HAMK Learn selkeäksi -vinkkisarja: tukea arjen kehittämiseen

0

Millainen Learn-työtila tukee opiskelijan oppimista ja on selkeä käyttää? HAMKin digipedamentorit ja LeaDin asiantuntijat tarttuivat kysymykseen ja kehittivät HAMK Learn selkeäksi -laatukriteeristön auttamaan työtilojen rakentamisessa. Kriteeristö syntyi lukuvuoden 23-24 aikana toteutetun Learn-työtilojen auditoinnin avulla. Opettajat voivat hyödyntää kriteeristöä työtilojensa kehittämisessä muiden käytössä olevien laatukriteeristöjen rinnalla (laatukriteeristöt). 

HAMK Learn selkeäksi -kriteeristö sisältää neljä kokonaisuutta. Jokaisessa osassa esitetään konkreettisia digipedagogisia keinoja, joita työtilojen rakentamisessa tulee huomioida. Kriteeristön perusteella valittiin kaikista kokonaisuuksista käytännön neuvoja, joita viestittiin neliosaisessa vinkkisarjassa syksyn 2024 aikana. Vinkit julkaistiin HAMKin sisäisissä kanavissa ja tässä blogiartikkelissa ne esitetään kootusti. Vinkit liittyvät kriteeristön neljään kokonaisuuteen:  

  1. oppimistehtävät
  2. moduulin kokonaisuus
  3. ohjaus, palaute ja arviointi
  4. saavutettavuus ja UDL.

HAMK Learn selkeäksi -vinkkisarja kokonaisuudessaan: 

HAMK Learn selkeäksi -vinkkisarja, osa 1: Oppimistehtävän mallipohja 

Oppimistehtävän mallipohjan löydät Tehtävä-aktiviteetissa Moodlen tekstieditorista. Mallipohja tarjoaa selkeän ja yhtenäisen rakenteen, joka auttaa opiskelijoita ymmärtämään muun muassa tehtävän tavoitteet ja arviointikriteerit. Tehtävän mallipohjan käyttö on myös yksi yhteisesti sovituista HAMK Learn selkeäksi -kriteereistä.   

 Mallipohjan hyödyt 

  • Selkeys ja yhtenäisyys: Johdonmukaiset tehtävänannot.  
  • Käyttäjäystävällisyys: Selkeät ohjeet opiskelijoille.  
  • Helppokäyttöisyys: Saatavilla Moodlen tekstieditorissa suomeksi ja englanniksi.    

Katso lisätietoja ja kuvalliset ohjeet HAMKin digipedaohjeesta: Oppimistehtävän mallipohja. 

HAMK Learn selkeäksi -vinkkisarja, osa 2: Edistymisen seuranta  

Edistymisen seuranta -lohko on Learn-työtiloissa hyödyllinen työkalu, joka helpottaa sekä opiskelijan että opettajan työtä. Se tarjoaa selkeän kuvan opintojakson etenemisestä ja mahdollistaa tehokkaamman opiskelun ja opetuksen. Edistymisen seurannan käyttö on myös yksi yhteisesti sovituista HAMK Learn selkeäksi -kriteereistä 

Hyödyt opiskelijalle:

  • Visuaalinen kuva kurssin etenemisestä: Opiskelija näkee yhdellä silmäyksellä, miten hän etenee toteutuksella.
  • Motivaation lisääminen: Edistymisen seuranta auttaa opiskelijaa pysymään motivoituneena ja seuraamaan omaa oppimistaan.
  • Ajankäytön suunnittelu: Opiskelija voi suunnitella paremmin ajankäyttöään, kun hän tietää, mitä tehtäviä on vielä suorittamatta.

Hyödyt opettajalle:

  • Opiskelijoiden edistymisen seuranta: Opettaja näkee helposti opiskelijoiden edistyminen oppimisprosessissa.
  • Yksilöllisen ohjauksen mahdollistaminen: Opettaja tunnistaa yksilöllistä ohjausta tarvitsevia opiskelijoita.
  • Opetuksen kehittäminen: Edistymisen seurannan avulla opettaja voi seurata ja arvioida oppimisprosessia ja tehdä tarvittavia muutoksia.

Katso lisätietoja ja kuvalliset ohjeet digipedaohjeesta Edistymisen seuranta Moodlessa: Edistymisen seuranta Moodlessa.

HAMK Learn selkeäksi -vinkkisarja, osa 3: Näin luot tekstityksen helposti  

Tekstityksen avulla videoita voi seurata ilman ääntä ja niiden avulla videoita voivat katsoa myös katsojat, joilla on erityistarpeita. Tekstitykset auttavat myös silloin, kun videon äänenlaatu on heikko.  

Videopalvelu Kalturassa voit toteuttaa kätevästi ja helposti automaattitekstityksen.  Toimi näin: 

  1. Kirjaudu kaltura.hamk.fi –videopalveluun ja valitse tekstitettävä video.   
  2. Tilaa tekstitys klikkaamalla Actions-pudotusvalikko auki ja valitse Caption & Enrich. 
  3. Valitse tekstityskieli kohdasta Order Captions & Enrichment Services, valitse Submit. 
  4. Siirry Actions-pudotusvalikon kohtaan Edit, kun haluat viimeistellä automaattitekstitystä käsin. 

Katso lisätietoja ja ohjeita digipedaohjeesta Tekstityksen tavat HAMKissa: Tekstityksen tavat HAMKissa

HAMK Learn selkeäksi -vinkkisarja, osa 4: Työkaluja moduulin kokonaisuuden yhteissuunnitteluun  

Moduulin yhteissuunnittelun tavoitteena on, että moduulit muodostavat opiskelijoille yhtenäisen ja selkeän kokonaisuuden. Opettajatiimi rakentaa yhteisen näkemyksen moduulin etenemisestä sisällöllisesti, ajallisesti ja toiminnallisesti sekä kehittää ohjaus- ja arviointisuunnitelmat.  

Hyödynnä moduulin suunnittelun apuna:  

HAMKin LeaD-tiimi ja digipedamentorit tukevat ja valmentavat HAMK Learn selkeäksi -laatukriteerin käytössä. Ole yhteydessä digipedagogisissa kysymyksissä ja osallistu valmennuksiimme. 

Kirjoittajat: Linda Kantola ja Leena Mäkinen, LeaD, Hämeen ammattikorkeakoulu.

Leave A Reply