yhteistyö toi hänelle uutta näkökulmaa esimerkiksi pelillistämisestä ja laatuarvioinneista. ”Riskinä voin kuitenkin sanoa, että omat aikaisemmat toteutukset näyttävät nyt perin vanhanaikaisilta!” Lepistö naurahtaa.
Kirjoittajat: Mervi Lepistö ja Leena Mäkinen
Kuva: Adobe Stock
Shortly in English
Developing a MOOC Course: Collaboration and innovation
Häme University of Applied Sciences (HAMK) has published its second Massive Open Online Course (MOOC) titled ”Develop Your Eco-Sustainable Management Skills.” The development of this course has been an interesting journey, as evidenced by the experiences shared by Research Lecturer Mervi Lepistö from the School of Health and Social Services and Learning Designer Leena Mäkinen from the LeaD team.
HAMK employs the ”High-Quality Module Implementation” model for developing MOOC courses. This model divides the process into four phases: idea generation, course design, course construction, and quality assessment.
Idea generation is a crucial phase, as a captivating and timely topic attracts learners. The topic of eco-sustainable management emerged from an inspiring discussion and was deemed a subject that could unite expertise from various fields.
Course design focuses on a clear and structured learning process. The sustainability donut model helped clarify the script and enable a clear structure for the learning process.
Course construction takes place on the mooc.hamk.fi learning platform. Gamification, interaction, and visual elements make learning more diverse and engaging. HAMK’s LeaD team’s educational technology experts provided support in creating high-quality videos.
Course evaluation is conducted using various quality criteria, such as self- and peer-assessment. The aim is to ensure the course’s quality and accessibility.
Lessons learned from the development process emphasize the importance of collaboration. Interdisciplinary collaboration brought new perspectives and enriched individual expertise. Developing the MOOC environment offers HAMK the opportunity to provide open learning opportunities and inspire the development of skills.
In conclusion, developing a MOOC course is a multifaceted process that requires collaboration, planning, and quality assurance. The result is a learning experience that is both engaging and beneficial.