Hämeen ammattikorkeakoulun Learning Design -tiimin (LeaD) vuosi 2024 oli jälleen täynnä kehittämistä, kokeiluja ja uusia avauksia. Pilotoimme uusia teknologioita, syvensimme osaamistamme ja kehitimme yhteistyötä eri yksiköiden ja kumppaneiden kanssa.
LeaDissa työskentelee monipuolinen ammattilaisten joukko, jonka tehtävänä on erityisesti opetuksen digipedagogiikan kehittäminen sekä opetusteknologioiden käyttöönotto ja käyttäjätuki. LeaD sai vuoden 2024 aikana paljon kaivattua vahvistusta, kun pitkän linjan ammattilainen Onni Tappola aloitti toukokuussa videokuvaajana. Myös opetusteknologia-asiantuntija Eeva Niemelä palasi takaisin vanhempainvapaalta.
Yhteistä organisoitumista ja toiminnan kehittämistä
Vuosi 2024 oli kehittämisen aikaa LeaDin kotiyksikölle Digipalveluille eli “Dipalle” (entinen Tietohallinto). Uusi organisoituminen selkeytti rooleja ja vastuita, ja uudet virtuaalitiimit ovat vahvistaneet asiantuntijoiden välistä yhteistyötä. Koko Dipassa otettiin käyttöön kolmen kuukauden kehittämisjaksoihin perustuva toimintatapa. Vuoden aikana rakennettiin myös yhteinen Digipalveluiden pelikirja, joka kuvaa yksikön toimintatapoja. Dipan pelikirja koostuu toimintamalleista ja ohjeista, jotka antavat tukea työn tekemiseen, ohjaamiseen ja kehittämiseen. Myös Dipan sisäiselle ja ulkoiselle viestinnälle tunnistettiin kehittämistarve. Tätä varten perustettiin oma virtuaalitiimi, joka tekee yhteistyötä HAMKin viestinnän kanssa kehittäen muun muassa opiskelijoille suunnattuja IT-ohjeistuksia.
Tekoälyn käytön tukea ja vahvistamista
Tekoälyn esiinmarssi on vahvistunut, ja sen myötä tietoisuus ja kiinnostus aihetta kohtaan on HAMKissa kasvanut merkittävästi. Tavoitteellista ja vaikuttavaa kehitystyötä varten muodostettiin strateginen tekoälyohjelma HumAIne, jota voidaan hyödyntää toiminnan kehittämisen pohjana ja tukena. Toimintaa ja eteenpäin viemistä tukemaan taas perustettiin Digipalveluihin virtuaalitiimi, jonka keskiössä toimivat LeaD-tiimin asiantuntijat, tuttavallisesti “Tekoälyköt”.
Keväällä 2024 HAMK käynnisti ensimmäisen konkreettisen tekoälypilottinsa, Microsoft 365 Copilotin testauksen. Pilottiin osallistui yli 60 henkilöstön edustajaa eri toimialoilta – opetuksesta, tutkimuksesta ja yhteisistä palveluista. Kokemuksista kirjoitettiin oma blogipostauksensa. Pilottiohjelma vahvisti tarpeen luoda henkilöstölle tekoälyn osaamismerkki, joka on jatkossa edellytys maksullisen tekoälytyökalun käyttämiselle. Osaamismerkin suorittamisen avulla käyttäjä osoittaa ymmärtävänsä tekoälyn toimintaperiaatteita sekä vastuullista käyttöä.
Myös bottien ja tekoälyagenttien rooli asiantuntijatyön tehostamisessa on kasvava ja kiinnostava ilmiö, johon olemme tarttuneet. LeaD-tiimissä olemme kehittäneet DigipedaBestis-tekoälybotin, joka hyödyntää itse tuotettua tietopohjaa. Tämä botti toimii opettajien tukena digipedagogiikkaan ja ohjelmistoihin liittyvissä kysymyksissä. Palvelu on edelleen beta-vaiheessa, ja sen käyttö vaatii OpenAI:n tunnukset. Otimme myös ensiaskeleet Azuren tekoälypalveluiden hyödyntämisessä, suunnittelimme niiden käyttömahdollisuuksia ja kokeilimme erilaisia tapoja integroida niitä palveluihimme.
Koko LeaD-tiimi on aktiivisesti toteuttanut generatiivisen tekoälyn koulutuksia, valmennusvartteja ja kysymyksiin vastaamista. Tuotimme aiheesta myös blogeja, videoita ja podcasteja. Tekoälykahvit ovat vakiintuneet osaksi HAMKin foorumeita, ja osallistujien määrä on kasvanut tasaisesti. Kasvatimme tekoälyyn liittyvää ohjekokonaisuutta kehittämällä ohjeet kokoavan AI-Hubin, joka sisältää suosituksia, työkaluja ja ohjeita generatiivisen tekoälyn käyttöön.
