Tarkkailtuani pian kahden vuoden ajan tiiviisti monimuoto-opiskelijoiden käyttäytymistä, toimintaa ja vuorovaikutusta kestävän kehityksen verkkopainotteisissa opinnoissa, haluan jakaa kanssanne muutamia hämmästyttäviä havaintoja näistä erityislaatuisista olennoista.
Monimuoto-opiskelijoita kohtaa mitä erilaisimmissa ympäristöissä, harvemmin kuitenkaan oppilaitosten kampuksilla. Näitä opiskelijoita voikin kutsua sopeutumisen mestareiksi, sillä he menestyvät monenlaisissa olosuhteissa ja hämmästyttävät monenlaisilla taidoillaan. Tässä kuusi piirrettä, joista monimuoto-opiskelijan voi tunnistaa.
1. Tehokkain ja suorituskykyisin opiskelijalaji
Mikään tai kukaan ei voita tehokkuudessa monimuoto-opiskelijaa, joka pystyy yhtä aikaa esimerkiksi valmistamaan päivällistä perheelleen, analysoimaan jälkikasvunsa heiluvan hampaan tilanteen sekä osallistumaan aktiivisesti opiskeluprojektin tiimipalaveriin. Kaikkein suurimpaan tehokkuuteen tähtäävien monimuoto-opiskelijoiden tiedetään pystyvän jopa yhdistämään kaksi moduulia, täysipäiväisen työn ja lapsiperhearjen. Monimuoto-opiskelija myös kiihtyy tarvittaessa nollasta sataan kahdessa sekunnissa.
2. Liikkuu luovasti eri ympäristöissä
Monimuoto-opiskelija toimii taitavasti reaali- ja virtuaaliympäristöissä – usein yhtä aikaa. On hyvinkin tavallista, että monimuoto-opiskelija osallistuu verkkoluennoille esimerkiksi harrastuskentän laidalta, autosta tai työpaikaltaan. Monimuoto-opiskelijalle netti on elintärkeä toimintaympäristö, mutta toisinaan esimerkiksi takkuileva internetyhteys tai ohjelmistojen ongelmat saavat opiskelijassa aikaan primitiivireaktioita.
3. Kyltymättömän utelias
Kestävän kehityksen monimuoto-opiskelija toteuttaa ihanteellisesti ajatusta, jonka mukaan ei ole olemassa tyhmää kysymystä. Hän kyselee, keskustelee, kyseenalaistaa ja ihmettelee. Luennot venyvät, koska monimuoto-opiskelijalla on aina asiaa. Tämä piirre erottaa monimuoto-opiskelijan sen sukulaisesta päiväopiskelijasta.
4. Rakentavasti kriittinen, mutta ärsytettynä saattaa näykkäistä
Monimuoto-opiskelija on kriittinen. Jos jokin asia ei monimuoto-opiskelijaa miellytä, hän kertoo sen. Monimuoto-opiskelija on vaativa ja laatutietoinen, eikä hän päästä itseään tai muita helpolla. Hän odottaa opinnoiltaan ja opettajiltaan paljon. Monimuoto-opiskelija esittää kritiikkinsä tavallisesti rakentavasti, mutta esimerkiksi sekavien tehtäväohjeistusten kanssa hänen kärsivällisyytensä saattaa pettää.
5. Luonteeltaan monimuotoinen
Monimuoto-opiskelijoiden joukosta löytyy mitä moninaisimpia luonteita. Yksi havainnoimissani tiimeissä esiintynyt piirre on, että monimuoto-opiskelija viihtyy omissa oloissaan pakertamassa tehtäviä ja kokee itsensä introvertiksi, mutta verkkoympäristössä hän kuitenkin uteliaisuutensa, innokkuutensa ja vahvan opiskelumotivaationsa vuoksi vaikuttaa hyvinkin ulospäinsuuntautuneelta. Usein monimuoto-opiskelijat osaavat ryhmissä toimiessaan hyödyntää tätä monimuotoisuuttaan ja saavuttavat ryhmätöissä hyviä tuloksia yhdistämällä eri yksilöiden vahvuudet.
6. Kantaa kokoonsa nähden suuria taakkoja
Kestävän kehityksen monimuoto-opiskelija kantaa kokoonsa nähden suuria taakkoja: Hän potee usein ympäristöahdistusta sekä kokee suurta vastuuta yhteiskunnan ja luonnon tulevaisuudesta. Hän haluaa pelastaa maailman ja toivoo siksi oppivansa kaiken mahdollisen kestävästä kehityksestä.
Raisa Autio, YSKEM19A2, tuleva ympäristösuunnittelija (AMK)