Viisi askelta visioon

0

Yhteen palaveriin liittyen kävin kaivelemassa vanhoja tiedostoja, ja vastaan tuli raikas tuulahdus menneisyydestä: vuonna 2012 ollaan porukalla hahmoteltu ”Digi-HAMKia”. Silloin ajattelimme, että HAMKista rakennetaan korkeakoulu, joka on läsnä ja toimii yhtälailla niin fyysisillä kampuksilla kuin verkossa.

Näimme, että tämä toteutuu, kun seuraavat viisi edellytystä täyttyvät:

  1. Teknologiat, ratkaisut ja palvelut ovat aina saatavilla (pilvipalvelu), käyttäjälähtöisiä, saumattomia (rajapinnat) ja helppokäyttöisiä. Prosesseja toteutetaan ’yleisillä’ palveluilla ilman mittavia räätälöintejä.
  2. Käyttäjien osaaminen on riittävää. Sekä opiskelijat että henkilökunta koulutetaan tarvittaessa HAMKin tapaan toimia (ml. työkalut).
  3. Kaikkia käyttäjiä kannustetaan prosessien jatkuvaan kehittämiseen teknologioita ja palveluita hyödyntämällä. Jatkuva parantaminen ja kehitysprojektit eivät ole lähtökohtaisesti hallinnon asia.
  4. Johdamme määrätietoisesti innovointiin ja tutkimiseen, datan avaamiseen, käyttäjälähtöiseen toimintaan, ketterään kehittämiseen – ja annamme itsellemme ja muille luvan epäonnistua. Tiedostamme tekevämme jatkuvasti väliaikaisia ratkaisuja.
  5. Olemassaolo verkossa on enemmän kuin läsnäolo sosiaalisessa mediassa; maine ja toiminta ulottuu luonnollisesti virtuaalisiin ympäristöihin.

Olen kovin iloinen todetessani, että tavoitetta kohti ollaan menty. Matkaahan meillä vielä on, mutta esim. pilvipalveluiden käyttö, osaamismerkit, yhteiskehittely, avoin data, ketterät menetelmät ja verkkoläsnäolo ovat aivan eri tasolla tänä syksynä kuin neljä vuotta sitten.

 

Leave A Reply