Ammattimaisia tuotantoja
Edistimme HAMKin strategian tähtikartalla mainittuja ammattimaisia tuotantoja LeaDissa projektinomaisesti vuonna 2024. Ammattimaisten tuotantojen tavoitteena on lisätä laadukkaiden audiovisuaalisten sisältöjen määrää opetuksessa ja luoda joustava palvelumalli AV-tuotantojen tilaamiseen. Projekti tukee opettajia valitsemaan sopivan sisällöntuotantomuodon ja kouluttaa heitä itsenäiseen työskentelyyn, jossa tukena ja apuna ovat aina myös LeaDin asiantuntijat.
Ammattimaiset tuotannot -projektin aikana jatkokehitettiin erilaisia sisältötuotantomenetelmiä, kuten podcastien ja videoiden käsikirjoituspohjia ja tilojen ohjeita. Lisäksi laadimme ohjeita ja prosesseja, jotka helpottavat AV-tilausten hallintaa ja toteutusta, kuten Forms-tilauslomake ja automaatio lomakkeen, tikettijärjestelmän ja Teamsin välillä.
Syyskuussa julkaistun AV-tilauslomakkeen myötä prosessi lähti toden teolla käyntiin ja tilausten määrä jopa hieman yllätti tiimiläiset. Vuoden 2024 loppuun mennessä valmistui 12 AV-tilausprojektia ja käynnissä on useita uusia projekteja.
Oppimisympäristöjen kehittämistä
LeaDin asiantuntijat ja digipedamentorit toteuttivat kevään 2024 aikana Learn-Moodle-työtilojen laatuauditoinnin. Sen tavoitteena oli työtilojen selkeyden, käytettävyyden ja saavutettavuuden parantaminen. Auditoinnin tuloksena syntyivät HAMK Learn selkeäksi -laatukriteeristö, ohjeistuksia ja neliosainen käytännönläheinen vinkkisarja.
Learn-Moodlen työtilojen elinkaaren vaiheet ja pituus määriteltiin ja käynnistettiin elinkaareen pohjautuva automatisoitu työtilojen arkistointi- ja poistoprosessi.
Digivisio 2030 -hankkeen siivittämänä HAMKissa avattiin uusi erillinen Moodle-ympäristö MOOC-kurssien tarjonnalle. LeaD-tiimi oli vahvasti mukana teknisen ympäristön avaamisessa, kurssien hallinnan mallin rakentamisessa ja tukemassa ensimmäisten kurssien digipedagogista kehittämistä. Vuonna 2024 avattiin kaksi MOOC-kurssia: Onnistu ohjaajana ja Kehitä ekokestävää johtamisosaamistasi. Lisäksi kehitettiin henkilöstön tueksi ohjeistuksia ja valmennuksia MOOCien suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon.
Entrance-Moodlen käyttökohteita laajennettiin palvelemaan valintakokeiden lisäksi hankkeita mm. työskentelyalustana ja tuotosten julkaisupaikkana.
Digipedagogista kehittämistä
Laadukas moduulitoteutus -valmennusta kehitettiin edelleen. Sen toteutustapa ja rakenne muutettiin pieniksi osaamiskokonaisuuksiksi, joita osallistujat voivat joustavasti hyödyntää oman tarpeensa mukaan. Lisäksi valmennuksen kokonaisuuteen lisättiin Digivisio 2030 -hankkeessa tuotettuja koulutuksia ja materiaaleja. Vuoden 2024 aikana Laadukas moduulitoteutus -valmennusta järjestettiin kaikille avoimena HyFlex-toteutuksena ja tuotettiin tilausvalmennus rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutuksen henkilöstölle.
LeaD-ydintiimin rinnalla henkilöstön tukena toimii LeaD+ -asiantuntijaverkosto, johon kuuluvat yksiköiden digipedamentorit ja digitukihenkilöt. Kokoonnuimme kerran kuukaudessa jakamaan kokemuksia sekä testaamaan uusia menetelmiä ja opetusteknologioita. Lukuvuoden 2024–2025 kehitysteemoiksi tekoälyavusteisen aivoriihen tuloksena nousivat arviointi ja osaamisen todentaminen, yhteisöllisyys ja osallisuus, itsenäiset opiskelutavat, yksilölliset oppimispolut, monimediaisuus sekä monikielisyys ja -kulttuurisuus, tekoälyteknologian sopivien käyttötapojen löytäminen opetuksessa ja oppimisessa sekä sujuva tekoälyn käyttö. LeaD+ -tapaamisista ja teemoista voit lukea lisää Plussan puolella -blogisarjasta.
Kirjoittajat: LeaD-tiimi
Bannerin kuva: Luotu Adobe Firefly -tekoälyllä