Asiakaslähtöistä myyntityötä huonekaluliikkeessä

0

Aloitin Maskun kalustetalon Hämeenlinnan myymälässä toukokuussa 2019. Hyvin sujuneen kesän päätteeksi tein jatkosopimuksen, jolla työskentelin yrityksessä koulun ohella. Ennen kesäkauden 2020 alkamista koronaviruksen luoma tilanne loi jännitystä, sillä varmaa tietoa sesonkitöiden toteutumisesta ei ollut. Sesongin alettua ilmiselvää oli, että työntekijää tarvitaan ja tein toisen kesäni Maskussa.

Itse miellän huonekaluliikkeet Suomen markkinoinnin jätteihin. Oletteko huomanneet kuinka aggressiivisesti kyseiset yritykset markkinoivat? Työskentely yrityksessä, jossa markkinointi tehdään suurella mittakaavalla opettaa paljon. Sain työsuhteeni aikana nähdä useita erilaisia kampanjoita, vaikuttaa myymälän ilmeeseen ja tehdä myyntiä. Kerron nyt teille mitä työni piti sisällään ja mitä koen oppineeni.

Mitä työnkuvaan kuului?

Työnkuvaani kuului sesonkialueesta vastaaminen. Sesonkialueena myymälällämme oli arviolta 600 neliöinen pihaosasto. Sesonkialueen kasaaminen ja suunnitteleminen olivat tärkeimmät tehtävät kesän alussa. Osaston hoitamiseen kuului siisteydestä huolehtiminen, kulloinkin voimassa olevan kampanjan esillepano kampanjan ohjeiden mukaisesti, sekä esillepanojen rakentaminen. Työssä oli tärkeää ymmärtää, miten markkinointiosasto on kampanjan suunnitellut, sekä minkälaisia kampanjoita kilpailijoilla on samaan aikaan.

Kaksi ihmistä nostamassa harmaata sohvaa.
Kuvituskuva: Pexels.com

Mistä tunnistaa hyvän myyjän?

Työsuhteeni Maskussa oli ensimmäinen työni, jossa tärkeintä oli myyntiargumentein myydä tuotteita asiakkaille. Asiakaslähtöisyys oli tärkein aihe myyntityössä. Asiakastyypin tunnistaminen, asiakkaan tarpeiden tunnistaminen, oikeiden myyntiargumenttien käyttäminen asiakastilanteissa. Nämä olivat kaikki asioita, joihin keskityttiin päivittäin. Opin että, hyvän myyjän tunnistaa tilannetajusta, rentoudesta asiakastilanteissa sekä vuorovaikutustaidoista.

Työsuhteeni aikana pyrin tietoisesti kehittämään itseäni jokaisella hyvän myyjän osa-alueella. Mielestäni kehityin työtehtävässäni valtavasti. 2020 kesäsesongin päätteeksi sain johtoportaalta hyvää palautetta työstäni. Olin myyntiluvuissa koko Suomen tasolla yksi ketjun parhaimmista sesonkityöntekijöistä ja pääsin kirjoittamaan kesästäni artikkelin organisaation sisäiseen viestintään.

Neuvottelevana myyjänä toimiessa oppii huomaamaan, kuinka loppuun asti mietittyjä kampanjat oikeasti ovat. Pienetkin yksityiskohdat ovat mietittynä valmiiksi. Uskon että hankkimani työkokemus edesauttaa myös työskentelyä markkinoinnin tiimeissä. Tiedän nyt, minkälaista tietoa kampanjasta on hyvä välittää myyjille.

Suosittelen jokaiselle markkinointiin tähtäävälle seuraavaa: Kokeile myyntityötä, jotta ymmärrät, minkälaista on toimia niin sanotusti kentällä, mitkä asiat toimivat käytännössä ja mitkä eivät.

Henkilön kasvokuva
Kirjoittaja: Matti Riikonen

Leave A Reply